خوزنا : حذف سوابق فيلمها و بازيگران قبل از انقلاب از پايگاه اطلاعاتي سازمان سينمايي
یکشنبه، 19 آبان 1398 - 20:23 کد خبر:85811
پايگاه تاريخ نگاري سينماي ايران متعلق به سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به منظور ثبت سوابق سينماگران ايراني راه اندازي شده، اطلاعات برخي بازيگران پيش از انقلاب از جمله فائقه آتشين مشهور به گوگوش، بهروز وثوقي، ناصر ملك مطيعي و... را با اختصاص صفحهاي به هريك از آنها منتشر شده كرده بود، پس از طرح نقدها از سوي برخي رسانهها، كليه اطلاعات فيلمها و بازيگران قبل از انقلاب كه پس از انقلاب حضور نداشتند، را حذف كرد.
به گزارش «تابناك»؛ پايگاه «تاريخ نگاري سينماي ايران» به منظور ثبت اطلاعات جامع فيلمها و سينماگران اول ارديبهشت هزار و سيصد و نود و هفت با حضور سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد مهدي حيدريان رئيس وقت سازمان سينمايي رونمايي شد و بدين ترتيب فعاليت رسمي خود را تحت نظر سازمان سينمايي آغاز كرد؛ پايگاهي دو زبانه كه كاركردي شبيه «بانك اطلاعات اينترنتي فيلمها | Internet Movie Database» يا اختصار IMDb خوانده ميشود، دارد.
با وجود گذشت يك سال و اندي از عمر اين سامانه اطلاعاتي، تقريباً اطلاعات بخش قابل توجهي از فيلمسازان پيش از انقلاب در اين سامانه به همراه تصاوير آنها به صورت فيلم به فيلم و در قالب پرونده كار درج شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. در اين ميان، اطلاعات بازيگران پيش از انقلاب از جمله بازيگراني نظير ناصر ملك مطيعي، پرويز صياد، بهروز وثوقي و فائقه آتشين مشهور به گوگوش نيز به همراه تصاوير از ابتدا تا انتها درج شده بود.
اين اطلاعات كه با دو زبان فارسي و انگليسي در دسترس قرار گرفته، به دقت و گستردگي سامانهاش شبيه به IMDb يا آنچه سوره سينما عمدتاً درباره سينماگران پس از انقلاب راهاندازي كرده، نيست. پيش از اين، سوره سينمايي حوزه هنري نيز به شكل محدود در بانك اطلاعات سينمايي خود، اطلاعات برخي از سينماگران پيش از انقلاب را وارد كرده بود؛ اما با توجه به آنكه سوره سينمايي بر خلاف سازمان سينمايي متولي حاكميتي سينماي ايران محسوب نميشود و اطلاعات مندرج در سامانههاي آن چنين بار معنايي ندارد، مورد توجه قرار نگرفته بود.
پس از انتشار خبر اين پايگاه اطلاعاتي توسط «تابناك»، برخي رسانهها از جمله كيهان نقدهاي آتشين را متوجه سازمان سينمايي كردند؛ نقدهايي كه با پاسخ ايرج تقيپور، مدير سيسينما همراه شد و او در اين زمينه توضيح داد: «جاهايي هستند كه سينما قبل از انقلاب را به رسميت نميشناسند و موضوع فعاليتشان صرفا سينما بعد از انقلاب است و بعضا هم به ارگانهاي انقلابي وابسته هستند... عجيبتر اين كه تاكنون هيچ فردي معترض اين موضوع نشده چگونه ميتوان از نويسندگان و روزنامهنگاران و پژوهشگران، مثلا برنامهسازان و خبرنگاران وسايل ارتباطي فراگيري مانند صدا و سيما انتظار كار دقيق و علمي داشت ولي منابع كافي پژوهشي در اختيار نداشته باشند و نميتوان تاريخ را فقط با اشاره به اوليا نوشت و از سايرين چشم پوشي كرد.»
با اين حال با وجود دفاع مسئولان سينمايي از اين اقدام و تاكيد بر اينكه نميتوان بخشي از دادههاي تاريخي را منتشر نكرد، بررسي اين بانك اطلاعاتي نشان ميدهد كه سوابق فيلمها و بازيگران پيش از انقلاب كه پس از انقلاب كنار رفتهاند، از اين بانك اطلاعاتي حذف شده و ديگر در دسترس نيست و در واقع متوليان سينما، در عمل از اقدامات انجام شده دفاع نكردند.