خوزنا : مهمترين بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان
چهارشنبه، 19 تیر 1398 - 08:22 کد خبر:83999
رئيس مركز بهداشت خوزستان با بيان اينكه برخي بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان كشنده‌اند، گفت:مهمترين بيماري‌هاي قابل انتقال از حيوان به انسان در خوزستان سالك و تب مالت و همچنين بروز حيوان‌گزيدگي هستند.
 
ايسنا:دكتر سيد مهدي حسيني‌زاده اظهار كرد: بر اساس گزارش‌هاي سازمان جهاني بهداشت،‌ از بين يك هزار و 709عامل بيماري‌زا، 832 عامل (49 درصد) از طريق حيوانات به انسان منتقل مي‌شوند. عوامل ايجادكننده‌ اين بيماري‌ها بسيار متنوع است كه از جمله مي‌توان به باكتري، ويروس، انگل و قارچ اشاره كرد.
 
وي افزود: بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان، فصل مشترك وزارت بهداشت، سازمان دامپزشكي و ساير سازمان‌هاي درگير است كه از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انساني و دامي داراي اهميت بسزايي است.
 
حسيني‌زاده گفت: نام اين دسته از بيماري‌ها نمايانگر مسئوليت مشترك و خطيري است كه به طور مشترك بر عهده ادارات و سازمان‌هاي مختلف در زمينه پيشگيري، تشخيص و درمان اين گونه بيماري‌هاست.
 
رئيس مركز بهداشت خوزستان ادامه داد: گروهي از اين بيماري‌ها به‌دليل تلفات دام‌ها موجب ضرر و زيان قابل توجه اقتصادي مي‌شوند. برخي از بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان به‌ دليل خطر گسترش به ساير كشورها، در تجارت بين‌المللي اثر سوء دارند بنابراين از هر دو جنبه اقتصادي و بهداشت عمومي حائز اهميت هستند.
 
رئيس مركز بهداشت خوزستان گفت: هر ساله از 15 تا 21 تيرماه به عنوان  هفته اطلاع‌رساني بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان نامگذاري شده است تا توجه بيشتري به اين دسته از بيماري‌ها شود و افراد جامعه از راه‌هاي انتقال و پيشگيري از اين گونه بيماري‌ها مطلع شوند.
 
حسيني‌زاده افزود: باتوجه به تماس‌هاي مكرر انسان با حيوانات، استفاده دائمي از فرآورده‌هاي دامي، احتمال آلوده بودن دام‌ها به بيماري‌هاي بدون علامت بيماري و بومي بودن بسياري از بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان، خطر انتقال اين بيماري‌ها به انسان وجود دارد.
 
وي تصريح كرد: از مهمترين اين بيماري‌ها مي‌توان به  سالك، تب مالت، حيوان‌گزيدگي و هاري، كالاآزار، لپتوسپيروز، سياه زخم، تب خونريزي دهنده كريمه كنگو و كيست هيداتيد اشاره كرد. البته مهمترين بيماري‌هاي قابل انتقال از حيوان به انسان در خوزستان سالك و تب مالت و همچنين حيوان‌گزيدگي هستند.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: بيماري‌هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان مي‌توانند بيماري صد در صد كشنده مانند هاري تا بيماري‌هاي با اشكال  شديد مانند تب خونريزي دهنده تب كريمه كنگو، سياه زخم و بيماري‌هاي ناتوان‌كننده و مزمن مانند تب مالت و كيست هيداتيد ايجاد كنند. همچنين مي‌توانند موحب همه‌گيري در جامعه شوند.
 
حسيني‌زاده تصريح كرد: با توجه به وقوع سيلاب اخير، پيشگيري از بروز اين گروه از بيماري‌ها در استان خوزستان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
 
رئيس مركز بهداشت خوزستان با اشاره به عوامل موثر در جلوگيري از بروز بيماري‌هاي مشترك انسان و دام، بيان كرد: كنترل جمعيت سگ‌هاي بلاصاحب، نظارت بر ورود و خروج دام به استان، رعايت توصيه‌هاي بهداشتي در استفاده از فرآورده‌هاي لبني، جلوگيري از تجمع نخاله‌هاي ساختماني و دفع به موقع زباله‌ها از جمله اقداماتي هستند كه باعث كاهش بروز بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان در انسان مي‌شوند.