خوزنا : منع اعزام كاروان‌ها به كربلا
چهارشنبه، 15 آبان 1398 - 19:58 کد خبر:85737

مردم هوشيار باشند، زيرا باوجود نا آرامي‌هاي كشور عراق، تا اطلاع ثانوي هيچ كارواني به عتبات عاليات اعزام نمي‌شود، لذا تا اطلاع رساني از سوي متوليان امر و رسانه‌هاي رسمي از واريز هرگونه وجه جهت اعزام به كربلا در قالب كاروان‌هاي آزاد خودداري كنند.

به گزارش ايسنا در پي وقوع برخي ناآرامي در كشور عراق علي رغم اينكه دستگاه‌هاي متولي از طرق مختلف سفر به كشور عراق را تا اطلاع ثانوي منع كرده‌اند، اما متاسفانه افرادي در قالب اعزام كاروان‌هاي آزاد به كربلا از مردم دعوت مي‌كنند و با وجود شرايط ناآرام اين كشور، با قول اعزام سريع، نسبت به دريافت وجه از افراد اقدام كرده‌اند.

اين در حالي است كه پايگاه اطلاع رساني وزارت امور خارجه با صدور اطلاعيه‌اي از هموطنان خواست تا اطلاع ثانوي از سفر به اين كشور خودداري كنند. متن پيام به شرح زير است:

"با تسليت ايام رحلت رسول اكرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا (ع) ضمن قدرداني مجدد از ميهمان نوازي كريمانه دولت و ملت برادر عراق در ايام اربعين حسيني، با توجه به گزارش وقوع برخي نا آرامي‌ها در عراق از هموطنان عزيز و زائرين عتبات عاليات درخواست مي‌شود تا اطلاع ثانوي برنامه سفر خود به عراق را به تعويق اندازند. "

ميرمسعود حسينيان سركنسول ايران در كربلا در گفت‌وگويي با اشاره به توقف اعزام كاروان‌هاي عتبات از سوي سازمان حج و زيارت، گفت: "سازمان حج و زيارت به عنوان متولي اعزام زائران به عتبات در اين رابطه تصميم‌گيري مي‌كند، اما اكنون با توجه به مشكلات ايجاد شده، شرايط مناسبي براي حضور زائران در كربلا و نجف وجود ندارد.

سركنسول ايران در كربلا به متقاضيان سفر به عتبات هشدار داد تا برقراري امنيت لازم سفر خود به عراق را به تأخير بيندازند.

حسينيان افزود: به زائراني كه در عراق حضور دارند، توصيه مي‌كنيم كه هر چه زودتر به كشور بازگردند و افرادي هم كه قصد تشرف به عتبات را دارند، سفر خود را به تعويق انداخته و تا زمان آغاز اعزام‌هاي سازمان حج و زيارت منتظر بمانند. "

با توجه به اطلاع رساني‌هاي مختلف متاسفانه كماكان در محافل مختلف همچنان كاروان‌هاي آزاد جهت اعزام به كربلا از مردم دعوت مي‌كنند كه كارگزار رسمي سازمان حج و زيارت در گفتگو با ايسنا از توقف اعزام كاروان زيارتي ايراني به عراق تا اطلاع ثانوي خبر داد.

مصطفي قاسمي، مديرعامل شمسا (تن‌ها مجري سفر‌هاي زيارتي به عتبات عاليات تحت نظارت سازمان حج و زيارت) به ايسنا گفت: پس از اربعين خلاء چند روزه‌اي در اعزام كاروان‌هاي زيارتي پيش آمد كه علت آن بروزرساني و بازيابي خدمات و تجهيزات در عراق بود. وضعيت هتل‌ها و ناوگان حمل و نقل اين كشور براي پذيرش زائران ايراني از يازدهم آبان‌ماه آماده بود، ولي چون شرايط عراق مساعد نبود و از سويي، وزارت خارجه كشورمان اطلاعيه‌اي مبني بر به تاخير انداختن سفر به اين كشور صادر كرد، سازمان حج و زيارت نيز تصميم گرفت اعزام كاروان‌ها را تا اطلاع ثانوي به تعويق اندازد.

