خوزنا : دريافت ماليات از سود سپرده‌هاي بانكي منتفي است
سه شنبه، 14 آبان 1398 - 08:36 کد خبر:85701

تسنيم:رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس درباره دريافت ماليات از سود سپرده‌ها گفت: اين بحث، كاملا منتفي است. اگر بخواهيم از سود سپرده‌ها در كشورمان ماليات بگيريم پول‌ها از سيستم بانكي خارج مي شود.

غلامرضا تاجگردون در گفت و گوي ويژه خبري با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر اصلاح ساختار بودجه افزود: دولت در اين مدت، گزارش‌هاي متعددي ارائه كرد و اين موضوع در چندين جلسه مطرح شد.

وي اضافه كرد: برخي موارد نياز به تصويب قانون دارد، اما برخي موارد را دولت راسا مي‌تواند اجرا كند.

تاجگردون با بيان اينكه اصلاحات ساختاري در بودجه هم مطرح است گفت: تاكنون چيزي به عنوان لايحه اصلاح ساختار بودجه، تصويب نشده است.

وي اضافه كرد: قوانين موجود كشور در بخش بودجه، متعارض و دستگاه‌هاي متولي هم زياد هستند.

تاجگردون با اشاره به اينكه دولت، علت اصلي تاخير در تقديم لايحه اصلاح ساختاري بودجه به مجلس است‏ گفت: دولتمردان براي اين اصلاح ساختار، جدي نيستند.

تاجگردون گفت: اختيارات متعددي به دستگاه‌هاي اجرايي در قوانين مختلف داده شده است، اما آن‌ها به اصلاحات ساختاري و جابجايي وظايف، تن نمي‌دهند.

رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي درباره نحوه تصميمات شوراي عالي هماهنگي اقتصادي درباره بودجه افزود: در بدو ورود، كاركرد و تصميمات اقتصادي اين شورا خوب بود، اما در بخش اصلاح ساختار بودجه، مشكلاتي وجود دارد.

وي درباره تدوين بودجه دو ساله هم گفت: بر اساس قانون، بودجه، يك ساله است و نمي‌توان آن را براي دو سال تصويب كرد، اما بودجه را مي‌توان به صورت كلي و افق چشم انداز دو ساله ارائه كرد مانند برنامه‌هاي پنج ساله توسعه كشور.

 تاجگردون افزود: درباره لايحه بودجه نمي‌توان خلاف قانون اساسي عمل كرد و موارد متعارض با قانون اساسي در مجلس تصويب نخواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دولت اختيارات خوبي را به بانك مركزي داده است تا سياست‌هاي بازار باز را اعمال كند و اگر شرايط را به گونه‌اي ديد كه مي‌تواند اوراق، منتشر و پول جمع كند و آن را به دولت بدهد و ارز براي خود بردارد، اين كار را انجام مي‌دهد.

تاجگردون افزود: بانك مركزي در 8 ماه اخير با تدبير خوبي عمل و نرخ ارز و تورم را كنترل كرد.

وي با اشاره به اينكه لايحه بودجه 99، زياد نمي‌تواند اثرات ضد ركودي داشته باشد گفت: به راحتي نمي‌توان از ركود حاكم بر جامعه خارج شد.

 تاجگردون با بيان اينكه كاهش بدهي دولت به بانك‌ها به سختي در حال انجام است، افزود: بازار تسويه در وزارت امور اقتصادي و دارايي و خزانه شكل گرفته است.

وي با اشاره به اينكه مجلس شوراي اسلامي تا 100 هزار ميليارد تومان مجوز تسويه بدهي‌ها را داده است‏, ادامه داد: پارسال حدود 36 هزار ميليارد تومان تسويه انجام شد و امسال هم حدود 40 هزار ميليارد تومان تسويه بدهي‌ها انجام خواهد شد.

رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سازمان امور مالياتي با تحقق نظام جامع مالياتي فاصله دارد و روند، كند و آزاردهنده شده است.

تاجگردون با بيان اينكه بايد پايه‌هاي جديد مالياتي تعريف شود، افزود: برخي‌ها فكر مي‌كنند براي افزايش درآمد‌هاي مالياتي، حتما بايد نرخ‌هاي مالياتي افزايش يابد در حالي كه اين گونه نيست و معافيت‌هاي گسترده‌اي داريم.

وي اضافه كرد: دولت، معافيت‌هاي زائد مالياتي را به مجلس شوراي اسلامي اعلام كند تا حذف شوند.

تاجگردون درباره دريافت ماليات از سود سپرده‌ها هم گفت: اين بحث، كاملا منتفي است. در كشورمان كه نرخ تورم 40 درصد است و سود سپرده حدود 15 تا 18 درصد است اگر بخواهيم از سود سپرده‌ها در كشورمان ماليات بگيريم پول‌ها از سيستم بانكي خارج مي‌شود بنابراين اين كار انجام نمي‌شود.