خوزنا : اطلاعيه معاونت مطبوعاتي درباره يارانه و كاغذ مطبوعات
یکشنبه، 19 آبان 1398 - 20:21 کد خبر:85809

اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي در اطلاعيه‌اي درباره دو موضوع توزيع كاغذ با ارز دولتي براي مطبوعات و نحوه محاسبه يارانه شش ماه نخست سال ۹۸ توضيحاتي ارائه كرد.

به گزارش  معاونت امور مطبوعاتي وزارت ارشاد، در اين اطلاعيه آمده است:

نظر به اينكه راستي آزمايي در خصوص «ميزان توزيع كاغذ با ارز كالاي اساسي متناسب با مصرف واقعي نشريات» و «توزيع يارانه بر اساس شاخص‌هاي كمي و كيفي» از وظايف اوليه اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي صيانت از بيت المال بوده و دغدغه واقعي همه دست اندركاران بايد باشد و هست؛ به اطلاع مي‌رساند:

الف) كاغذ مطبوعات

۱. در موضوع توزيع كاغذ با ارز دولتي از ابتداي سال ۹۸ كه بواسطه اختلال در روند واردات و توزيع، با بحران كمبود كاغذ و افزايش قيمت غير منتظره مواجه بوديم، سياست اوليه بر حل مشكل، از طريق توزيع كاغذ و راستي آزمايي همزمان قرارگرفت زيرا درغير اينصورت امكان توقف، راستي آزمايي و سپس توزيع كاغذ به دليل همگاني شدن كمبود، ميسر نبود.

۲. در اين مسير تلاش شد با پنج روش اخذ اعلام وصول در سامانه، خود اظهاري شمارگان، گزارش بازرسي ميداني از چاپخانه‌ها و شركت‌هاي توزيع، همچنين نظرات كارشناسي ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها، راستي آزمايي - به ميزان ممكن- در خصوص نشريات و تناسب شمارگان با كاغذ توزيعي صورت گيرد .

۳. در مردادماه ۹۸ به تمام نشريات اعلام شد كه درصورت دريافت كاغذ با ارز دولتي، با مراجعه به سامانه جامع، فرم خوداظهاري دريافت كاغذ را تكميل نمايند تا ميزان كاغذ توزيع شده با كاغذ دريافتي نشريات تطبيق داده شود كه اگر سهميه اختصاص يافته به هردليل دريافت نشده، از توزيع كنندگان مطالبه شود و در صورت مغايرت فهرست‌هاي اعلامي و اقدامي، برخورد مقتضي صورت گيرد تا كمترين ابهامي در خصوص ميزان كاغذ توزيع شده باقي نماند. هم اكنون بر اساس اطلاعات درج شده در سامانه، ميزان كاغذ تحويل شده ۸۴۰ نشريه با ميزان اعلام شده توسط واردكننده ها برابر است. ۴۴۵ نشريه نيز عليرغم اطلاع‌رساني‌هاي مكرر (سه بار ارسال پيامك و يك بار تماس تلفني)، اظهارنامه را تكميل نكرده اند.

۴. طبق اعلام قبلي، هرنوع توزيع كاغذ از مهرماه منوط به خود اظهاري دقيق و راستي آزمايي دوره‌هاي پيشين بوده و نشرياتي كه خوداظهاري نداشته‌اند، در فهرست دريافت كاغذ قرار نخواهند گرفت.

۵.كاغذ نوبت سوم نشريات نيز طي هفته جاري به ترتيب اولويت در اختيار آنها قرارخواهد گرفت.

ب) يارانه مطبوعات

۱. درخصوص توزيع يارانه مطبوعات در سال ۹۸، ابتدا پيش‌نويس شيوه‌نامه جديد محاسبه يارانه در معرض افكار عمومي قرارگرفت و علاوه بر آن، جلسه هم‌انديشي با حضور ۸۰ تن از مديران مسئول رسانه‌ها برگزار شد، همزمان اين پيش‌نويس براي تشكل‌هاي مديريتي صنفي در سراسركشور، ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها و برخي كارشناسان و اساتيد ارتباطات، جهت اخذ نظرات ارسال شد. پس از دريافت نظرات در مورد پيش‌نويس مذكور، جلسه‌اي با حضور مديران ۱۰ تشكل‌ مديريتي صنفي برگزار شد. در جمع بندي نهايي با مشورت مديران اين تشكل‌ها مقرر شد كه يارانه شش ماه اول سال۹۸ توسط كارشناسان اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي با راستي آزمايي مجدد و مطابق سنوات گذشته، محاسبه و تخصيص داده شود كه اين امر طي هفته آينده به اتمام خواهد رسيد.

۲. در نشست مذكور، نمايندگان ۱۰ تشكل مديريتي صنفي به اتفاق، اعلام كردند مخالفتي با اصل پيش‌نويس شيوه‌نامه ندارند اما در مورد جزييات نظراتي دارند كه مقرر شد طي چند نشست، همفكري و نسخه نهايي تهيه و اعلام عمومي شود. جلسات درحال برگزاري و نتيجه نهايي اعلام خواهد شد تا ازاين پس، محاسبه يارانه مطبوعات بر اساس شيوه‌نامه جديد انجام شود.

۳. مطابق ماده ۱۴ آيين نامه نحوه پرداخت يارانه مصوب سال ۸۸ كه در آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است عملكرد مالي، عملياتي خود را هر سال به هيات وزيران گزارش نمايد، تمام رسانه‌هايي كه از اين پس يارانه دريافت مي‌كنند، موظف مي‌شوند گزارش هزينه‌كرد يارانه دريافتي را به معاونت مطبوعاتي اعلام نمايند تا اجراي قانون محقق شود.

۴.در مورد راستي آزمايي چاپ نشريات، مطابق قوانين بالادستي، قواعد اعلام وصول و سامانه جامع رسانه‌ها اقدام شده و در اينده نيز با همه ظرفيت ممكن اقدام خواهد شد. با اين حال، معاونت مطبوعاتي همواره از هرنوع اطلاعاتي كه بتواند به راستي آزمايي كمك كند، استقبال مي كند؛ لذا ضمن آمادگي براي دريافت اطلاعات مستند توصيه مي‌شود از هرگونه گمانه‌زني غيرمستند خودداري شود. اداره كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي نيز آمادگي كامل براي بررسي و پاسخگويي به هر ادعا را بصورت مستند دارد؛ مراجعه حضوري، مكاتبه و تماس تلفني با اداره حمايت (۸۴۰۹۵۱۵۰ و ۸۴۰۹۵۱۶۶) از جمله راه‌هاي ارتباطي براي پاسخ به سوالات و دريافت اطلاعات باشد.