خوزنا : چهره ماندگار موسيقي درگذشت
سه شنبه، 23 مهر 1398 - 14:20 کد خبر:85472

«حسين دهلوي» موسيقيدان سرشناس ايراني و از مفاخر موسيقي كشورمان صبح امروز در ۹۲ سالگي درگذشت.

به گزارش «تابناك»، «حسين دهلوي» موسيقيدان سرشناس ايراني صبح امروز پس از تحمل يك دوره طولاني بيماري آلزايمر و بيماري ريوي در بيمارستان دكتر شريعتي دار فاني را وداع گفت.

 			 				 					چهره ماندگار موسيقي درگذشت

هنوز خبري در مورد زمان و مكان دقيق مراسم تشييع و تدفين مرحوم دهلوي اعلام نشده اما همسر دهلوي گفته كه به زودي اطلاع رساني خواهد شد.

حسين دهلوي زاده ۷ مهر ۱۳۰۶ در تهران موسيقي‌دان، آهنگساز و رهبر اركستر ايراني است.

وي در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنيا آمد. آموزش موسيقي را از پنج سالگي نزد پدرش، معزالدين دهلوي كه از شاگردان علي اكبر شهنازي بود، آغاز كرد و در ۹ سالگي با تشويق مادرش به ساز ويولن علاقه‌مند شد.

فراگيري ويلن را نزد ابوالحسن صبا پي گرفت. او همچنين در هنرستان عالي موسيقي نزد حسين ناصحي و هايمو تويبر آهنگسازي را فرا گرفت. او به شكل خصوصي در اين زمينه از آموزش‌هاي توماس كريستين داويد نيز بهره‌مند شد. «باله بيژن و منيژه» و «سبكبال» از پرآوازه‌ترين آثار او هستند.

در نوزدهمين دوره انتخاب كتاب سال در سال ۱۳۷۹ كتاب «پيوند شعر و موسيقي آوازي» نوشته حسين دهلوي٬ برنده جايزه كتاب سال شد.

او در سومين همايش چهره‌هاي ماندگار در سال ۱۳۸۲ به عنوان «چهره ماندگار» معرفي شد.

دهلوي در زمينه نوآوري در موسيقي ايراني تلاش‌هاي زيادي داشته‌است. تدوين «متد تمبك» به وسيله او و جمعي ديگر از جمله حسين تهراني، مصطفي پورتراب، فرهاد فخرالديني و هوشنگ ظريف براي بهبود جايگاه تمبك در موسيقي ايراني و آسان‌سازي آموزش اين ساز، توجه به ساخت سنتور كروماتيك براي جبران مشكل كوك اين ساز براي استفاده در اركستر از جمله اين مواردند.