خوزنا : تعيين تكليف كنكور تا ۶ ماه آينده
یکشنبه، 14 مهر 1398 - 08:18 کد خبر:85347

ايسنا: دكتر سوزنچي، معاون خط مشي‌گذاري ستاد علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي در نشست تخصصي كنكور، چالش‌ها و راهكارها كه امروز در ساختمان شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد، به قانون مجلس شوراي اسلامي مبني بر ورود ۸۵ درصد داوطلبان به دانشگاه‌ها بر اساس روش بدون كنكور و آزمون اشاره كرد و افزود: با توجه به اين‌كه اين قانون مصوب مجلس و لازم الاجرا بود، شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين فضا ورود نكرد؛ البته اين قانون تاكيد كرده بود كه بعد از ابلاغ آن ۸۵ درصد پذيرش‌ها بايد بدون كنكور باشد كه تقريبا اين هدف محقق شده است.

وي در ادامه تصريح كرد: تنها ۱۶ درصد ظرفيت‌هاي پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي كشور به دانشگاه‌ها و موسسات دولتي اختصاص دارد و عمده ظرفيت آموزش عالي در مراكز ديگر وجود دارد. اما با اين كه بيش از ۸۵ درصد پذيرش‌ها به شيوه غير كنكور صورت گرفت، اما مشكل سنجش و پذيرش كشور حل نشد و ما روز به روز شاهد انتقادات گسترده هستيم.

معاون خط مشي‌گذاري ستاد علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كرد: با توجه به گسترده شدن انتقادات از سنجش و پذيرش در كشور اين شورا بر آن شد تا بررسي اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهد و حتي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاكيد كردند كه ما بحث كنكور را تا پايان امسال تعيين تكليف مي‌كنيم.

دكتر سوزنچي خاطر نشان كرد: تعيين تكليف كنكور به اين معنا نيست كه از سال آينده كنكور به شيوه ديگري برگزار خواهد شد، در واقع هدف تعيين تكليف كردن آن شاني است كه در حوزه شورا و همچنين سياست‌هاي نظام سنجش و پذيرش كشور است كه بايد مصوب و ابلاغ شود تا مبتني بر آن سيستم تغيير يابد.

وي همچنين تاكيد كرد: اگر قرار بر اين باشد كه موضوع كنكور تا ۶ ماه آينده تعيين تكليف شود، بايد بررسي‌هاي اساسي صورت بگيرد، در واقع در سياست‌گذاري ، اولين مرحله اين است كه ما بتوانيم مساله را تعريف كنيم و مساله شناسايي صورت بگيرد تا راهكارهاي درست و علمي براي آن در نظر بگيريم. به همين منظور تصميم گرفته‌ايم چهار نشست تخصصي با اين محور را سرلوحه كار قرار دهيم.

دكتر سوزنچي خاطر نشان كرد: در نشست اول بررسي راهكارها و چالش‌هاي كنكور كه امروز شاهد برگزاري آن هستيم، ديدگاه مسوولان و كارشناسان موسسات و انديشكده‌ها را جويا شديم، در نشست دوم با مسوولان دانشگاه‌ها، در نشست سوم با مديران مدارس و آموزش و پرورش و در نشست چهارم نيز با مسوولان موسسات آموزشي نشست برگزار خواهيم كرد تا ديدگاه‌ها و نظرات آنها از جنبه‌هاي مختلف بررسي شود و در نهايت براي اتخاذ يك تصميم‌گيري اصلي مورد تحليل قرار گيرد.