خوزنا : توليد يك خودروي جديد در ايران در راه است
جمعه، 24 خرداد 1398 - 13:28 کد خبر:83596

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: طراحي پايه خودرو يا همان پلتفرم‌هاي جديد در يك برنامه زمان‌بندي سه ساله براي توليد خودروهاي جديد در دستور كار قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، پايه و شالوده اصلي كه ممكن است بر اساس آن چندين مدل خودرو توليد و ساخته شوند در اصطلاح پلتفرم ناميده مي‌شود. در واقع پلتفرم مجموعه پيشرانه، جعبه دنده، شاسي و سيستم انتقال قدرت را در مي‌گيرد.

«بهزاد اعتمادي» افزود: اين سازمان اعتقاد راسخ به داخلي‌سازي و تعميق ساخت داخل محصولات و قطعات دارد و به‌ويژه اين مأموريت را در حوزه‌هاي نفت و گاز، فولاد، سيمان و خودرو دنبال مي‌كند.

به گفته وي، اگر ساخت برخي قطعات از توجيه اقتصادي برخوردار نباشد، اما از آنجا كه اولويت ما رونق توليد است حتي با وجود دو برابر شدن هزينه‌ها، حاضر به ساخت آنها هستيم.

اين مقام مسئول در خصوص برنامه ريزي براي توليد پلتفرم جديد خودرو در كشور، اظهار داشت: استراتژي ايدرو در صنعت خودروسازي كشور، توليد ۶۵۰ هزار دستگاه خودروي جديد در پسابرجام تا سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بود، اما با خروج آمريكا از برجام بناچار مجبور به تغيير استراتژي شديم.

وي ادامه داد: خروج شريكان خارجي صنعت خودرو از كشورمان سبب شد تا در كوتاه‌مدت ادامه توليد خودروهاي پرتيراژ قديمي را در دستور كار خود قرار دهيم.

اعتمادي توضيح داد: در جهان هيچ كشوري همه تجهيزات و لوازم مورد نيازش را خودش تهيه نمي‌كند و صنعت خودروي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست؛ با اين وجود در تلاشيم كه تا حد امكان ارزبري خودروها را كاهش دهيم.

وي گفت: هدف ايدرو در ميان مدت، ارتقاي كمي و كيفي خودروهاي توليدي است تا قابليت صادرات دست‌كم به كشورهاي همسايه را داشته باشند و از اين طريق تعادل مثبتي را در ارزبري و ارزآوري اين صنعت شاهد باشيم.

معاون توسعه صنايع حمل و نقل ايدرو بيان داشت: در مرحله سوم، تقويت شركت‌هاي طراحي، مهندسي و مراكز تحقيق و توسعه با همكاري صاحبان اين فناوري‌ها در جهان در دستور كار قرار خواهد گرفت كه مي‌توان از توانمندي خارجي‌ها در قالب آموزش نيروي انساني بهره برد.

وي با بيان اينكه اين برنامه سه ساله طراحي شده، ابراز اميدواري كرد در مرحله سوم بتوانيم به طراحي پايه خودرو يا همان پلتفرم‌هاي جديد دست يابيم.

احتمال بازگشت فرانسوي‌ها به ايران

اعتمادي در ادامه به آخرين وضعيت قرارداد ايدرو با شركت رنوي فرانسه اشاره كرد و گفت: اين قرارداد اكنون تعليق شده و هرچند رنويي‌ها از ايران خارج شده‌اند، اما سرمايه‌هايي در كشورمان باقي گذاشته‌اند و منتظرند تا در صورت توافقات سياسي دوباره با بازار ايران بازگردند.

وي تاكيد كرد: اينكه مجدد با رنو كار مي‌كنيم يا خير بستگي به شرايط دارد، زيرا نمي‌خواهيم با ساير كشورها قهر كنيم و اگر شرايطمان را بپذيرند مجدد با آنها همكاري خواهيم كرد.

قائم مقام ايدرو افزود: از زمان خروج رنو، ما به دنبال آماده كردن زيرساخت‌ها بوده و هستيم تا در صورت همكاري مجدد، اگر هم خواستند از بازارمان خارج شوند آنقدر پتانسيل و توان داشته باشيم كه سرپا بمانيم.

وي يادآوري كرد: همكاري قبلي با رنو تا مرحله ثبت شركت هم پيش رفت و يك بار ۶۵ ميليون يورو به صورت نقد آوردند، اما پيش از بي اثر شدن نتايج برجام آن را خارج كردند.

اعتمادي ادامه داد: با اين حال، شركت رنو پارس به عنوان سرمايه رنو در كشورمان وجود دارد و ۵۱ درصد آن متعلق به اين شركت فرانسوي است.

وي همچنين با بيان اينكه ايران خودرو از گذشته با پژو كار مي‌كرده و آنها ريشه در فناوري خودروي ايراني دارند، تاكيد كرد: به همين دليل نمي‌توان به يكباره رابطه قديمي با آنها را قطع كرد.

معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در خصوص توليد ال ۹۰ در كشور خاطرنشان كرد: براي خودروي ال ۹۰ برنامه داريم تا با موتور ديگري توليد آن ادامه يابد.

تجاري شدن خودروهاي در كف كارخانجات مانده

وي در خصوص خودروهاي باقي مانده در كف كارخانجات گفت: با تمهيداتي كه انديشيده شده، اين خودروها به زودي تجاري شده و در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرند.

اين مقام مسئول به تجاري شدن بيش از ۱۶ هزار دستگاه خودروي شركت ايران خودرو در روزهاي گذشته اشاره كرد و افزود: همزمان با اين اتفاق، حدود پنج هزار خودروي داراي كسري قطعه نيز وارد چرخه شد و هر زمان قطعات تأمين مي‌شوند، براي تكميل خودروها به خط توليد وارد مي‌شوند.

وي با ابراز خوشبيني نسبت به صنعت خودرو، تاكيد كرد: خودرو صنعتي است كه پس از بخش‌هاي نفت و گاز و بانكداري، پردرآمدترين و اشتغال‌زاترين صنعت است و به همين دليل از آن دست نخواهيم كشيد.

اعتمادي، رشد خوب اين صنعت در سال‌هاي گذشته را يادآور شد و ابراز اميدواري كرد كه با رويكرد جديد دولت و حمايت از اين صنعت، به چشمانداز پيش بيني شده براي آن دست خواهيم يافت.

وي با بيان اينكه واردات خودروي كامل به صورت سي.بي.يو (CBU) مشمول تحريم‌ها نبوده و مي‌توان آنها را به كشور وارد كرد، گفت: هرچند مخالف اين موضوع نيستيم، اما به دليل ارزبري و سخت كردن شرايط براي توليد داخل محدوديت‌هايي براي آن در نظر گرفته شده است.