قاسمي گفت: در عين حال ما براي اعزام روزانه دو هزار زائر آمادگي كامل داريم، اما شرايط عراق مهيا نيست. راه‌ها در پشت مرز‌هاي خسروي، مهران، چزابه و شلمچه مسدود شده است و زائران امكان تردد در جاده‌ها را ندارند.

وي اظهار كرد: بيشتر مسافران عراق مشمول شرط سني هستند، براي همين بايد در آرامش كامل به عراق بروند. ما اوضاع داخل عراق را همواره رصد مي‌كنيم و با دواير دولتي اين كشور در ارتباط مستمر هستيم. بايد مدبرانه اقدام كنيم كه با چالش مواجه نشويم.

او درباره وضعيت زائراني كه پيش‌تر براي سفر عتبات عاليات عراق ثبت‌نام كرده‌اند، اما به خاطر اوضاع داخلي آن كشور سفرشان به تعويق افتاده است، گفت: نوبت سفر اين زائران محفوظ است. فقط با توجه به پايان اعتبار زماني سفر بدون ويزا به عراق، بايد براي زائراني كه قبلا ثبت‌نام كرده‌اند و قرار بود تا پايان ماه صفر بدون ويزا اعزام شوند، اما سفرشان به تاخير افتاد، ويزا تهيه كنيم. البته كه هزينه‌اي بابت ويزا دريافت نمي‌شود و طبق توافق دو كشور ويزاي عراق براي اتباع ايراني رايگان است.

مديرعامل شمسا درباره بازگرداندن هزينه ثبت‌نام سفر عتبات به زائراني كه از اين سفر انصراف مي‌دهند، توضيح داد: ما هزينه را كامل به زائران انصرافي برمي‌گردانيم و يك ريال هم نزد خود نگه نمي‌داريم. مبالغ واريز شده براي اين سفر در بانك بلوكه شده است و در صورت انصراف هر زائر، هزينه كامل برگردانده مي‌شود.

او اضافه كرد: هزينه ثبت‌نام سفر عتبات عاليات عراق از سوي زائران ايراني به حسابي به نام سازمان حج و زيارت واريز مي‌شود، اما اين سازمان از رسوب اين پول‌ها در بانك بهره‌اي نمي‌برد.

قاسمي تاكيد كرد: ما تلاش بسياري كرده‌ايم كه ابهام‌هاي ايجاد شده درباره مسائل مالي روشن شود و حتي در زمان اربعين امكانات خدمات موجود را رايگان در اختيار زائران و خادمان قرار داديم تا شبهه‌اي ايجاد نشود.

يك مسئول در گفتگو با ايسنا عنوان كرد: متاسفانه با توجه به هشدار‌هاي گوناگون برخي موسسات آزاد با وعده اعزام به كربلا اقدام به دريافت وجه از زائرين مي‌كنند، در حاليكه باوجود اطلاعيه وزارت امور خارجه و مسدود بودن مرز‌ها سفر به عتبات عاليات تا اطلاع ثانوي ممنوع است.

در همين راستا با (جواد. س) يكي از روساي كاروان‌هاي آزاد اعزام به عتبات عاليات كه به زائرين عتبات عاليات براي واريز وجه تاكيد و حتي اعلام كرده بود زائرين با يك دستگاه اتوبوس از يكي از شهرستان‌هاي گيلان روز سه شنبه، ۱۴ آبان ماه به كربلا اعزام مي‌شوند، تماس گرفتم كه ابتدا با تاييد اعزام كاروان، اما پس از معرفي خود تحت عنوان خبرنگار، گفت: از شامگاه گذشته به ما اعلام كرده‌اند كه اعزام به كربلا را مدتي تا عادي شدن شرايط عراق به تعويق بياندازيد!

عشق و ارادت به ائمه (ع) و اولياي خدا همواره در وجود هر مسلماني نهفته است و افراد براي حضور و پناه در مامن آن‌ها سرشار از آرامش مي‌شوند، اما اين ارادت نبايد فرصت سوءاستفاده را براي عده‌اي فراهم كند. از اينرو از مردم بزرگوار كه مهر ائمه (ع) در سلول سلول‌شان جريان دارد تقاضا مي‌شود تا اطلاع ثانوي و اطلاع رساني از سوي متوليان امر و رسانه‌هاي رسمي از واريز هرگونه وجه جهت اعزام به عتبات عاليات در قالب كاروان‌هاي آزاد خودداري كنند.