خوزنا : آغاز ثبت‌نام طرح ملي مسكن از امروز
شنبه، 18 آبان 1398 - 09:11 کد خبر:85773

خبرگزاري مهر: ثبت نام طرح ملي مسكن از امروز ۱۸ آبان در چهار استان قم، سيستان و بلوچستان، خراسان هاي شمالي و جنوبي آغاز شد و به مرور در ساير استان ها نيز نام‌نويسي انجام مي شود.

پس از يك سال از وعده محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي مبني بر تلاش دولت دوازدهم براي احداث ۴۰۰ هزار واحد مسكوني در كشور، امروز قرار است اين طرح كه با نام برنامه اقدام ملي توليد و عرضه مسكن شناخته مي شود، از شهروندان در سراسر كشور اقدام به نام نويسي در سايت tem.mrud.ir كند.

اگرچه تا كنون جزئياتي از اين طرح اعلام نشده، اما امروز محمود محمودزاده قرار است درباره جزئيات اين طرح، ترتيب زماني استان هايي كه ثبت نام در آنها انجام مي شود، قيمت تمام شده هر واحد، نحوه واگذاري اراضي دولتي به پيمانكاران و ... توضيح دهد.

يكي ديگر از نكات عجيب در اجراي طرح ملي مسكن اين است كه تا كنون سه معاون مسكن و ساختمان تغيير كرده و هر بار هم بخشي از جزئيات اين برنامه با تغيير دبير شوراي عالي مسكن تغيير كرده است.

همچنين اظهار نظرهاي وزير راه و شهرسازي و معاونان مَسكني وي نيز در خصوص نحوه واگذاري اراضي به سازندگان، متناقض بوده است.

به عنوان نمونه علي نبيان معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن از واگذاري اراضي دولتي به سازندگان در ساخت و ساز مشاركتي خبر داده بود؛ به گفته نبيان، در اين طرح، آورده سرمايه گذار، هزينه ساخت و ساز و آورده دولت، اراضي دولتي است كه در پايان عمليات ساخت و ساز، واحدها بر اساس نحوه هزينه كرد، ميان دولت و سرمايه گذار تقسيم شده و هر كدام اقدام به فروش واحدهاي خود خواهند كرد.

از سوي ديگر وزير راه و شهرسازي اعلام كرده بود قرار نيست سازنده ها مالك زمين شوند و مالكيت اراضي در اختيار دولت باقي مي ماند؛ سازنده نيز تنها سود كمي به عنوان دستمزد ساخت و ساز براي خود برمي دارد.

حسن روحاني رئيس جمهور نيز اخيرا در مراسمي اعلام كرده بود در طرح ملي مسكن قرار نيست مانند مسكن مهر از منابع بانك مركزي تسهيلات داده شود كه پايه پولي افزايش يابد.

با اين حال تنها موضوعي كه از جزئيات اين طرح اعلام شده، اعطاي تسهيلات ۷۵ تا ۱۰۰ ميليون توماني با سود ۱۸ درصد است كه در اين طرح نيازي به خريد اوراق تسهيلات مسكن براي متقاضيان نيست.

همچنين به گفته مسئولان بانك مسكن، قرار است افرادي كه حساب پس انداز صندوق مسكن يكم دارند، به اين طرح متصل شده و واحدهاي خود را با استفاده از تسهيلات اين صندوق دريافت كنند.

در استان تهران نيز سه شهر جديد انديشه، پرديس و پرند در زمره اين طرح قرار گرفته و ساير شهرستان هاي اين استان نيز به جز شهر تهران مشمول برنامه اقدام ملي مسكن خواهند بود.

همچنين محمودزاده سرپرست معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در گفت وگو با خبرنگار مهر، از ادغام همه شركت هاي زيرمجموعه اين وزارت خانه در سامانه نام نويسي كه امروز آغاز به كار مي كند، خبر داد.

در اين سامانه قرار است ۱۰۰ هزار واحدي كه در بافت فرسوده توسط شركت بازآفريني شهري، ۱۰۰ هزار واحدي كه از سوي بنياد مسكن در شهرهاي زير ۵۰ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحدي كه در شهرهاي جديد توسط شركت عمران شهرهاي جديد احداث مي شوند، بارگذاري شود.