خوزنا : براي حذف قبض كاغذي برق ۳ هفته فرصت داريد!
پنجشنبه، 24 مرداد 1398 - 17:05 کد خبر:84670

طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي وزارت نيرو، قبوض كاغذي برق بايد تا اوايل مهرماه كوله‌بار خود را از خانه‌هاي مردم جمع كنند و پس از آن اطلاعات قبض مشترك توسط پيامك در اختيار وي قرار بگيرد. بنابراين مشتركين بايد تا اواسط شهريورماه نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه‌هاي معرفي شده اقدام كنند.

ايسنا: اواخر پاييز سال گذشته بود كه محمدجواد آذري جهرمي- وزير فناوري ارتباطات و فناوري اطلاعات- از صرفه‌جويي ۱۴۴۰ ميليارد توماني در صورت حذف قبوض كاغذي آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با اين صرفه‌جويي مي‌توان كارهاي بزرگي به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را بايد نسبت به هدر رفت اين منابع حساس كرد.

آمارها حاكي از آن است كه ۳۵ ميليون كنتور برق، حدوداً همين تعداد كنتور آب و ۲۰ ميليون كنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان مي‌دهد ۱۴۴۰ ميليارد تومان براي قبوض خدماتي هزينه مي‌شود. در حالي كه به گفته آذري جهرمي، ظرفيت كامل دولت الكترونيكي فراهم است كه تمام اين قبوض را به صورت الكترونيكي صادر كند.

بر اساس طرح حذف قبوض كاغذي برق، به جاي اين قبوض اطلاعات مربوط به مصرف و صورت‌حساب برق مصرفي مشتركين به صورت الكترونيكي در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد. به گفته مسئولان، صدور قبوض كاغذي براي ۳۶ ميليون مشترك برق كشور از مهرماه امسال متوقف خواهد شد.

تشريح چهار روش حذف قبوض برقي

اما چهار روش به‌منظور دريافت شماره تلفن همراه مشتركان براي ارسال قبوض پيامكي در نظر گرفته شده است. در روش نخست، ماموران قرائت كنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترك را دريافت و در سامانه ثبت خواهند كرد.

در روش دوم نيز سرشماره‌اي اعلام شده است كه مشتركان با ارسال شماره شناسه اشتراك خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از اين قبوض خود را به شكل پيامك دريافت خواهند كرد. در واقع همه مشتركان در سطح كشور مي‌توانند با ارسال *۱* شناسه قبض # به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض كشور اقدام كنند.

اين اقدام بايد با شماره همراهي انجام شود كه مسئوليت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد، يعني مالك، مستأجر و يا هر فرد ديگري كه مسئوليت صورت حساب برق از سوي مالك به وي واگذار شده است. پس از آن راهنمايي لازم در قالب پيامك در اختيار مشترك قرار خواهد گرفت.

در روش سوم نيز مشتركان مي‌توانند با مراجعه به سايت ۳۹ شركت توزيع در سراسر كشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام كنند. همچنين اپليكيشني در سايت‌هاي ياد شده قرار گرفته كه مشتركان مي‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دريافت قبوض الكترونيكي، تمامي خدمات پس از فروش را از طريق اين اپليكيشن دريافت كنند.
 

مستاجرها چه كنند؟

چنانچه فردي مالك خانه نيست و مستأجر است، بعد از آنكه از محل مورد نظر نقل مكان كرد، بايد شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پيامك كند تا فرآيند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جديد خود به همراه ستاره يك را مجدد پيامك كند. اگر مشتركي چند قبض برق دارد مي‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره يك به شماره مذكور پيامك كند. در حال حاضر براي حدود يك ميليون مشترك كه شماره همراه آن‌ها موجود است، به صورت موازي هم قبض كاغذي و هم قبض به صورت پيامك ارسال مي‌شود.

جمع آوري اطلاعات ۲۵ ميليون مشترك

طبق آخرين اخبار كه از سوي وزارت نيرو ارائه شده است، از ميان ۳۶ ميليون مشترك برق كشور تاكنون اطلاعات ۲۵ ميليون مشترك براي حذف قبوض كاغذي جمع‌آوري شده است و اين افراد قبوض خود را به صورت پيامكي دريافت مي‌كنند.  بر اساس آخرين ارزيابي صورت گرفته تاكنون در مناطق مختلف كشور از جمله استان‌هاي سيستان و بلوچستان، فارس، كرمان و شهرستان مشهد تقريبا قبوض كاغذي برق به طور كامل حذف شده است.

پايتخت نشينان چه كنند؟

بر اساس اين گزارش، ۴۰ درصد از مشتركين برق تهران كه تعداد آن‌ها يك ميليون و ۷۰۰ هزار مشترك است، تاكنون شماره تلفن همراه خود را ثبت كرده‌اند و قبض آنها به زودي حذف خواهد شد. مديرعامل شركت توزيع برق تهران بزرگ در آخرين نشست خبري خود از مشتركان تقاضا كرد: براي اينكه از ابتداي مهرماه با مشكل دريافت صورت حساب برق مواجه نشوند، حداقل تا پانزدهم شهريورماه نسبت به ارسال شماره همراه خود اقدام كنند.

 مشتركين تهراني هم مي‌توانند شناسه قبض خود را با ۱* به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ ارسال كنند. همچنين مي‌توانند با مراجعه به سايت TBTB.IR اطلاعات خود را ثبت كنند و يا زماني كه مامورين اداره برق به منازل آن‌ها براي قرائت كنتور مراجعه مي‌كنند، شماره همراه خود را در اختيار ماموران قرار دهند. بعد از جمع‌آوري قبوض كاغذي مشتركيني كه نياز به قبوض فعلي دارند، مي‌توانند به سايت شركت توزيع برق تهران مراجعه كنند و با وارد كردن شناسه قبض اطلاعات خود را كاملا دريافت كنند. در پيامكي كه به مشتركين ارسال مي‌شود، فقط ميزان ريال و تاريخ پرداخت اعلام خواهد شد.