خوزنا : چگونه ماه تولد شما روي شخصيت شما اثر مي‌گذارد؟
دوشنبه، 13 آبان 1398 - 08:39 کد خبر:85679

تابناك:موارد بي‌شماري وجود دارد كه روي رشد كودك در رحم اثر مي‌گذارد. تغذيه مادر نقش مهمي ايفا مي‌كند، زيرا نوزاداني كه در هنگام قحطي متولد مي‌شوند نسبت به نوزاداني كه در زمان رونق متولد مي‌شوند، ضعيف‌تر هستند. حتي رژيم‌هاي‌ غذايي كه از نظر پروتئين يا ويتامين C يا ويتامين D غني نيست، مي‌توانند بر رشد مغز يا قلب يا استخوان تأثير بگذارند. ويروس‌هاي فصلي - خصوصاً آنفولانزا- مي‌توانند بر سلامت مادر و رشد جنين نيز تأثير بگذارند. حاملگي در طول زمستان، با داشتن روزهاي كوتاه و شب‌هاي طولاني، مي‌تواند باعث اختلال عاطفي فصلي در مادران شود، كه سطح سروتونين پايين در مغز مادر به طور بالقوه منجر به كمبودهاي مشابه در كودك مي‌شود.

نوزادان در زمستان و تابستان متفاوت هستند


حتي پس از تولد، نوزادان همچنان در جهان اطراف خود شكل مي‌گيرند. يك مطالعه در سال 2010 در موش‌ها نشان داد كه موش‌هايي كه در نور تابستان متولد شدند مطابق با شرايط زمستاني مشكلي ندارند. مطالعه بعدي مغز موش‌ها نشان داد كه ژن تنظيم‌كننده ريتم شبانه‌روزي در موش‌هاي متولد زمستان كمتر فعال است.

محققان بسياري سعي كرده‌اند يافته‌هايشان را در مورد انسان‌ها هم گسترش دهند. محققان مزاج در دانشويان و بزرگسالان بررسي كرده‌اند و الگوهاي گسترده فصلي را استخراج كرده‌اند كه در ادامه در مورد آن مي‌خوانيم.

بهار

نوزادان متولد شده در بهار نمره بالايي در خوش‌بيني عمومي مي‌گيرند. همه موارد را به عنوان مقدمه‌اي براي پيشرفت مي‌بينند و از شكست‌ها براي پيشرفت و رونق استفاده مي‌كنند. اما طبق مطالعاتي كه از 58000 نفر در ايالات متحده كرده‌اند، افراد متولد در بهار امكان افسردگي باليني بيشتري دارند.

تابستان

متولدين تابستان اختلال افسردگي فصلي را تجربه نمي‌كنند. متولدين تابستان خلق بالا و پايين را به فاصله اندكي تجربه مي‌كنند. اما نمي‌توان گفت اين حالت، يك هشدار براي ابتلا به اختلال دو قطبي است. دوچرخه سواري به اين افراد كمك زيادي مي‌كند.

پاييز

افرادي كه در پاييز متولد مي‌شوند نه تنها افسردگي پاييني دارند بلكه افسردگي آنان هم پايين است و احتمال پاييني براي ابتلا به اختلال دو قطبي وجود دارد.

زمستان

طبق مطالعه سال 2015، خلاقيت و حل مسأله و تخيل در متولدين زمستان بيشتر است. اما متأسفانه براي متولدين زمستان دست‌وپنجه نرم كردن با چالش‌هاي زيادي تأييد شده است. افراد متولد زمستان ابتلاي بيشتري در زمينه اختلال دو قطبي، افسردگي فصلي و افسردگي دارند. نوزادان زمستاني نسبت به نوزادان پاييزي در موارد مختلف رواني تحريك‌پذيرتر هستند.

اين موارد قطعي نيستند

اين موارد بدان معنا نيست كه والدين بايد در ماه خاصي كودكانشان را ب دنيا بياورند. و همچنين  به اين معني نيست كه اين مسائل قطعي هستند و از راه دور كاملا درست عمل ميكنند. به هر حال اين مسأله بسيار مهم است كه بدانيم شخصيت ما در فصول بعدي زندگي بيشتر شكل مي‌گيرد و مي‌توان اثر فصلي كه در ان متولد شديم را كم‌رنگ‌تر و محوتر كرد.