خوزنا : شناسايي ۴۰ نقطه پرخطر در سيل‌بندهاي اهواز
سه شنبه، 14 آبان 1398 - 05:55 کد خبر:85697

فرماندار اهواز يكي از مشكلات اين شهرستان براي مقابله با سيل احتمالي را كمبود اعتبارات براي ترميم سيل‌بندها دانست و گفت: حدود ۴۰ نقطه پرخطر در سواحل رودخانه‌هاي اين شهرستان شناسايي شده كه پيش از سيل احتمالي بايد بازسازي شود.
جمال عالمي نيسي در حاشيه همايش تهديدات نوين و پدافند غيرعامل، در تالار شهيد علي جمالپور اهواز در گفت وگو با ايرنا، هدف از برگزاري اين همايش را آموزش به تشكل هاي مردم نهاد، اعضاي پارلمان بانوان و دهياران بيان كرد و افزود: پدافند غيرعامل تاثير بسيار بالايي بر كاهش آسيب پذيري اماكن حساس و حياتي كشور دارد.

وي با بيان اينكه سيل اخير بسياري از مشكلات را در اهواز نمايان كرد، گفت: مشكلات سيل بندها و فاضلاب مهمترين تهديدات اهواز در سيل بود.

وي بيان كرد: با توجه به اينكه سه رودخانه كارون، كرخه و دز در شهرستان اهواز جريان دارند، مشكل اصلي كنوني، ترميم و بازسازي سيل بندها به ويژه در بخش بامدژ، اسماعيليه و الهايي است.

عالم نيسي با اشاره به آغاز ترميم سيل بندها با وجود كمبود اعتبارات، افزود: ساخت سيل بند در طول همه رودخانه‌ها اعتبارات كلان نياز دارد كه در شرايط فعلي امكان تامين آن نيست، به همين دليل نقاط پرخطر در اولويت كار قرار گرفته‌اند.

وي يكي ديگر از تهديدات اهواز را سرريز فاضلاب بيان كرد و اضافه كرد: در زمان سيلاب يكي از مشكلات اهواز ريزش شبكه و سرريز فاضلاب در معابر بود و اين خرابي‌ها بايد تا زمان سيل احتمالي ترميم شود.

فرماندار اهواز با اشاره به آبگرفتگي‌ معابر شهري در زمان بارندگي بيان كرد: آبگرفتگي معابر اهواز در زمان بارندگي مساله متفاوتي است و تا زماني كه طرح جمع‌آوري آب‌هاي سطحي اجرا نشود، اين مشكل وجود خواهد داشت.

به گفته وي فاضلاب اهواز نياز به يك طرح جامع دارد كه بر اساس برآوردها ۴۵ هزار ميليارد ريال اعتبار براي اجراي آن نياز است.

عالمي نيسي همچنين در اين همايش با اشاره به تجربيات سيل اخير گفت: در اين حادثه به راحتي ميدان ميوه و تره بار اهواز به محاصره سيل درآمد و نمي دانستيم چه كاري بايد انجام دهيم زيرا نياز چهار ميليون نفر جمعيت خوزستان به ميوه و تره بار، وابسته به اين ميدان بود، اين در حاليست كه بايد در چهار نقطه شهر ميادين ميوه و تره بار پيش‌بيني مي‌شد تا در زمان بحران با چنين مشكلي روبه رو نمي‌شديم.

وي با اشاره به توفان‌هاي گرد و غبار در زمستان ۹۵ و قطع آب و برق و تلفن در اهواز و ۱۲ شهرستان ديگر خوزستان افزود: غفلت از اصول پدافند غيرعامل بود كه باعث اختلال در اين تاسيسات حساس شد.

عالمي نيسي اضافه كرد: وابستگي سيستم آب و مخابرات به برق باعث شده بود كه با قطع برق همه خدمات مختل شو؛ اين مساله تجربه‌اي شد تا تاسيسات تصفيه خانه‌هاي آب، مجهز به سيستم برق اضطراري شود.

وي در ادامه با اشاره به در پيش بودن انتخابات يازدهم مجلس شوراي اسلامي گفت: حضور مردم در صحنه انتخابات، يكي از مصاديق پدافند غيرعامل است كه بيشترين حفاظت را از نظام خواهد داشت.

ضرورت تقويت تاسيسات مخابراتي خوزستان

مديركل پدافند غيرعامل استانداري خوزستان نيز در اين همايش، گفت: مصون سازي تاسيسات مخابراتي خوزستان از مهمترين اولويت هاي پدافند غيرعامل براي مقابله با حملات سايبري است.

سعيد فيوضي با اشاره به هفته پدافند غيرعامل(هشتم تا ۱۴ آبان) بيان كرد:پدافند غيرعامل به كارگيري سلاح نيست، بلكه نوعي دفاع غيرمسلحانه و اقدام براي مقابله با تهديدات نوين دشمن است به نحوي كه كاهش آسيب پذيري و مصون سازي را دربرداشته باشد.

وي افزود: امروز ديگر دشمن از طريق سلاح نظامي تهديد نمي كند؛ مصاديق اين تهديدات نوين مي تواند حملات سايبري باشد كه به زيرساخت ها آسيب مي رساند.

فيوضي آسيب پذيرترين حوزه را در كشور زيرساخت هاي نفت و انرژي دانست و بيان كرد: پدافندغيرعامل با افزايش ضريب ايمني، مصون سازي و افزايش بازدارندگي، از خطرات پيشگيري و تهديدات را كاهش مي دهد.

وي با تاكيد بر توسعه آموزش هاي پدافندغيرعامل افزود: پدافندغيرعامل در كشور در حدود ۱۵ سال است كه موردتوجه قرار گرفته اين در حاليست كه در دنيا نزديك به ۹۰ سال است كه اجرا مي شود، به همين دليل نواقصي وجود دارد كه بايد برطرف شود.

فيوضي با اشاره به اهميت سطح بندي مراكز مهم و حساس خوزستان در حوزه پدافندغيرعامل، گفت: تاسيسات مخابراتي خوزستان از موارد تاكيد شده سازمان پدافندغيرعامل است كه در مقابل حملات سايبري مصون سازي شود.

وي ادامه داد: در سيل اخير و نيز توفان هاي گرد و غبار، آسيب پذيري در تاسيسات زيربنايي اعم از سيستم آب و برق مشاهده شد كه بايد به حداقل برسد.

فيوضي همچنين با اشاره به تهديدات زيستي خوزستان بيان كرد: جهاد كشاورزي و علوم پزشكي تحقيقاتي در مورد تهديداتي كه در زمينه غذا و دام وجود دارد انجام مي دهند كه نتايج آن به اطلاع عمومي مي رسد از جمله در جريان واردات ذرت هاي آلوده، از ورود آن به كشور جلوگيري شد.

در پي طغيان رودخانه هاي دز، كرخه و كارون در بهار امسال ، علاوه بر برخي نقاط جنوب غرب شهر اهواز، ۲۵ روستاي اين شهرستان نيز از اين سيل متاثر شدند كه ۱۳ روستا در منطقه بامدژ زير آب رفت.

در اين سيل حدود ۵۶ هزار ميليارد ريال به كل زيرساخت هاي اهواز از جمله كشاورزي ، برق، آب، تاسيسات شهري، فاضلاب، شيلات، نيشكر، و تاسيسات نفتي خسارت وارد شد.

به دليل وقوع سيلاب، در مجموع يك هزار و ۷۲۴ واحد مسكوني در اهواز نياز به تعمير و ۴۴۵ واحد مسكوني ديگر بايد دوباره احداث شوند.
منبع: ايرنا