خوزنا : نگاه تك بعدي غربگرا: بلاي جان اقتصاد كشور*
چهارشنبه، 3 مهر 1398 - 07:45 کد خبر:85177
ديپلماسي اقتصادي ايران در دوران پس از توافق برجام، به دليل اتكاي غير استراتژيك به وعده هاي دولت هاي غربي و عدم توجه كافي به تعاملات اقتصادي با شركاي مهم آسيايي و همچنين روسيه، در مسير درستي پيش نرفته است. دولت جمهوري اسلامي ايران بعد از امضاي برجام با اميد بيش از حد به سرمايه گذاري اروپا، نشان داد كه اولويت و مركز ثقل ديپلماسي اقتصادي و تجاري خود را متوجه اروپا كرده است. اين تحولات موجب ارسال پيامي به چين و روسيه شد كه پيامد آن را بعد از خروج ايالات متحده از برجام و متعاقب آن خروج شركت هاي اروپايي از ايران، دريافت كرديم


ديپلماسي اقتصادي ايران در دوران پس از توافق برجام، به دليل اتكاي غير استراتژيك به وعده هاي دولت هاي غربي و عدم توجه كافي به تعاملات اقتصادي با شركاي مهم آسيايي و همچنين روسيه، در مسير درستي پيش نرفته است.  دولت جمهوري اسلامي ايران بعد از امضاي برجام با اميد بيش از حد به سرمايه گذاري اروپا، نشان داد كه اولويت و مركز ثقل ديپلماسي اقتصادي و تجاري خود را متوجه اروپا كرده است. اين تحولات موجب ارسال پيامي به چين و روسيه شد كه پيامد آن را بعد از خروج ايالات متحده از برجام و متعاقب آن خروج شركت هاي اروپايي از ايران، دريافت كرديم. در چارچوب شرايط پيش آمده، چين و روسيه با مشاهده اين  سياست هاو الگوي رفتار ايران مبتني بر اولوبت بيش از حد به سرمايه گذاري اروپايي، اين پيام را دريافت كردند كه نگاه ايران به آنها صرفاً نگاهي تاكتيكي و در شرايط فشار و تحريم هست. پيامد اين ارسال سيگنال دولتمردان ايراني به روسيه و چين را اكنون در شرايط اقتصادي سخت كشور شاهد هستيم.


اين درست است كه تحريم هاي ثانويه ايالات متحده تمام شركت هايي كه به نحوي با شركت هاي ايالات متحده همكاري دارند را شامل مي شود، اما مساله اين بود كه طيف گسترده اي از كشورها از برخي از همسايگان گرفته تا شركاي آسيايي و بالاخص چين و روسيه از رفتار ايران بعد از امضاي برجام ناخرسند بودند و لذا طبيعي بود كه در چنين شرايطي، مايل به پرداخت هزينه براي ايران در شرايط فشار و تحريم نشوند. لذا علي رغم موافقت نامه هاي زيادي كه ميان ايران با روسيه و چين داشته ولي تقريبا مي توان گفت پيامد ملموس و قابل توجهي براي اقتصاد ايران نداشته است كه نتيجه ديپلماسي اقتصادي تك بعدي غربگراي دولت بعد از توافق هسته اي است.

نويسنده : دكترمحمودنقدي پور استاد دانشگاه و روندپژوه