خوزنا : آغاز پرداخت‌هاي بانكي بدون كارت
یکشنبه، 12 آبان 1398 - 17:29 کد خبر:85667

خبرگزاري مهر: يك مقام مسئول در نظام بانكي از آغاز پرداخت هاي بانكي بدون كارت خبر داد و گفت: در اين روش با استفاده از QR كد مي توان بدون وجود كارت بانكي مبلغ خريد را پرداخت كرد.

 محمدمهدي صادق امروز يكشنبه ۱۲ آبان ۹۸ در نشست خبري خود با خبرنگاران از آغاز پرداخت هاي بانكي بدون حضور كارت در شبكه بانكي كشور خبر داد و گفت: از اين پس مشتريان نظام بانكي مي توانند بدون همراه داشتن كارت بانكي خود تنها با استفاده از يك كد دوبعدي يا همان QR كد خريد خود را انجام دهند.

اين مقام مسئول در نظام بانكي گفت: بر اين اساس مشتريان نظام بانكي با نصب يك اپليكيشن مشخص كه مشابه آن نيز در دستگاه كارتخوان پذيرنده به ثبت رسيده بدون حضور كارت بانكي خود مي توانند خريد را انجام دهند به نحوي كه خريدار با همراه داشتن موبايل و از طريق اپليكيشن در بخش خريد QR ،كد توليد شده توسط كارتخوان را اسكن و با انتخاب كارت بانكي مورد نظر و لمس گزينه پرداخت فرآيند خريد خود را تكميل نمايد.

وي گفت: در اين روش، پرداخت با يك باركد دوبعدي در فروشگاه انجام مي گيرد و در قالب آن اطلاعات كارت بانكي وارد شده و با رمز دوم و CVV۲ در گوشي موبايل يك توليد باركد صورت مي گيرد كه از طريق آن پرداخت عملياتي خواهد شد.

وي افزود: اگر كارمزد تراكنش ها از سوي بانك مركزي اصلاح شود به نظر مي رسد پذيرنده ها و مردم تمايل بالايي نسبت به استفاده از روش هاي نوين پرداخت خواهند داشت اما تاكنون بانك مركزي در خصوص تغيير كارمزدها به نتيجه اي نرسيده است.

وي ادامه داد: پيش بيني اين است چنانچه كارمزدها اصلاح شود ۲۰ تا ۳۰ درصد تراكنش ها به ابزارهاي نوين تغيير خواهد يافت ولي چنانچه بانك مركزي در اين زمينه به جمع بندي نرسد و نظام كارمزدها را تغيير ندهد ممكن است شرايط به شكل ديگري پيش برود و پذيرنده ها و مردم از طريق فرهنگ سازي و اطلاع رساني به سمت استفاده از روش هايي مانند QR كد سوق داده شوند.

وي خاطرنشان كرد: هم اكنون حدود ۵ درصد از پذيرندگان يكي از بانك هاي بزرگ كشور از روش QR كد استفاده مي كند كه سياستگذاري هاي بانك مركزي مي تواند تعداد آنها را بيشتر نمايد اما بايد توجه داشت كه هنوز جمع بندي تغيير كارمزدها از سمت بانك مركزي صورت نگرفته ولي شركت هاي پرداخت پيگير اين موضوع هستند و اميد مي رود بتوان با عملياتي كردن اين موضوع روش هاي بيشتري را در شبكه بانكي به كار گرفت كه منجر به كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري نظام بانكي شود.

وي در خصوص تسويه با پذيرندگان مبتني بر روش QR كد خاطرنشان كرد: تسويه براي پذيرندگان دستگاه هاي كارتخوان مبتني بر روش QR كد خوان مشابه شاپرك است كه البته در حال مذاكره براي تسويه آنلاين مبتني بر كيف پول هستيم به نحوي كه بعد از انجام تراكنش كيف پول پذيرنده نيز به صورت انلاين شارژ شود. اما بايد توجه د اشت اجراي اين روش ملاحظات قانوني خود را دارد كه در صورت برطرف كردن مسائل به لحاظ فني اين امكان به وجود خواهد آمد.

وي خاطرنشان كرد: استفاده از روش مبتني بر QR كد براي كسب و كارهايي كه تعداد مشتركان بالايي دارند مي تواند بسيار موثر باشد چرا كه به صورت همزمان اين امكان وجود دارد كه تعداد زيادي از افراد از يك دستگاه كارتخوان به صورت همزمان استفاده نمايند.

صادق گفت: در مرحله كنوني پيش بيني ما آن است تعداد تراكنش هاي بانكي موجود با روش QR كد جايگزين شود و به مرور ميزان استفاده از اين روش افزايش يابد اما به هر حال پذيرنده ها و مردم بايد به صورت توامان اين اطمينان را حاصل كنند كه اين روش براي آنها بهره وري بالاتري دارد.

وي در ادامه گفت: يكسان سازي QR كدها از طريق نهادهاي مختلفي در حال پيگيري است كه اميدواريم به سرانجام برسد. اما در حال حاضر امكان اتصال بين كيف پول مجموعه هاي مختلف پرداخت الكترونيك وجود دارد و عملا تجميعي رخ داده اما يكسان سازي كدها وصدور QR كدها به شكل استاندارد از سوي نهادهاي مختلفي از جمله شاپرك در حال پيگيري است كه اميدواريم در آينده رخ دهد.