خوزنا : ميانجيگرياروپا براي مذاكره ميان ايران و آمريكا
چهارشنبه، 20 شهریور 1398 - 13:14 کد خبر:84940
يانجيگري اروپا براي مذاكره ميان ايران و آمريكا كشور‌هاي اروپايي طرف برجام در تلاش‌اند مذاكراتي را ميان تهران و واشنگتن در كويت برگزار كنند تا دو طرف بتوانند درباره اختلافاتشان بر سر توافق هسته‌اي و ساير موضوعات با يكديگر به گفتگو بپردازند. كد خبر: ۹۲۳۱۱۴ تاريخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 11 September 2019 روزنامه الراي كويت مدعي شد كه كشور‌هاي اروپايي طرف برجام براي برگزاري مذاكراتي ميان ايران و آمريكا در كويت تلاش مي‌كنند. به گزارش ايسنا، روزنامه الراي كويت به نقل از "منابع آگاه" در اين باره مي‌نويسد: كشور‌هاي اروپايي طرف برجام در تلاش‌اند مذاكراتي را ميان تهران و واشنگتن در كويت برگزار كنند تا دو طرف بتوانند درباره اختلافاتشان بر سر توافق هسته‌اي و ساير موضوعات با يكديگر به گفتگو بپردازند. بنابر ادعاي اين روزنامه، قدرت‌هاي اروپايي به‌طور جدي براي انجام چنين مذاكراتي ميان ايران و آمريكا با هدف كاهش تنش‌ها بين دو كشور و برقراري كانال گفتگو ميان تهران و واشنگتن تلاش مي‌كنند. الراي مدعي است كه اين كشور‌ها باتوجه به رايزني‌هاي جداگانه‌اي كه اخيرا با تهران و واشنگتن داشته‌اند، معتقدند كه شانس برگزاري چنين مذاكراتي وجود دارد. اين "منابع آگاه" همچنين گفته‌اند كه با اين حال، پيشنهاد انجام مذاكره ميان ايران و آمريكا كماكان با مخالفت‌هايي از سوي كشور‌هاي منطقه روبرو است، اما آن‌ها نامي از اين كشور‌ها نبرده‌اند. الراي در ادامه گزارش خود به نقل از اين منابع اطلاعاتي از آن‌ها فاش نكرده، مي‌نويسد: قدرت‌هاي اروپايي به سختي تلاش مي‌كنند تا بر اين مخالفت‌ها غلبه كنند و بر اهميت انجام چنين رايزني‌هايي در كويت تاكيد دارند. اين روزنامه ادامه مي‌دهد: براي دستوركار اين مذاكرات احتمالي هيچ تصميمي وجود ندارد و درباره سطح نمايندگان حاضر در اين مذاكرات هم حرفي به ميان نيامده و در واقع تنها تلاشي براي ايجاد روزنه‌اي در ديوار بي‌اعتمادي موجود ميان آمريكا و ايران است. اين ادعاي روزنامه كويتي در حالي است كه مسئولان كشورمان تاكنون بار‌ها تاكيد كرده‌اند كه مذاكره با آمريكا با شرايط كنوني و وجود بدعهدي‌ها و خصومت‌هاي پي‌درپي طرف آمريكايي ممكن نيست. ايران تاكيد كرده در صورت بازگشت آمريكا به برجام و لغو تحريم‌هاي ظالمانه، اين كشور مي‌تواند به ميز مذاكرات ۴+۱ بازگردد. تنش‌ها ميان ايران و آمريكا به‌ويژه در طول بيش از يك سال گذشته و در پي خروج يك‌جانبه آمريكا از برجام، بازگرداند تحريم‌ها عليه تهران و تقويت حضور نظامي آمريكا در منطقه افزايش يافته است.

 

كشور‌هاي اروپايي طرف برجام در تلاش‌اند مذاكراتي را ميان تهران و واشنگتن در كويت برگزار كنند تا دو طرف بتوانند درباره اختلافاتشان بر سر توافق هسته‌اي و ساير موضوعات با يكديگر به گفتگو بپردازند.
 
روزنامه الراي كويت مدعي شد كه كشور‌هاي اروپايي طرف برجام براي برگزاري مذاكراتي ميان ايران و آمريكا در كويت تلاش مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، روزنامه الراي كويت به نقل از "منابع آگاه" در اين باره مي‌نويسد: كشور‌هاي اروپايي طرف برجام در تلاش‌اند مذاكراتي را ميان تهران و واشنگتن در كويت برگزار كنند تا دو طرف بتوانند درباره اختلافاتشان بر سر توافق هسته‌اي و ساير موضوعات با يكديگر به گفتگو بپردازند.

بنابر ادعاي اين روزنامه، قدرت‌هاي اروپايي به‌طور جدي براي انجام چنين مذاكراتي ميان ايران و آمريكا با هدف كاهش تنش‌ها بين دو كشور و برقراري كانال گفتگو ميان تهران و واشنگتن تلاش مي‌كنند. الراي مدعي است كه اين كشور‌ها باتوجه به رايزني‌هاي جداگانه‌اي كه اخيرا با تهران و واشنگتن داشته‌اند، معتقدند كه شانس برگزاري چنين مذاكراتي وجود دارد.

اين "منابع آگاه" همچنين گفته‌اند كه با اين حال، پيشنهاد انجام مذاكره ميان ايران و آمريكا كماكان با مخالفت‌هايي از سوي كشور‌هاي منطقه روبرو است، اما آن‌ها نامي از اين كشور‌ها نبرده‌اند.

الراي در ادامه گزارش خود به نقل از اين منابع اطلاعاتي از آن‌ها فاش نكرده، مي‌نويسد: قدرت‌هاي اروپايي به سختي تلاش مي‌كنند تا بر اين مخالفت‌ها غلبه كنند و بر اهميت انجام چنين رايزني‌هايي در كويت تاكيد دارند.

اين روزنامه ادامه مي‌دهد: براي دستوركار اين مذاكرات احتمالي هيچ تصميمي وجود ندارد و درباره سطح نمايندگان حاضر در اين مذاكرات هم حرفي به ميان نيامده و در واقع تنها تلاشي براي ايجاد روزنه‌اي در ديوار بي‌اعتمادي موجود ميان آمريكا و ايران است.

اين ادعاي روزنامه كويتي در حالي است كه مسئولان كشورمان تاكنون بار‌ها تاكيد كرده‌اند كه مذاكره با آمريكا با شرايط كنوني و وجود بدعهدي‌ها و خصومت‌هاي پي‌درپي طرف آمريكايي ممكن نيست. ايران تاكيد كرده در صورت بازگشت آمريكا به برجام و لغو تحريم‌هاي ظالمانه، اين كشور مي‌تواند به ميز مذاكرات ۴+۱ بازگردد.

تنش‌ها ميان ايران و آمريكا به‌ويژه در طول بيش از يك سال گذشته و در پي خروج يك‌جانبه آمريكا از برجام، بازگرداند تحريم‌ها عليه تهران و تقويت حضور نظامي آمريكا در منطقه افزايش يافته است.