خوزنا : گوشي تلفن همراه ارزان شد
شنبه، 2 شهریور 1398 - 21:16 کد خبر:84770

خبرگزاري صدا و سيما: سخنگوي اتحاديه تلفن‌هاي همراه از كاهش يك تا شش ميليون توماني قيمت گوشي‌هاي تلفن همراه خبر داد.

آقاي ابوالفضل ناصري ­ با بيان اينكه كاهش قيمت ارز و كنترل آن موجب كاهش قيمت گوشي‌هاي تلفن همراه شده است گفت: به طور نمونه قيمت گوشي همراه آيفون ايكس مكس از ۲۱ ميليون تومان به ۱۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و قيمت گوشي A۵۰ از ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان به ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان كاهش يافته است.

وي با بيان اينكه بازار تلفن همراه هم اكنون روند خوبي را طي مي‌كند افزود: شركت‌هاي فعال در حوزه تلفن همراه هر روز فعال‌تر مي‌شوند بنابراين نيازمند حمايت دولت هستيم تا كالا‌ها را به جاي مبادي غيرقانوني از طريق واردكنندگان قانوني، وارد و با خدمات پس از فروش ۱۸ ماهه به بازار عرضه كنيم.

دبير و سخنگوي اتحاديه تلفن‌هاي همراه گفت: شرايط در بازار به گونه‌اي شده كه به ازاي هر گذرنامه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت و از طريق آن به واردات گوشي مسافري اقدام مي‌كنند.

آقاي ابوالفضل ناصري افزود: كساني كه اين گوشي‌ها را غيرقانوني وارد مي‌كنند گذرنامه‌ها را خريداري و از اين طريق گوشي‌ها را رجيستر و به بازار وارد مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در ورودي‌هاي كربلا و مكه كه گذرنامه‌هاي ايراني زياد است اقبال زيادي براي اجاره گذرنامه‌ها به منظور رجيستر كردن گوشي‌هاي تلفن همراه وجود دارد گفت: در اين باره به حمايت دولت نياز داريم تا بتوانيم از طريق واردات قانوني پاسخگوي نياز بازار باشيم.

آقاي ناصري افزود: نياز كشور ماهانه حدود يك ميليون دستگاه گوشي تلفن همراه است كه ۸۰ تا ۸۵ درصد آن از طريق واردكنندگان رسمي و قانوني و بقيه از مبادي غيرقانوني وارد مي‌شود. اين در حالي است كه در دوره‌اي كه با كمبود گوشي همراه مواجه بوديم ميزان واردات رسمي بسيار كمتر از اين ميزان و واردات غير رسمي بسيار بيشتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد كنوني بوده است، از اين رو زماني كه عده‌اي درخواست واردات تلفن همراه به صورت مسافري ارائه كردند دولت هم براي جبران كمبود در بازار، اين گونه واردات را مجاز كرد.

وي اضافه كرد: متاسفانه واردات مسافري گوشي همراه، بازار را ملتهب و دوگانگي قيمت را در بازار ايجاد كرده كه ما با ادامه اين روش موافق نيستيم از اين رو اميدواريم با همكاري دولت بتوانيم همه نياز كشور را از طريق واردكنندگان رسمي تامين كنيم.

سخنگوي اتحاديه تلفن‌هاي همراه با بيان اينكه اجراي طرح رجيستري موجب شد گوشي قاچاق وارد كشور نشود گفت: با اجراي اين طرح اگر هم گوشي‌اي خارج از دايره واردات رسمي، وارد كشور شود بايد از طريق ثبت در سايت سامانه همتا (سامانه هوشمند مديريت تجهيزات ارتباطي) ​ و پرداخت مبالغ تعيين شده در آن و دريافت كُد مورد نياز، به شكل قانوني وارد بازار شود.

آقاي ناصري درباره مشكلات واردات رسمي تلفن همراه افزود: گوشي تلفن همراه بعد از واردشدن تا ترخيص، زمان زيادي در گمرك مي‌ماند كه اين امر موجب مي‌شود كمبود كالا در بازار اتفاق بيافتد و گوشي‌هاي مسافري فعال شوند، اما اگر دولت خط سبزي را در گمرك ايجاد كند كه ترخيص اين گونه كالا‌ها تسهيل شود تاثير زيادي در مبارزه با قاچاق خواهد داشت.

وي با اشاره به برگزاري همايش فعالان اتحاديه‌هاي تلفن همراه كه ۵ شهريور امسال در دانشگاه آزاد اسلامي قزوين برگزار مي‌شود، گفت: در اين همايش به ايجاد هماهنگي ميان روساي اتحاديه‌ها در مبارزه با كالاي قاچاق، حمايت از واردكننده و واردات قانوني تلفن همراه همچنين راه اندازي خط توليد داخلي و مونتاژ گوشي تلفن همراه با استفاده از سرمايه گذاري داخلي و خارجي پرداخته مي‌شود.