خوزنا : واي‌فاي يا ۵G؛ كدام برنده هستند؟
سه شنبه، 19 شهریور 1398 - 17:38 کد خبر:84932



آخرين مطالعات انجام شده توسط لابراتوار مصرف‌كنندگان شركت بزرگ Ericsson نشان مي‌دهد كه يك‌سوم جمعيت كاربران موبايل دنيا كه واي‌فاي را به اينترنت پرسرعت موبايل ترجيح مي‌دهند، انتظار دارند كه ارتباطات 5G در آينده واي‌فاي را هم پشت سر بگذارد و از آن جلو بزند.

روزنامه دنياي اقتصاد نوشت: آخرين مطالعات انجام شده توسط لابراتوار مصرف‌كنندگان شركت بزرگ Ericsson نشان مي‌دهد كه يك‌سوم جمعيت كاربران موبايل دنيا كه واي‌فاي را به اينترنت پرسرعت موبايل ترجيح مي‌دهند، انتظار دارند كه ارتباطات 5G در آينده واي‌فاي را هم پشت سر بگذارد و از آن جلو بزند.

«صنعت مخابرات در حال رسيدن به نقطه عطف خودش است. گسترش تكنولوژي 5G، عملكرد ارتباطات موبايلي را به سطوح بي‌سابقه‌اي از سرعت انتقال داده‌ها، پوشش آنتن‌دهي، پويايي و امنيت رساند. با ظهور شبكه نسل پنجم ارتباطات يا 5G، تحول بعدي در تكنولوژي ارتباطات بي‌سيم رخ داد؛ تحولي كه انتظار مي‌رود در آينده با سرعت بيشتري هم رشد و توسعه پيدا كند.

آخرين مطالعات انجام شده توسط لابراتوار مصرف‌كنندگان شركت بزرگ Ericsson نشان مي‌دهد كه يك‌سوم جمعيت كاربران موبايل دنيا كه واي‌فاي را به اينترنت پرسرعت موبايل ترجيح مي‌دهند، انتظار دارند كه ارتباطات 5G در آينده واي‌فاي را هم پشت سر بگذارد و از آن جلو بزند.

تمام اينها درست در زماني دارد اتفاق مي‌افتد كه عادت‌هاي ما در استفاده از اينترنت به تدريج وابستگي كمتري به ارتباطات سخت و سيمي پيدا مي‌كنند. شركت Cisco اخيرا در زمينه ارتباطات مطالعاتي انجام داده است كه نشان مي‌دهد ۴۸ درصد ترافيك آي‌پي در سال ۲۰۱۷ در ارتباطات ثابت رخ داده است.

با اين حال انتظار مي‌رود كه اين تعداد تا سال ۲۰۲۲ كاهش ۲۹ درصدي داشته باشد و اين ترافيك كم‌كم روي ارتباطات واي‌فاي و موبايلي منتقل شود؛ روندي كه نشان از افزايش وابستگي به ارتباطات بي‌سيم دارد.

با اين اوصاف جاي تعجب ندارد كه امروزه كاربران هر جايي كه باشند، در خانه، در راه يا سر كار، متقاضي ارتباطات باشند. در حالي كه شبكه 5G هر روز گسترده‌تر و نفوذ آن بيشتر مي‌شود، قابليت‌ها و امكانات تكنولوژي واي‌فاي ۶ هم در حال افزايش است. حال بايد ديد كه كدام‌يك از اين دو تكنولوژي ارتباطي بي‌سيم برنده اين رقابت خواهند بود؟

جواب اين است: 5G. اين شبكه كه بر پايه پيشرفت‌هاي ايجاد شده توسط 4G/ LTE بنا شده، به رايج‌ترين روشي تبديل خواهد شد كه مردم با آن كار، تماشا و بازي مي‌كنند؛ مخصوصا حالا كه كاربران، بنگاه‌هاي تجاري و صنايع مختلف وابستگي كمتري به ارتباطات اينترنتي ثابت دارند.

با اين حال اما واي‌فاي همچنان بخشي از ساختار كلي و به‌عنوان يك مكمل در ارتباطات موبايلي باقي خواهد ماند. در اينجا بعضي از حوزه‌هايي را كه 5G و واي‌فاي در آنها تاثير متقابل روي يكديگر دارند، بررسي مي‌كنيم.

در دفتر كار

در دنيا و فضاي كاري، مدت‌ها اترنت ابزار اوليه انتقال ترافيك داده‌ها به و از كامپيوترهاي دفاتر كاري بوده است. اما استفاده از اين ابزار معايب خاص خودش را داشت كه از آن جمله هزينه‌هاي مربوط به سيم‌كشي، برق‌رساني، دستگاه‌هاي خنك‌كننده، جايگاه‌هاي استقرار و از همه مهم‌تر ذات ثابت نقاط ارتباطي بودند.

همان‌طور كه كارمندان از پشت ميزهايشان به اتاق‌هاي جلسه يا ديگر فضاهاي اشتراكي و عمومي مي‌روند، واي‌فاي هم درست مثل يك سوزن منگنه براي لپ‌تاپ‌هاي دفاتر كاري، ارتباطات ثابت و سيمي را افزايش مي‌دهد.

در حالي كه دسترسي به 5G در سراسر دنيا افزايش مي‌يابد، تكنولوژي دسترسي بي‌سيم براي كاربردهاي تجاري و ماموريتي، لپ‌تاپ‌ها، موبايل‌هاي هوشمند و انواع دستگاه‌هاي جديد مربوط به اينترنت اشيا، در اولويت قرار مي‌گيرد.

