خوزنا : ميزان ارز همراه حجاج اعلام شد
شنبه، 25 خرداد 1398 - 15:28 کد خبر:83618

رئيس سازمان حج‌ و زيارت با اشاره به متوسط زمان اقامت حجاج در عربستان و بر‌نامه‌ريزي براي برپايي باعزت حج براي ايرانيان، از مشخص شدن ميزان ارز همراه زائران حج تمتع سال ۹۸ خبر داد.

 خبرگزاري فارس: عليرضا رشيديان رئيس سازمان حج و زيارت در همايش آموزشي توجيهي مديران و عوامل حج استان‌هاي گلستان، مازندران، گيلان و سمنان با بيان اينكه اميد است حج امسال در نهايت آرامش برگزار شود، گفت: باتوجه به تأكيدات مقام معظم رهبري و در چارچوب سياست‌هاي جمهوري اسلامي تلاش براي ايجاد و تقويت روحيه اخوت، ارتباط با مسلمانان جهان و وحدت و تقريب بين مذاهب اسلامي و توجه به خودسازي از جمله ضرورت‌ها و اركان اين سفر معنوي، عبادي و سياسي مورد توجه جدي است.

وي با تأكيد بر اينكه برنامه‌ريزي و هماهنگي‌هاي لازم براي برگزاري هرچه بهتر اين مراسم و تسهيل ارائه خدمات به زائران و حجاح ايراني براي بهره‌گيري مطلوب از اين سفر ارزشمند انجام شده است، اظهار داشت: با توجه به انجام پروازهاي امسال توسط هواپيمايي كشورمان، به طور متوسط اقامت حجاج در عربستان ۳۵ روز خواهد بود ضمن آنكه اين زمان براي برخي كاروان‌ها بيش از اين مدت خواهد بود و حجاج بايد اين زمان را فرصتي مغتنم دانسته و از ابعاد مختلف اين حضور در جوار بيت‌الله‌الحرام بهره بيشتري گيرند.

به گفته وي، با توجه به برنامه پروازي كه عربستان بر آن توافق و اعلام  كرده است، نخستين پرواز حجاج ايراني ۱۷ تيرماه انجام از كشور به مقصد عربستان انجام مي‌شود و پرواز‌هاي بازگشتي نيز از ۲۷ مرداد (۱۶ ذيحجه) آغاز تا ۱۷ شهريور‌ماه برابر با ۸ محرم ادامه مي‌يابد.

رشيديان عنوان كرد: طي چند ماه گذشته تلاش شده تا ضمن مذاكرات با طرف عربستاني شرايط مناسبي را براي زائران خود در موسم حج تمتع ۹۸ به دور از روابط سياسي دو كشور فراهم كنيم و بدين منظور تفاهمات خوبي با طرف سعودي شد كه راه‌اندازي دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عربستان، برگزاري مراسم مناسبتي و ادعيه و افزايش تعداد زائران از ۸۱ هزار نفر به ۸۴ هزار نفر از جمله اين اقدامات بود.

 رئيس سازمان حج و زيارت افزود: در اين راستا انعقاد به موقع قراردادهاي مسكن و تغذيه و تداركات هم موجب شده تا به طور متوسط ۸ درصد در حوزه مسكن معادل ۵۰ ميليون ريال سعودي و ۵ درصد در هزينه‌هاي تغذيه حج امسال در عين حفظ و ارتقا كيفيت خدمات، صرفه‌جويي شود.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري اين جلسات و نشست‌ها به منظور هماهنگي بيشتر دستگاه‌ها و بخش‌هاي خدمات‌رسان در امر حج و زيارت گفت: بايد در شروع مناسك همه برنامه‌ها به صورت دقيق و منظم برگزار شود و در اين ميان تعامل، هماهنگي و هم‌افزايي همه بخش‌هاي دست‌اندركار لازمه و ضرورت برگزاري مناسب اين برنامه‌هاست.

 رشيديان خاطرنشان كرد: سازمان حج و زيارت، بعثه مقام معظم رهبري، كاروان‌ها، مجموعه‌هاي خدماتي اعم از پزشكي و آشپزخانه‌ها همه اجزاي يك پيكره محسوب مي‌شوند و بايد براي عملكرد بهتر و خدمت شايسته‌تر گام برداريم.

رئيس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: همچنين به منظور رفع نواقص، در قالب ۲۲ كارگروه آسيب‌شناسي حج سال‌هاي گذشته انجام شده و در اين راستا رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت براي همه مديران و عوامل حج امسال ضروري است و بايد همه دست‌اندركاران به انجام شرح وظايف تعيين شده دقت لازم را داشته باشند.

رشيديان افزود: مديران كاروان‌ها نسبت به كليات تفاهم‌نامه، دستورالعمل‌هاي حج، شرح وظايف و برخي محدوديت‌ها همانند اسكان در مدينه منوره و ايام تشريق آگاهي‌ لازم را داشته و زائران را براي اين ايام توجيه و آماده كنند.

وي همچنين درخصوص ارز هم گفت: ارز همراه زائران حج امسال هم همانند سال قبل ۲۰۰ دلار تعيين شده كه با توجه به هماهنگي صورت گرفته با بانك عامل قبل از سفر در اختيار زائران قرار خواهد گرفت.

 وي در موضوع سوغات هم به زائران توصيه كرد: سوغات مورد نياز خود را از فروشگاه‌هاي اينترنتي كه در برخي استان‌ها هماهنگ و برنامه‌ريزي شده تهيه كنند كه اين موضوع هم در راستاي حمايت از توليد داخلي است و از سويي با توجه به شرايط كنوني، ارز كمتري از كشور خارج مي‌شود و هم زائران از مدت اقامت خود در اين سفر معنوي بهره بيشتري مي‌برند.

رئيس سازمان حج و زيارت در پايان اين نشست ابراز اميدواري كرد: با توجه به توافقات و اقدامات انجام شده، حج امسال در نهايت آرامش، عزت و كرامت براي همه حجاج بويژه حاجيان ايراني برگزار شود.