خوزنا : سفر به عتبات عاليات تا اطلاع ثانوي متوقف شد
یکشنبه، 12 آبان 1398 - 17:25 کد خبر:85663

باتوجه به شرايط كشور عراق اعزام زائران عتبات در قالب كاروان‌هاي حج و زيارت تا اطلاع ثانوي متوقف شد.

 خبرگزاري فارس: اعزام كاروان‌هاي عتبات از نيمه مهرماه يعني حدود ۱۰ روز قبل از اربعين حسيني متوقف شد و زائران پياده‌روي اربعين حسيني با نام‌نويسي در سامانه سماح به صورت فردي و گروهي به عراق سفر كرده تا در حماسه پياده‌روي اربعين حضور يابند.

با توجه به توافق ايران و عراق، و حذف رواديد در ماه‌هاي محرم و صفر، بيش از ۳ ميليون ايراني در ايام اربعين حسيني به عراق مشرف شدند.

كمتر از يك هفته پس از پايان مراسم باشكوه اربعين حسيني، اخباري مبني بر آغاز دور جديد اعزام كاروان‌هاي عتبات اعلام و مقرر شد تا دفاتر زيارتي از متقاضيان سفر به عتبات نام‌نويسي به عمل بياورند.

اما با اين وجود، نه تنها يك هفته بلكه ۱۰ روز پس از اربعين نيز هنوز خبري از اعزام كاروان‌‌هاي عتبات نبود و بسياري از زائران با وجود نام‌نويسي در كاروان‌هاي مجاز سازمان حج و زيارت به اين سفر معنوي مشرف نشدند.

مهدي كاظمي يكي از متقاضيان سفر به عتبات در آبان‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زيارت خبرگزاري فارس با اشاره به نام‌نويسي در كاروان‌هاي حج و زيارت براي نيمه آبان‌ماه، اظهار داشت: من به همراه همسرم قرار بود نيمه آبان‌ماه به عتبات مشرف شويم، اما با وجود ثبت‌نام و درخواست ويزا براي اين سفر معنوي و حتي پرداخت هزينه‌ها، هفته گذشته با ما تماس گرفتند كه تا اطلاع ثانوي اعزام به عتبات نداريم.

توقف اعزام‌ كاروان‌هاي عتبات در روزهاي اخير موجب شده تا برخي از زائراني كه پيش از اين در انتظار اين سفر معنوي بودند، در بلاتكليفي به سر ببرند و با توجه به عدم اطلاع‌رساني مناسب از سوي مسؤولان سازمان حج و زيارت و پاسخگويي در اين رابطه، همچنان از زمان آغاز اعزام‌ها خبري نيست.

يك منبع آگاه با اشاره به دلايل توقف اعزام كاروان‌هاي عتبات مي‌گويد: تأمين امنيت زائران در اولويت ما قرار دارد؛ به همين دليل پس از ايام اربعين با توجه به برخي حواشي ايجاد شده و اوضاع عراق، اعزامي به عتبات نداشتيم و تمامي كاركنان ايراني مستقر در عراق نيز به كشور بازگشتند.

وي ادامه داد: فعلاً امنيت لازم براي حضور زائران وجود ندارد و سازمان حج و زيارت نيز به دفاتر زيارتي اعلام كرده تا اطلاع ثانوي از اعزام كاروان‌ها به عتبات جلوگيري كنند تا جايي كه حتي اواخر هفته گذشته در نامه‌اي خواستار لغو اعزام‌هاي كارواني زائران به عتبات شده است. 

سعادت‌خواه مدير يكي از هتل‌هاي كربلا در گفت‌‌و‌گو فارس با بيان اينكه از هفته گذشته اوضاع كربلا براي حضور زائران مناسب نبود، مي‌گويد: امروز با وجود اعتراضات ايجاد شده در شهر نجف نيز امنيت لازم برقرار نيست و اكنون زائران ايراني همراه با كاروان‌هاي مجاز حج و زيارت در عتبات حضور ندارند، چرا كه سازمان حج و زيارت هيچ اعزامي به عتبات ندارد.

با توجه به عدم وجود امنيت لازم در شهرهاي زيارتي عراق، تمامي كاركنان سازمان حج و زيارت نيز از عراق به كشور بازگشته‌اند تا پس از برقراري آرامش و از سرگيري اعزام‌هاي عتبات مجدد به عراق بازگردند.

 



 

مدير يكي از دفاتر زيارتي نيز با اشاره به توقف اعزام زائران عتبات از عودت هزينه‌هاي زائراني كه در سفر به عتبات ثبت‌نام كرده بودند، خبر داد و از زائراني كه قصد سفر به عتبات را دارند خواست تا براي ايجاد امنيت لازم پس از آغاز اعزام‌ها، تنها با كاروان‌هاي مجاز به اين سفر تشرف يابند.

علاوه بر اين، بر اساس گزارش‌هاي رسيده از سوي عراق، مرز مهران نيز بسته است و امكان تشرف زميني به عراق وجود ندارد و افراد تنها به صورت هوايي مي‌توانند به عراق سفر كنند.

به گفته مسؤولان مربوطه پس از برقراري امنيت در عراق، اعزام كاروان‌ها آغاز خواهد شد. البته زمان خاصي براي اين امر پيش‌بيني نشده است و در سايت ثبت‌نام از متقاضيان عتبات هم امكان رزرو كاروان نيست و تمامي متقاضيان اين سفر معنوي بايد در انتظار آغاز ثبت‌نام و اعزام‌ها باشند.