قابليت اعتماد بالا، امنيت، تاخير كم و پوشش گسترده 5G به عواملي مهم و تاثيرگذار براي بخش‌هاي توليدي (اتوماسيون فرآيند توليد، ارتباطات كنترلي)، بهداشت و درمان (تشخيص و جراحي از راه دور)، حمل و نقل (خودروهاي خودران، مديريت ترافيك) و انرژي (شبكه‌هاي هوشمند توليد و توزيع) تبديل خواهند شد.

ظرفيت پذيرش و تاخير كم 5G كه در بار ترافيك بالا در واي‌فاي كاهش مي‌يابند، آن را در بسياري از كاربردهاي تاثيرگذار به جايگزيني مهم و باثبات براي ارتباطات ثابت تبديل مي‌كند. در يك شبكه واي‌فاي تحت بار ترافيكي بالا، ممكن است صدها ميلي‌ثانيه براي انتقال يك فايل منتظر بمانيد؛ اتفاقي كه در 5G هرگز رخ نمي‌دهد.

به اين ترتيب در آينده‌اي نه چندان دور، 5G به ابزار اوليه براي دفاتر كاري انعطاف‌پذير و متحرك آينده بدل خواهد شد. امنيت و قابليت اطمينان بالايي كه در شبكه‌هاي ارتباطي 5G وجود دارد، بيش از سرعت بالا و تاخير كم، آنها را به‌عنوان بهترين انتخاب براي كارمندان حرفه‌اي مطرح مي‌كند.

در جاده و راه‌ها

كاربراني كه به‌خاطر نوع كارشان هميشه در سفر هستند، در دسته‌اي قرار دارند كه بيشترين احتمال براي تغيير شيوه ارتباطشان وجود داشته و كم‌كم به سمت اكوسيستم كاملا بي‌سيم و در حركت پيش مي‌روند.

واي‌فاي اماكن عمومي و هتل‌ها هميشه در دسترس يا قابل اعتماد نيستند و گاهي متصل شدن به آنها سخت و پردردسر است. 5G نسبت به 4G، ظرفيت بيشتري را در اماكن شلوغي مانند ايستگاه‌هاي قطار، اماكن پر رفت و آمد، استاديوم‌هاي ورزشي و جشنواره‌ها ارائه مي‌دهد.

واي‌فاي عمومي وقتي كه در دسترس باشد، ممكن است مزيت رايگان بودن را داشته باشد، اما هات‌اسپات‌ها اغلب كند بوده، امنيت چنداني نداشته و اتصال به آنها بسيار سخت است. 5G با عملكرد تضمين‌شده و امنيت بالا، تجربه كاربري بسيار بهتري را ارائه مي‌دهد.

توسعه 5G مي‌تواند پيچيدگي‌هاي بيشتري براي صنعت مهمانداري داشته باشد. در ترافيك بالاي ارتباطات در هتل‌ها و مراكز و همايش، 5G ارتباط موبايلي بي‌نقصي را براي ميهمانان فراهم كرده و همزمان خدمات ارزش افزوده و قابل اعتمادي را هم به كارمندان هتل مي‌دهد.

در خانه

حضور واي‌فاي در فضاي داخل خانه همچنان امن است. با توجه به اينكه ۲۵ درصد از خانواده‌هاي آمريكايي، بيش از ۱۰ دستگاه مرتبط به اينترنت دارند، خانه‌هاي سراسر دنيا به سرعت نياز بيشتري به ارتباطات پيشرفته‌تر خواهند داشت. در حال‌ حاضر واي‌فاي گزينه ارتباطي بسياري از اين دستگاه‌هاست.

در حالي كه دو سوم كاربران در حال‌ حاضر ترجيح مي‌دهند به واي‌فاي متصل شوند - البته وقتي در دسترس است - تا ترافيك اينترنت ديتاي موبايل‌شان را كاهش دهند، افزايش نفوذ و استفاده از موبايل‌هاي هوشمند در نهايت نياز به ارتباط 5G را بيشتر و بيشتر مي‌كند.

در حالي كه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه واي‌فاي خانگي همچنان راه ارتباطي اصلي خانواده‌هاي آمريكايي باقي بماند، اما مي‌توانيم اين انتظار را هم داشته باشيم كه ميزان استفاده از اينترنت ديتاي موبايل هم در سال‌هاي آينده تغيير كند.

ميزان تماشاي ويدئوهاي با وضوح بالا رو به افزايش است و كاربران موبايل كه بسته‌هاي اينترنتي نامحدود دارند، نمي‌خواهند براي تماشاي اين ويدئوها منتظر اتصال به واي‌فاي خانگي بمانند. در واقع كاربران موبايل‌هاي هوشمند تخمين مي‌زنند كه با دسترسي به 5G، سه ساعت بيشتر از اينترنت خارج از فضاي خانه استفاده خواهند كرد.

علاوه‌ بر تمام اينها، 5G با پوشش بيشتر و بهتر حتي مي‌تواند به كاربري‌ها و كاربردهاي بيشتري هم خدمت‌رساني كند. با گسترش شبكه‌هاي متراكم‌تر فضاهاي بيروني و راهكارهاي جديد براي فضاهاي مسقف داخلي با هدف اماكن تجاري، عمومي و حتي مسكوني، عملكرد شبكه 5G مي‌تواند بسيار جلوتر از هر تكنولوژي ارتباطي بي‌سيم ديگري برود.»