خوزنا : ثبات قيمت در بازار كالاي خانگي اهواز
یکشنبه، 12 آبان 1398 - 17:26 کد خبر:85664

نخستين ماه‌هاي سال 97 بود كه وابستگي شديد بازار كالاي خانگي به نرخ ارز كار دست مردم داد و در نهايت سايه شوم نوسان قيمت دلار بر سر بازار كالاهاي خانگي نشست،حال با توجه به ثبات قيمت دلار در ماه‌هاي اخير، به سراغ بازار لوازم خانگي اهواز رفتيم تا جوياي حال اين بازارِ تب‌دار شويم.

 خبرگزاري فارس : نخستين‌ ماه‌هاي سال 97 بود كه وابستگي شديد بازار كالاي خانگي به نرخ ارز كار دست مردم داد و در نهايت سايه شوم نوسان قيمت دلار بر سر بازار كالاهاي خانگي نشست.

هرچند ارز از اوايل دي تا بهمن كاهش پيدا كرد اما ويترين‌هاي خاك خورده و قيمت‌هاي نجومي خبر از ركود بازاري ميداد كه روزگاري پرجنب‌وجوش‌ترين نقطه‌ي شهرها بود؛ استمرار اين قصه‌ي ناگهاني، تا به جايي رسيد كه طبق گزارش مركز آمار ايران، تورم سالانه لوازم خانگي در شهريور ماه سال جاري 7/71 درصد اعلام شد و تعمير وسايلِ آسيب‌ديده خانه نسبت به خريد هم‌نوع جديدشان در ارجحيتِ جيب‌هايي با مشكلات اقتصادي قرار گرفت.

حال با توجه به ثبات قيمت دلار در ماه‌هاي اخير در ربيع‌الاول به سراغ بازار لوازم خانگي اهواز رفتيم تا جوياي حال اين بازارِ تب‌دار شويم.

 ثبات قيمت ما را به بازار كشاند

يكي از شهروندان اهوازي كه چند هفته‌اي تا مراسم ازدواجش باقي مانده است به خبرنگار فارس گفت: قيمت‌ها همچنان بالا است و با ميزان درآمدِ يك كارگر روزمزد همخواني ندارد اما ثبات قيمت ماه‌هاي اخير ما را به بازار كشاند، از اواخر سال 97 در انتظار ثبات قيمت بوديم تا لوازم مورد نياز براي شروع يك زندگي حداقلي را تهيه كنيم اما نوسان قيمت تا به امروز ما را عقب نگه داشته بود.

كاظم عبيات افزود: خيلي از فروشنده‌ها با توجه به اينكه قيمت‌ها هر روز تغيير ميكردند حاضر به فروش نسيه نمي‌شدند چون كولري را كه امروز به قيمت 10 ميليون ميتوانستم تهيه كنم فردا با نوسان ارز ميتوانستند 13ميليون بفروشند، البته كالاهاي چيني و بدون گارانتي وجود دارد كه به ريسك آن نمي‌ارزد چرا كه اگر شانس با تو يار نباشد ممكن است در همان روزهاي اول از كار بيفتد و دستت به جايي بند نباشد.

سرگرداني در بازار كالاي خانگي

خانم كوتي كه گوشه مغازه در حال ورانداز كردن آب‌ميوه‌گيري‌ها بود با حالت تاسف سرش را تكان داد و گفت: همه زندگي ما وابسته به اين دلار شده است، بالا بيايد همه چيز گران مي‌شود اما نميدانم چرا وقتي پايين مي‌آيد هيچ چيز ارزان نمي‌شود!

وي ادامه داد: نميدانم نظارت بر اين آشفته بازار بر عهده كيست اما اي كاش مانند تاكسي‌ها كه تاكسيراني كرايه‌ها را روي شيشه خودرو برچسب زده است در مغازه‌هاي لوازم خانگي تابلو يا برگه‌اي بود كه نشان از يك قيمت مقطوع در همه جاي اهواز بدهد و در ميان نوسان قيمت‌ها سرگردان نباشيم.

فروش، رونق پيدا كرده است

يك فروشنده لوازم خانگي از پرترددترين مناطق اهواز در رابطه با وضعيت بازار و ثبات قيمت‌ها به خبرنگار فارس گفت: وضعيت اقتصادي مردم به گونه‌اي است كه قدرت خريد آن‌ها محدود شده  و در خريد تعلل ميكنند به همين دليل بازار دچار ركود ميشود، شايد در ماه‌هاي گذشته مردم براي تهيه لوازم خانگي به شهرهاي ديگر ميرفتند اما با توجه به اينكه قيمت‌ها در شهرهاي مختلف نسبت به اينجا تفاوتي ندارد به خريد از اهواز راضي شده‌اند.

