خوزنا : راهكاري براي كاهش شدت سردردهاي ميگرني
جمعه، 17 آبان 1398 - 17:57 کد خبر:85763

نتايج يك پژوهش نشان مي‌دهد تمرينات هوازي با شدت بالا مي‌تواند شدت و مدت سردردهاي ميگرني را در زنان كاهش دهد.

 ايسنا: ميگرن يك اختلال عصبي – عروقي مربوط به عصب ترژمينال با اختلال در ساقه مغز است. سردرد ميگرن به علت مزمن بودن و شيوع بالا، آثار بسياري را براي فرد بيمار، خانواده و اجتماع در پي دارد؛ افسردگي، خستگي مزمن، غيبت از كار و ناتواني، مشكلات خانوادگي و وابستگي دارويي، برخي از مشكلات رواني – اجتماعي اين سردردهاي مزمن است.

فعاليت بدني به عنوان يك پاسخ موثر در درمان بسياري از بيماري‌ها شناخته شده است؛ به طوري كه تعدادي از پزشكان، فعاليت بدني را براي هر دو نوع سردرد تنشي و ميگرن پيشنهاد كرده‌اند و از آن جايي كه پاتوفيزيولوژي اين دو نوع سردرد متفاوت است، پاسخ به فعاليت بدني ممكن است به تمايز بين آن‌ها كمك كند. محققان در پژوهشي با عنوان «تاثير تمرين هوازي شديد بر شاخص‌هاي ميگرني و بهبود كيفيت زندگي در زنان مبتلا به ميگرن» اين موضوع را بررسي كرده‌اند.

در اين پژوهش كه توسط زهرا پيرو و عبدالحسين پرنو از دانشكده علوم ورزشي دانشگاه رازي كرمانشاه و پيام ساري اصلاني، از گروه نورولوژي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه و همچنين رسول اسلامي از دانشكده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه علامه طباطبايي انجام شده، آمده است:« پژوهش حاضر يك كارآزمايي باليني به روش تصادفي كنترل‌شده و از نوع مطالعات نيمه‌تجربي و كاربردي با دو گروه طرح پيش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه است كه در سال ۱۳۹۴ در ميان جامعه بيماران ميگرني شهر كرمانشاه انجام گرفته است.»

با توجه به معيارهاي ورود به پژوهش، ۲۰ بيمار ميگرني زن غيرورزشكار از جامعه بيماران ميگرني كه بيماري آن‌ها توسط پزشك مغز و اعصاب تاييد شده و با تكميل رضايت‌نامه كتبي و نيز تاييد كميته اخلاق دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در اين پژوهش شركت كرده بودند، انتخاب شدند. اين بيماران به طور تصادفي در دو گروه گواه و تمرين هوازي با شدت بالا قرار گرفتند كه پس از پايان دوره، ۹ نفر از گروه گواه و ۹ نفر از گروه تمريني توانستند دوره را به پايان برسانند.

با توجه به آن چه در اين مقاله آمده است، پروتكل اجرايي اصلي اين پژوهش به مدت چهار ماه به طول انجاميد. يك ماه قبل و بعد از پروتكل تمريني، شاخص‌هاي سردرد ميگرن شامل دفعات، مدت و شدت حملات مورد ارزيابي قرار گرفت. علاوه بر اين، ۴۸ ساعت قبل و بعد از پروتكل تمريني، كيفيت زندگي و فاكتورهاي تركيب بدني اندازه‌گيري شد.

نويسندگان اين مقاله مي‌گويند:« يافته‌ها نشان داد كه هشت هفته تمرين هوازي با شدت بالا باعث كاهش معنادار شاخص‌هاي سردرد ميگرني  و بهبود كيفيت زندگي و افزايش آمادگي هوازي بيماران مبتلا شد. از نتايج مهم پژوهش حاضر، كاهش شاخص‌هاي سردرد ميگرني در زنان مبتلا به ميگرن مورد مطالعه بود، به طوري كه پس از هشت هفته تمرين هوازي با شدت بالا، شدت سردردهاي ميگرني ۳۵.۳۷ درصد، مدت سردردهاي ميگرني، ۴۶.۰۷ درصد و تكرار سردردهاي ميگرني ۵۶.۹۴ درصد كاهش يافت.»

در اين پژوهش آمده است:« يافته‌هاي پژوهش حاضر نشان داد درصورتي كه برنامه‌هاي ورزشي با در نظر داشتن گرم كردن و سرد كردن مناسب و توسط متخصصان ورزشي و همكاري پزشك معالج طراحي شود، تمرينات هوازي با شدت بالا، نه تنها سردردها را تشديد نمي‌كند بلكه فوايد قابل توجهي را براي افراد مبتلا به ميگرن به همراه خواهد داشت.»

اين پژوهش در سي‌وسومين شماره نهمين دوره نشريه فيزيولوژي ورزشي كه متعلق به پژوهشگاه تربيت‌بدني و علوم ورزشي است منتشر شده است.