خوزنا : مشتريان سراتو نگران ايفاي تعهدات نباشند
پنجشنبه، 17 مرداد 1398 - 16:39 کد خبر:84546

مديركل دفتر صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت گفت: با كناره‌گيري كياموتورز از چرخه توليد در ايران، هيچ ضرري متوجه مصرف‌كنندگان نيست چرا كه ۱۰۰۰ دستگاه سراتو پيش از اين توليد شده، قطعات و لوازم يدكي آن در انبارهاي گروه خودروسازي سايپا ساماندهي شده است.

 ايسنا: به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا مفيدي از توليد ۱۰۰۰ دستگاه سراتو پيش از خروج كياموتورز خبر داد و گفت: شركت كيا و اغلب شركت‌هاي خارجي وفادار به تعهداتشان نيستند و ما كمتر شريك خارجي وفادار در اين سالها داشته‌ايم، چه اروپايي و آسيايي بيشتر آنها به دنبال منافع خود هستند و در چنين مواقعي از يكديگر سبقت مي‌گيرند كه از اين بازار خارج شوند و به بازارهاي بزرگترشان كه در آمريكا و ديگر كشورهاست، برسند.

او افزود: شركت كيا هم در سالهاي گذشته به تعهدات خود عمل نمي‌كرد، البته ما هم مدتي است كه از محصولات اين شركت توليد نداشته‌ايم اما چون در اين چند دهه مورد بي‌مهري شركتهاي خودروساز خارجي بوديم طي مقاطعي مجموعه‌ها و قطعاتي را از قبل در انبارهاي گروه سايپا ساماندهي كرده‌ايم .

مفيدي گفت: براي ايفاي بعضي از تعهدات معوق خودروسازها از خريداران محصولات رنو و برليانس خواستيم اگر اين محصول را مي‌پسندند، از اين تعداد و فرصت پيش آمده استفاده كنند و سراتو را جايگزين خودروي مدنظرشان كنند و در گام بعدي هم محصول توليد شده، به صورت فروش نقدي و فوري واگذار شد .

مفيدي در ادامه توضيح داد: رفتن شركت كيا و ديگر شركت‌هاي خارجي، خاص اين مقطع زماني نيست؛ ما به هيچ يك از شركاي خارجي اعتمادي نداشته‌ايم و ديگر نمي‌توانيم به اميد آنها منتظر بمانيم.

او با اشاره به اينكه بايد به كمك توان و محصولات داخلي نياز بازار را تامين كنيم، گفت: ما بايد به اين موضوع كه بازارهاي داخلي متزلزل و وابسته به شركتهاي خارجي نباشد، فكر كنيم و اگر براي بخشي از جامعه خودروي خاصي خارجي نياز داريم بايد در حوزه صادرات محصولات داخلي‌مان هم كار كنيم.

او افزود: ما اميدواريم پس از گذر از شرايط فعلي بتوانيم فرصتهاي متقابل را به وجود آوريم، يعني اگر از محصولات چيني استفاده مي‌كنيم؛ بتوانيم در بازارهايي كه چين فعاليت مي‌كند، سهم بگيريم و همچنين در ساير كشورهاي ديگر بايد اين استراتژي را جدي بگيريم .

الزام خودروسازان براي تامين قطعات و خدمات پس از فروش

مديركل دفتر صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه تمامي توليدكنندگان خودرو اعم از شركت‌هاي خودروسازي بزرگ، كوچك و متوسط و واردكننده‌ها ملزم به تامين قطعات و خدمات پس از فروش هستند، توضيح داد: تمامي اين گروه‌ها متعهد هستند محصولاتي را كه به بازار عرضه مي‌كنند يا در اختيار مردم قرار مي‌دهند، در دوره ضمانت كوتاه‌مدت و بلندمدت نسبت به ارائه خدمات خود متعهد باشند .

مفيدي ادامه داد: آنها بايد در دوره وارانتي(۱۰ سال) قطعات را هم در اختيار مصرف‌كننده‌ها قرار دهند و همچنين خدمات پس از فروش و تامين قطعات ادامه به خريدران سراتو ادامه خواهد داشت. از اين رو مصرف‌كنندگان خودروهايي كه توليد آنها قطع شده است، متضرر نخواهند شد.

او توجه به اين مساله را از وظايف دفتر كنترل و نظارتهاي وزارت صنعت برشمرد و افزود: كارشناسان هنگام اعطاي مجوز براي عرضه خودرو اين موضوع را كنترل مي‌كنند تا مشكلي پيش نيايد.

قصدي براي صدور مجوز واردات خودرو نداريم

مفيدي گفت: در وزارت صنعت قصد و بنايي براي صدور مجوز براي خودروهاي ساخته شده (سي بي يو) نداريم.

او با اشاره به ترخيص خودروهايي كه در گمرك متوقف بودند و در اين چند ماه از گمرك ترخيص شدند، توضيح داد: اين تعداد خودروي وارداتي، خودروهايي بودند كه هزينه آنها به طرف خارجي پرداخت شده بود و آنها بيش از يك يا دو سال در گمرك متوقف بودند و از اين رو و با بررسي‌هاي دقيق موضوع در دستگاه‌هاي ذيربط، پيگيري و تصميم ترخيص اتخاذ شد؛ اين گروه‌ها شامل خودروهايي همچون آمبولانس،خودروهاي آتش‌نشاني، خودروهاي عمومي و تعدادي هم خودروهاي شخصي و سواري بودند.

او ادامه داد: براي پرهيز از زيان بيشتر سرمايه‌گذاري مردم و شركت‌هاي خصوصي، تصميم گرفته شد مجوز محدود براي ترخيص اين خودروها صادر شود البته؛ ما اميدواريم به سمتي برويم كه گمرك از خودروهاي وارداتي خالي شود و در آينده شاهد ورود قطعات ضروري براي صنعت خودرو كشور باشيم.

وضعيت رو به رشد صنعت خودرو

مفيدي با تحليل وضعيت صنعت خودرو كشور گفت: وضعيت صنعت خودرو، رو به رشد است و فرصت‌هايي كه با عنوان محدوديت و تحريم براي صنعت خود به وجود آمده، فرصت‌هاي خوبي است. قطعه‌سازان و نيروهاي متخصص ما از اين فرصت بايد حداكثر استفاده را ببرند و جبران مافات كنند.

مديركل دفتر صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت گفت: بخشي از كارشناسان حوزه صنعت معتقد بودند كه ما در خودرو مزيت نداريم اما امروزه معتقدند صنعت خودرو به لحاظ سهم بازار، ميزان اشتغال و به لحاظ ظرفيت‌هاي ايجاد شده، يك مزيت است و بايد از اين فرصت استفاده كنيم .

دلال سودجو پذيرفته شده نيست

او با اشاره به برخي دلالان فرصت‌طلب در صنعت خودرو گفت: دلالي با سود غير متعارف از نظر ما مذموم است؛ ولي دلال به مفهوم واسطه‌گر كالا و بازار، نقش‌هاي مهمي را در جامعه ايفا كرده است .

مفيدي گفت: صنعت خودرو برخلاف ديگر بخشها كه از لحاظ تحريم‌ها به تنگنا و مشكل برخورده است؛ مشكل خاصي ندارد جز اينكه بايد به خودباوري بيشتر و به توانمندي‌هاي داخلي اتكا كنند .