خوزنا : پارك‌هاي بانوان اهواز در هفته وحدت دوباره افتتاح مي‌شوند
جمعه، 17 آبان 1398 - 18:00 کد خبر:85766

معاون فرهنگي شهردار اهواز گفت: مشكلات پارك‌هاي بانوان اهواز حل شده و اين پارك‌ها در هفته وحدت بازگشايي مي‌شوند

خبرگزاري فارس : بعضي از امكانات و تجهيزات موجود در هر شهر شايد در نگاه اول جزو ضروريات و مسائل مهم نباشد، اما با دقت بيشتر و تمركز در آن مي‌توان به عمق اهميت و اثرگذاري آن پي برد. يكي از اين امكانات، فضاي تفريحي ويژه بانوان است. جايي كه  زنان و دختران جوان بتوانند با راحتي و آسايش به ورزش و فعاليت‌هاي مفرحي بپردازند كه در پارك‌هاي عمومي يا منع قانوني دارند و يا قبح عرفي! در واقع پارك بانوان جايي است تنها مختص خانم‌ها و ورود آقايان در آن ممنوع است.

تاريخچه ايجاد پارك بانوان

ايده اوليه تشكيل اين نوع پارك‌ها، سال ها پيش در دفتر امور زنان رياست جمهوري مطرح شد اما پس از مدتي اين موضوع فراموش شد و توجه دوباره به اين بحث از سال 1382 آغاز شد. در واقع بعد از ارائه گزارش پزشكان دانشگاه علوم پزشكي به دفتر امور زنان، مبني بر رشد بيماري پوكي استخوان نزد زنان در اثر شيوه زندگي آن‌ها (عدم استفاده از نور خورشيد به دليل زندگي آپارتمان نشيني و خانه‌هاي مشرف به يكديگر)، به نبود امكانات اوليه رفاهي، ورزشي و تفريحي براي زنان توجه شد و ايجاد و احداث پارك‌هاي ويژه بانوان در سال‌هاي اخير را به بحثي جدي تبديل كرد.

براي اولين بار، سازمان شهرداري‌ها با مشاركت شهرداري‌ها و به همراه دفتر امور زنان وزارت كشور، در ايجاد مراكز تفريحي ورزشي و رفاهي براي بهره برداري زنان، پيشگام شد.  البته برخي از كشورهاي اسلامي، مانند امارات و عمان سال‌ها پيش، اين نوع پارك ها را براي بانوان ايجاد كرده‌اند.

اهواز يكي از كلان‌شهرهاي پرجمعيت در ايران است كه بيش از نيمي از جمعيت آن را زنان تشكيل مي‌دهند، ساخت نخستين پارك بانوان در شهر اهواز در بهمن ۹۴ كليد خورد اما زنان اهوازي با گذشت ۴سال از افتتاح اين پارك هنوز بهره‌اي از آن نبرده اند. مشكلات عديده رفاهي، خدماتي از جمله تسلط ساختمان‌هاي اطراف بر پارك بانوان، نبود سرويس‌هاي بهداشتي و امكانات ورزشي باعث شده كه پارك بانوان براي زنان اهوازي به آرزويي دست نيافتني تبديل شود.

بازگشايي مجدد پارك بانوان در اهواز

مسعود اميني، معاون فرهنگي شهرداري اهواز در اين باره با بيان اينكه مشكلات مختلف پارك بانوان مانع از بهره برداري از آن شده است، مي‌گويد: با تلاش‌هاي انجام شده در شهرداري  و تامين اعتبارات توسط استانداري خوزستان برخي از مشكلات كه مانع از بهره برداري از پارك‌هاي بانوان تا پايان هفته وحدت حل خواهد شد و اين پارك‌ها دوباره بازگشايي مي‌شوند.

وي مي‌افزايد: مسائل و مشكلات پيش روي پارك بانوان شهروند نيز مرتفع شده و در هفته وحدت به مدت 3 ماه و به‌صورت آزمايشي بازگشايي مي‌شود تا در اين مدت مشكلات شناسايي و برطرف شوند.

اميني عنوان مي‌كند: همه كادر پارك بانوان، خانم هستند و به‌دنبال راه اندازي تاكسي سرويس بانوان و احداث پاركينگ هستيم.