خوزنا : ممنوعيت برگزاري كليه آزمون‌هاي چرتكه و كانگورو در مدارس كشور
سه شنبه، 22 مرداد 1398 - 17:26 کد خبر:84616

 

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش بر ممنوع شدن برگزاري كليه آزمون‌هايي چون چرتكه ، كانگورو كه فقط بر تقويت قواي ذهني دانش آموزان تمركز مي‌كند و تربيت در آن‌ها مغفول است، تاكيد كرد.

ايسنا : رضوان حكيم‌زاده در گردهمايي يك روزه روسا و معاونان آموزش ابتدايي آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان كرمان با بيان اينكه تربيت تمام ساحتي در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مورد تأكيد است، گفت: بايد فضاهاي مناسبي اعم از كارگاه هنري، ورزشي و آزمايشگاه در مدارس در اختيار داشته باشيم و برنامه‌هاي درسي ما تمام‌ساحتي باشد.

وي با بيان اينكه شايد نكته اساسي جداكردن نقش تربيتي از كار معلمان بود، اظهاركرد: اكثر زماني كه دانش‌آموزان در مدرسه مي‌گذرانند با معلمان است و اگر بخواهيم نقش تربيتي را فقط به معلم پرورشي بسپاريم، باعث مي‌شود فرصت‌هايي كه مي‌توانستيم از رهگذر نقش تربيتي معلمان داشته باشيم، از دست بدهيم.

حكيم زاده ادامه داد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تقدم با تربيت است اما براي تغيير نگاه و رويكرد ذي‌نفعان بايد بيشتر تلاش شود. يكي از اين ذينفعان خانواده‌ها هستند و اگر قبله آمال را كنكور و آموزش ببينند، نمي‌توان راه به جايي برد.

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه تعليم و تربيت فقط بر عهده وزارت آموزش و پرورش نيست، اظهاركرد: حركت‌هايي در آموزش و پرورش و از دوره ابتدايي شروع شده است كه اگر ساير سازمان‌ها با آن هم‌جهت نباشند، صددرصد توفيق نمي‌يابد. در حال حاضر تحت‌الشعاع قرار گرفتن تربيت از سوي بعضي از رسانه‌ها با تبليغات بي‌رويه مؤسسات كه حتي پيش‌دبستاني‌ها را هدف قرار داده است را شاهديم.

وي با تأكيد بر اينكه بدون شك حركت‌هاي شتاب زده و پوپوليستي كمكي نمي‌كنند، گفت: حذف آزمون‌ها كه چند ميليون مشتري داشت، آيا كار كمي بود؟ اين حركت شروع شده است و مي‌توانيم كم‌كم به دوره‌هاي ديگر تسري دهيم.

حكيم زاده افزود: برخي سياست‌گذاري‌هاي خلاف سند تحول مانند تنوع مدارس و طبقاتي كردن مدارس مي‌تواند اين عدالت را در فراهم كردن فرصت‌هاي خوب يادگرفتن براي همه به طور يكسان فراهم نكند.

وي با بيان اينكه سازمان سنجش مجري سياست‌هاي كلان است و به خودي خود نقشي در اين موضوع ندارد، گفت: قطعا اگر هم‌افزايي و هم انديشي به همراه كارشناسي تخصصي بين آموزش و پرورش و وزارت علوم وجود داشته باشد مي‌توان اميدوار بود كه اتفاقات خوبي در زمينه تغيير جهت ارزشيابي‌ها رخ دهد. اگر هم نقدي در زمينه تربيت مطرح مي‌شود به تنهايي متوجه معلمان نيست و آنها مجري سياست‌هايي هستند كه ما تعيين مي‌كنيم.