خلف مغنيمي افزود: با شروع سال 98 وضعيت مقداري تغيير كرد و قيمت‌ها تا حدودي ثبات پيدا كرده است كه باعث شده تا مردم بيشتر به خريد روي بياورند و در حال حاضر با توجه به پشت سر گذاشتن ماه‌هاي محرم و صفر، فروش رونق پيدا كرده است.

كاهش 30درصدي قيمت‌ها

اين فروشنده لوازم خانگي در تشريح كيفيت كاهش قيمت‌ها گفت: گراني‌ها از يك سال پيش شروع شد اما در حال حاضر نزديك به 8 ماه است كه در قيمت بعضي كالاها شاهد كاهش 30 درصدي نيز هستيم و براي نمونه تلويزيوني كه قيمت آن 3 ميليون و 800 هزار تومان بوده است در حال حاضر به 2 ميليون و 300 الي 400 هزار تومان فروخته مي‌شود.

وي ادامه داد: مردم نيز هنگام ورود به مغازه بيشتر سراغ كالاهاي ايراني مي‌روند و البته دلايل خوبي براي اين كار دارند چرا كه امروزه كيفيت جنس ايراني توان رقابت با كالاهاي خارجي را پيدا كرده و همچنين داراي برگه گارانتي است كه خود نكته مثبتي در انتخاب مشتري است و در صورتي كه قطعه‌اي از كالاي خانگي آن‌ها خراب شده يا نياز به تعمير داشته باشد به راحتي مي‌توانند با مراجعه به نمايندگي اين مشكل را رفع كند.

نسيه مي‌دهيم

اين فروشنده لوازم خانگي گفت: بين كالاي ايراني و خارجي اختلاف قيمت وجود دارد اما مردم با مشاهده يكسان بودن كيفيت هر دو نوع كالا به نوع ايراني بيشتر گرايش پيدا كرده‌اند؛ در ابتداي بالا رفتن ارز تقريبا از نسيه دادن دست كشيده بوديم اما در حال حاضر و با توجه به ثبات و كاهش قيمت‌ها نسيه را نيز در برنامه كاري خود قرار داديم چرا كه با ثابت شدن قيمت‌ها ضرري متحمل نمي‌شويم.

اهميت كاهش وابستگي به ارز خارجي

سيد مرتضي افقه، اقتصاددان خوزستاني نيز در رابطه با دلايل نوسان قيمت بازار كالاي خانگي اظهار كرد: قطعا نوسان مجدد قيمت دلار بر بازار كالاي خانگي موثر خواهد بود اما اين تاثير بستگي به منشا وارداتي كالا خواهد داشت كه  شامل دو حالت كالاي وارداتي خارجي و كالاي داخلي اما ساخته شده از قطعات يا مواد اوليه خارجي مي‌باشد.

وي افزود: در هر دو صورت با نوسان ارز، قيمت اين كالاها نيز متاثر از آن تغييرات، دچار مشكل خواهد شد اما هر اندازه كالاهاي داخلي وابستگي كمتري به ارز خارجي داشته باشند و در ساخت آن‌ها از مواد اوليه يا سرمايه‌اي خارجي كمتري استفاده شود كوچك‌ترين نتيجه آن اين خواهد بود كه قيمت‌ها با سرعت از اين نوسانات متاثر نخواهند شد.

تقويت صندوق توسعه ملي

عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد چمران اهواز در تشريح راه‌حل علمي مقابله با تاثيرات بازار ارز و تورم عنوان كرد: راه‌حل اين معضل همان نكته‌هاي ابتداي انقلاب است كه قرار بود وابستگي خود را به ارزهاي وارداتي كم كنيم.

وي افزود: راه‌حل كوتاه مدت علمي و اقتصادي براي اين مساله وجود ندارد اما دولت مي‌تواند با كنترل‌ها و اجراي سياست‌هايي از جمله صندوق توسعه ملي اين نوسانات را كنترل كند؛ اين موارد اقداماتي بود كه از گذشته شروع شده اما تحريم‌ها فراتر از ذخاير ارزي بوده و كنترل را نسبتا دشوار كرده است.