خوزنا : چرا تماس با ۱۱۸ پولي شد؟
پنجشنبه، 25 مهر 1398 - 14:54 کد خبر:85483
تماس با ۱۱۸ در برههاي از زمان رايگان بود، اما از حدود پنج سال پيش، تماس با كدهاي سهرقمي غيراضطراري، از جمله ۱۱۸ مشمول هزينه براي تماسگيرنده شده است.
ايسنا: اخيرا براي برخي از مشتركان اين سوال ايجاد شده كه چرا با تماس با سامانه ۱۱۸ از اعتبار تلفنشان كسر ميشود. اين در حالي است كه اگرچه قبلا تماس با كدهاي خدماتي سهرقمي رايگان بود و افراد بابت تماس با اين كدها هزينهاي پرداخت نميكردند، اما پس از مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات كه مربوط به اوايل سال ۱۳۹۴ است، تماس با كدهاي سهرقمي غيراضطراري، مشمول هزينه براي تماسگيرنده شد كه سامانه ۱۱۸ هم شامل همين كدها ميشد.
با ابلاغ مصوبه ۲۱۲ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، تماس با كدهاي سهرقمي غيراضطراري مشمول هزينه براي تماس گيرنده خواهد بود و چنانچه فرد با شماره تلفن ثابت با كدهاي خدماتي تماس گرفته باشد، به اندازه تماس درونشهري و در صورتي كه از تلفن همراه با اين شمارهها تماس گرفته باشد، معادل هزينه تماس همراه با ثابت ملزم به پرداخت هزينه ميشود.
بر اساس اين مصوبه، در ميان كدهاي خدماتي اورژانس، ۱۱۰ و ۱۱۸ بيشترين ميزان تماس دريافتي را دارند. حال در ميان اين سه شماره، دو شماره اول با توجه به اينكه جزو كدهاي اضطراري به شمار ميروند همچنان براي تماس گيرندگان رايگان خواهد بود، اما تماس با ۱۱۸ از جمله كدهاي غيراضطراري است كه مشمول هزينه ميشود.
بدين ترتيب، تماس با ۱۱۸ بر اساس پالس تلفن محاسبه ميشود و ميانگين هر تماس ۳۰ ريال است و شركت مخابرات ايران به عنوان يك اپراتور، با عمل به مصوبه كميسيون تنظيم مقررات، اين هزينه را دريافت ميكند.
البته هزينه اين مكالمات با توجه به آنكه مدتي كوتاه دارند و درونشهري محسوب ميشوند، بهطور طبيعي هزينه چنداني بابت اين تماسها ايجاد نميشود. همچنين طبق اين مصوبه، تماس با كدهاي سهرقمي فوريتي همچنان رايگان خواهد بود.