خوزنا : كساني كه كارت سوخت خود را گم كردند، چه كنند؟
سه شنبه، 22 مرداد 1398 - 19:52 کد خبر:84621

استفاده از كارت سوخت از بيستم مردادماه اجباري شده و و از اين تاريخ تمام خودرو‌ها تنها با كارت مي‌توانند سوخت دريافت كنند؛ اما آن‌طور كه شركت ملي پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرده، وضعيت جايگاه‌هاي سوخت كشور در شرايط مطلوبي است و جاي نگراني در اين حوزه وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، موضوع استفاده از كارت سوخت فرايند خاصي را در مجلس شوراي اسلامي طي كرد، به‌گونه‌اي كه در جلسه غيرعلني مجلس براي چند سناريو رأي‌گيري شد؛ اول اين‌كه روش فعلي ادامه پيدا كند و قيمت افزايش پيدا نكند و توسعه سوخت CNG در دستور كار قرار گيرد كه اين سناريو با رأي مثبت مواجه شد، اما سناريوي بعدي افزايش قيمت بنزين از ۱۵۰۰ تا ۲،۵۰۰ تومان بود كه رأي نياورد و سناريوي اول هم بر اين مبنا رأي آورد كه سامانه كارت هوشمند سوخت فعال و سوخت‌رساني بدون محدوديت انجام شود.

افرادي كه كارت سوخت خود را گم كردند، چه كنند؟

در اين باره شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي، از ماه گذشته اطلاع‌رساني درباره الزام استفاده از كارت سوخت را آغاز كرد و با نصب بنر در جايگاه‌هاي سوخت تلاش در توسعه فرهنگ استفاده از اين كارت را دارد، اما سوالي كه در اين زمينه مطرح مي‌شود اين كه آخرين وضعيت نصب تجهيزات كارت‌خوان جديد در جايگاه‌هاي سوخت چگونه است و جايگاه‌ها اكنون از نظر نوسازي در چه وضعيتي قرار دارند؟

قرار نيست كارت‌خوان جديدي در جايگاه‌هاي سوخت نصب شود

شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، در اين باره اين‌گونه پاسخ داد كه قرار نيست كارت‌خوان جديدي در جايگاه‌هاي سوخت نصب شود و سوخت‌گيري با كارت‌هاي سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. هم‌چنين به‌روزرساني سامانه هوشمند نيازمند تجهيزات اضافي نيست و صرفاً نرم‌افزار است كه تماماً در داخل كشور انجام مي‌شود.

طبق اعلام اين شركت، وضعيت جايگاه‌هاي سوخت كشور اكنون در شرايط مطلوب است و جاي نگراني وجود ندارد.

هم‌چنين اين شركت در اطلاعيه‌اي كه در تاريخ دهم تيرماه منتشر شد، توصيه كرد كه به منظور كسب اطمينان از صحت عملكرد كارت سوخت، مالكان تمامي خودرو‌ها و موتورسيكلت‌ها تا پايان تيرماه حداقل يك بار از كارت سوخت شخصي خود استفاده و در صورت بروز هر گونه مشكل احتمالي، به آدرس سايت www.niopdc.ir مراجعه كنند.

علاوه‌بر اين، آن دسته از صاحبان خودرو‌ها كه كارت هوشمند سوخت خود را گم كرده و بر اساس فراخوان قبلي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طي كردن فرايند لازم، شماره حساب كارت اعتباري خود را ثبت كرده‌اند، نيازي به ثبت‌نام مجدد ندارند و كارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلي، صادر مي‌شود و توسط شركت پست جمهوري اسلامي ايران به آن‌ها تحويل داده خواهد شد.

اين هموطنان، هزينه صدور كارت سوخت المثني را برابر تعرفه مصوب، هنگام دريافت كارت به مأموران شركت پست جمهوري اسلامي ايران پرداخت خواهند كرد. هم‌چنين اگر عده‌اي از شهروندان كه كارت هوشمند سوخت خود را گم كرده‌اند و در فراخوان قبلي نسبت به ثبت‌نام از طريق سامانه دولت همراه اقدام نكرده‌اند، مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پليس +۱۰ يا سامانه دولت همراه (به ترتيبي كه متعاقباً اعلام مي‌شود) براي صدور كارت هوشمند سوخت المثني اقدام كنند.