خوزنا : نشست اضطراري تاج با مديران عامل باشگاه ها بعد از ورود دادستاني
جمعه، 24 خرداد 1398 - 13:41 کد خبر:83600

بحران و اغتشاش هاي باورنكردني كه در برگزاري ليگ برتر هجدهم شاهدش بوديم يكي از متشنج ترين سال‌هاي فوتبالي در تاريخ اين رشته ورزشي را رقم زد. فصلي كه با افتضاح فينال جام حذفي كامل شد و خلاء فرهنگي عظيم ليگ ايران را به رخ كشيد تا امروز خداوند را شاكر باشيم كه با مرگ دهها تماشاگر فاجعه اي بزرگتر رخ نداد.

به گزارش تابناك ورزشي، معضلاتي چون اتهام زني و بيانيه نويسي، فرار مالياتي، شعار و ناسزاگويي، زدوخوردهاي فيزيكي، قوميت گرايي، نفوذ دلالان، تمسخر ، انگ فساد ، اتهام انتساب حريف به حكومت ، تباني و شرط بندي و رشوه و مهندسي نتايج! ليگ برتر ايران جمعي از القاب و صفات بد را در فصل اخير يدك كشيد و حالا گفته مي شود رييس فدراسيون قصد دارد امروز در جلسه اي با روساي باشگاه ها اعلام كند كه قصد دارد يك فصل ليگ را براي اصلاحات اساسي تعطيل كند!

به نظر مي رسد ورود رسمي دادستاني كل كشور به پرونده فينال جام حذفي و ماموريت قاضي تورك براي رسيدگي به جنجال تاريخي در استاديوم اهواز، كه آبروي بين المللي فوتبال ايران را به شدت زير سوال برد، مهدي تاج را متقاعد كرده است كه پرونده آن بازي را پيگيري كند و نشان دهد كه فدراسيون فوتبال تنها عامل و مسوول چنين حوادثي نيست. او كه همين اواخر مقابل خبرنگاران اتمام حجت كرده بود كه مجموعه تابعه اش مسووليتي در قبال تكرار فجايع حتي بزرگتر از اين ندارند، حالا با اين نشست سعي دارد از خود نيز رفع اتهام كند و فضا را براي پاسخگويي احتمالي به دادستاني مهيا سازد. 

Image result for ‫تاج + مدیران عامل باشگاه ها‬‎

حربه تهديد به تعطيلي ليگ نيز در همين راستا قابل طرح است و فدراسيون گرچه به خوبي مي داند انجام اين كار (تعطيلي ليگ) تقريبا محال بوده و با توجه به ميزان استقلال فدراسيون از مسايل امنيتي جامعه، چنين اختياري را در دست ندارد، اما سعي دارد اين سنگ بزرگ به علامت نزدن را حداقل بالا ببرد تا شايد بتواند شوكي به باشگاه ها وارد كند.

در كنار موج خشونت در ورزشگاه هاي ايران كه به چندين مورد مرگ و يا نقص عضو تماشاگران منجر شده است، اين تصميم را توجيه مي كند چرا كه نمي توان فوتبال را با خطر جاني افراد و دوستدارانش ادامه داد. ليگ ايران از لحاظ درآمد نيز ليگي زيان ده محسوب مي شود و جلوگيري از برگزاري اش مي تواند مانع خسارت مالي جديدي بشود كه در پايان فصل به تيمها از همين حالا تحميل شده است. زور هيچكس به صداوسيما كه رايگان فوتبال پرتماشاگر داخلي را پخش مي كند، نمي رسد و آنها هر طور كه مي خواهند مي تازانند.

برخي كانال‌هاي شخصي تلگرامي همچنان با ميليون ها فالوئر نقش تعيين كننده اي در آشوب هاي استاديوم ها دارند و فوتبال نياز به همكاري اطلاعاتي و دخالت دستگاه هاي امنيتي دارد تا اين اشخاص مخرب را دستگير و به دست قانون بسپارد. اينها مواردي است كه ابتدا خود باشگاه ها بايد براي كنترل و برخورد قدم پيش گذاشته و البته مديران عامل براي تلطيف فضاي فوتبال از انگ و حمله رسانه اي به رقبا خودداري كنند و به طور جدي با مربيان و بازيكنان هتاك و جنجال ساز برخورد واقعي و جدي نمايند. به نظر مي رسد تا زماني كه مديران موفقيت فني تيم خود را در بيرون زمين چمن و بازي هاي مافيايي و رسانه اي جستجو كنند، اين ماجرا ادامه داشته لاشد.

تاج در نشست خبري آخرش ، بحث فقدان بليت فروشي الكترونيكي و شماره گذاري نشدن صندلي‌هاي ورزشگاه‌ها را دليلي بر وقوع اين حجم از بزه در ورزشگاه ها اعلام كرد ؛ چيزي كه در بازي‌هاي حساس و پر جمعيت هيچ گاه بين سازمان ليگ و باشگاه‌ها وحدت نظر در مورد آن وجود نداشته است. فروش بيش از حد بليت در بازي‌هايي كه استقبال زيادي دارد و طمع باشگاه‌ها براي درآمدزايي بيشتر باعث خلق فاجعه‌اي بزرگ در ورزشگاه‌ها مي شود، اما به نظر مي‌رسد باشگاه‌ها نمي‌خواهند اين مشكلات را جدي بگيرند و حتما بايد يك فاجعه ملي رخ دهد تا دست به اقدامي بزنند.

Related image

همه اين دلايل امروز مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال را متقاعد كرده كه امروز جمعه با حضور مديران سازمان ليگ و مديران باشگاه‌ها اجلاس مهمي را برگزار كند. وي مي‌خواهد در جلسه امروز به مديران باشگاه‌ها اعلام كند به صورت جدي به دنبال تعطيلي ليگ برتر است همان ادعايي كه در نشست خبري هم تكرارش كرده بود.

فدراسيون فوتبال البته از رها كردن كار از سوي وزارت ورزش نيز دلخور و گله مند است. اين موارد كه اغلب به زيرساخت ها برمي گردد بايد از سوي دستگاه و متولي ورزش ايران مرتفع شود اما پشتيباني و حمايت خاصي از  فدراسيون‌هاي ورزشي و در اين زمينه از فدراسيون فوتبال صورت نمي‌گيرد و هيچ كمكي به حل اين معضل نشده است. 

تاج معتقد است در صورتي كه مثل همه جاي دنيا تلويزيون، حق فوتبال را بدهد و قانون حق پخش رعايت شود مشكلات مالي باشگاه‌ها براي رفع هر معضلي حل مي‌شود و آن زمان مي توان از فدراسيون انتظار داشت و مسووليت را به دوش فدراسيون انداخت. حالا بايد ديد در جلسه امروز بين رئيس فدراسيون فوتبال و مديران باشگاه‌ها چه صحبت‌هايي رد و بدل مي‌شود و تصميم چه مي شود؟ تيمهايي كه با توجه با داغ شدن رقابت و جذب مربيان تراز اول جهاني، امسال رقابت شديدتري را در پيش دارند كه جنجال ها را بالطبع بيشتر مي كند.

نويسنده : بهنام شريفي

Related image

Image result for ‫درگیری خونین در فوتبال‬‎