خوزنا : فرمان ۲۶ شهريور هزار و سيصد و آينده
سه شنبه، 26 شهریور 1398 - 16:24 کد خبر:85066
متخصصان علم شناخت آينده مي گويند: بهترين راه پيش بيني آينده، ساختن آن است. در اين صورت ما ديگر نيازي به پيش بيني آينده نداريم و ديگران بايد آينده اي را پيش بيني كنند كه ما آن را ساخته ايم! حكم حضرت امام در ۲۶ شهريور ۶۴ خطاب به سردار محسن رضايي فرمانده كل سپاه در دوران دفاع مقدس مبني بر تاسيس نيروي زميني، دريايي و هوايي سپاه و تاكيد ايشان بر قوي سازي و تجهيز سريع آنها يكي از مصاديق فراتر رفتن از آينده پژوهي (Future Studies) و دست يازيدن به آفرينش آينده (Future Making) است و اين از نقاط عطف تاريخ و تفكر تمدن ساز انقلاب اسلامي است كه تاكنون كمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است


متخصصان علم شناخت آينده مي گويند: بهترين راه پيش بيني آينده، ساختن آن است. در اين صورت ما ديگر نيازي به پيش بيني آينده نداريم و ديگران بايد آينده اي را پيش بيني كنند كه ما آن را ساخته ايم!
حكم حضرت امام در ۲۶ شهريور ۶۴ خطاب به سردار محسن رضايي فرمانده كل سپاه در دوران دفاع مقدس مبني بر تاسيس نيروي زميني، دريايي و هوايي سپاه و تاكيد ايشان بر قوي سازي و تجهيز سريع آنها يكي از مصاديق فراتر رفتن از آينده پژوهي (Future Studies) و دست يازيدن به آفرينش آينده (Future Making) است و اين از نقاط عطف تاريخ و تفكر تمدن ساز انقلاب اسلامي است كه تاكنون كمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
پيشتر گمان‌ مي كردم پنهان ماندن اين حقيقت از نگاه پژوهشگران، از باب سنت "و جعلنا من بين ايديهم سدا و من خلفهم سدا و فاغشيناهم فهم لا يبصرون" است كه اين راز قدرت بازدارندگي دفاعي كشور عزيزمان ايران نهفته بماند تا اين بذر به درختي تنومند بدل شود.


در ۲۸ شهريور ۹۵ كه امام خامنه اي رهبر حكيم و فرزانه انقلاب به اين فرمان الهي و آثار شگرف آن اشاره كردند و فرمودند "فرمان [مورخ ۲۶ شهريور ۶۴] حضرت امام (ره) براي تشكيل نيروهاي سه‌گانه‌ي سپاه، ناشي از نگاه نافذ و دورانديشانه و دل نوراني آن مرد بزرگ و الهي بوده است"، مطمئن شدم مصلحت نهفته بودن بذر به پايان رسيده زيرا اين بذر در پرتوي نور ولايت به درختي تنومند تبديل شده و شاخ و برگ و ثمرش مايه اميد و نشاط مستضعفان ايران و آسياي جنوب غربي و جهان و موجب خشم‌ و خودويرانگري مستكبران عالم شده است. پس اينك ديده شدن اين آيت ايمان، خود، تواصي به حق و صبر توامان است. و آن جمله موجز رهبري، نيازمند تفصيل اهل تحقيق است.
"نگاه نافذ و دورانديشانه و دل نوراني آن مرد بزرگ و الهي"، امام خميني(ره)، با صدور اين فرمان توانست توليد قدرت بازدارندگي دفاعي ج.ا.ا. را شتاب و عمق ببخشد؛ از شرايط سخت تحريم سيم خاردار به نقطه اي رسيده ايم كه با رهبري داهيانه، باغباني دلسوزانه و پايمردي مومنانه امام خامنه اي در حق آن بذر پاك امام كاشته، امروز موشك بردبلند و پهپاد بومي توليد مي كنيم.‌ و قدرت بازدارندگي دفاعي كشور به حدي رسيده است كه رقبا و دشمنان منطقه اي و فرامنطقه اي فكر حمله نظامي به ايران را از سر بيرون كرده اند.
فرمان ۲۶ شهريور امام خميني(ره)، نماد اراده معطوف به خلق آينده است؛ اصلا در بيان تاريخ اين فرمان بهتر است بجاي ۶۴ بگوييم آينده؛ ۲۶ شهريور هزار و سيصد و آينده! آري، آينده ساختني است. و از خود بپرسيم چرا به قدرت بازدارندگي اقتصادي نرسيم؟ ايا نمي توانيم؟ ايا مشكل از توان علمي و فناوري جوانان ماست؟ چرا به آن درجه از توان اقتصادي نرسيم كه رقبا و دشمنان منطقه اي و فرامنطقه اي فكر تحريم اقتصادي را از سر بيرون كنند؟ ما كه از تحريم كوچكترين اقلام از جمله تحريم سيم خاردار به توليد پهپاد بومي رسيده ايم، بي شك مي توانيم اقتصاد خرد و كلانمان را نيز بسازيم و به قدرت بازدارندگي اقتصادي دست يابيم. تقويم صفحه ۲۶ شهريور را نشان مي دهد و مي گويد ما مي توانيم؛ اين روز، روز "توانايي خلق آينده در پرتو ولايت، ايمان و تواصي به حق و صبر" است؛ روز ما "مي توانيم" است.

محسن حيدري