خوزنا : دريافت فيلترشكن قانوني مي‌شود؟
دوشنبه، 20 آبان 1398 - 22:41 کد خبر:85823

به گفته دبير شوراي عالي فضاي مجازي، با توجه به اين‌كه اقتصاد وي‌ پي‌ ان، بزرگ شده و سازمان‌ها و افراد زيادي از آن بهره‌برداري مي‌كنند، اميدواريم با مسئوليت‌پذيري دادستاني و وزارت ارتباطات، شاهد اپراتورهاي وي‌پي‌ان رسمي باشيم و وي‌پي‌ان طبق يك مقررات و با نظم مشخصي از طريق اپراتورهاي رسمي واگذار و با توجه به مواردي كه در كشور نياز است، از آن استفاده شود.

 ايسنا: ابوالحسن فيروزآبادي امروز در جلسه‌اي در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور گفت: خدمات ديجيتال از تنوع بسيار برخوردار بوده و امروزه تمام شئون زندگي اجتماعي مردم را در بر گرفته است كه در كشور حوزه هاي حمل و نقل، توريسم، تبليغات ، VOD، بازيها، فروشگاهي، نشر، بانك، بيمه و هزارها خدمت به صورت ديجيتال در فضاي مجازي ارايه مي شود.

وي با اشاره به اعداد و ارقام رشد اين حوزه افزود: براساس آمار وزارت صمت در سال ۹۷ بيش از ۱.۱ ميليارد تراكنش اينترنتي در كشور داشتيم و نزديك ۱۵ هزار نماد در كشور داريم كه حجم فقط تراكنش‌هاي اينترنتي نزديك ۱۵۰ هزار ميليارد تومان در سال ۹۷ بوده است كه اين رشد و تحول نشانگر اهميت ورود به مرحله ساماندهي خدمات ديجيتال در كشور است.

فيروزآبادي با بيان اين كه در برخي از خدمات همچون خدمات آموزشي در جغرافيايي فراتر از كشور توسعه يافتيم، تاكيد كرد: حوزه خدمات ديجيتالي داراي پيچيدگي بسيار است چرا كه تركيبي از تكنولوژي و حوزه هاي زندگي عادي و روزمره مردم است و درواقع ارتباط تنگاتنگي با سبك زندگي مردم دارد.

وي با اشاره به اين كه اجتماعي بودن و چند رشته اي بودن از ديگر وجوه آن است، اعلام كرد: همه مردم از اين خدمات بهره مند هستند و در هر حوزه شاهد خدمات، تجارت و مباني چند رشته‌اي هستيم كه براساس آن مدل هاي كسب و كار پيچيده اي دارند. علاوه بر اين خدمت ديجيتال مبتني بر تحول است و نظام مند كردن چيزي كه در تحول دائم و چالاكي است كار پيچيده اي است.

 نياز به هم فكري تمامي فعالان حوزه فضاي مجازي

فيروزآبادي گفت: اگر بخواهيم نظامي داشته باشيم كه نظم، پايداري، امنيت، بهره مندي همه افراد از منافع واعتماد داشته باشد نياز به هم فكري و همكاري تمامي فعالان اين حوزه دارد تا يك نظام چالاك براي مقررات گذاري اين حوزه شكل گيرد.

وي در رابطه با چالش هاي داخلي و خارجي توسعه خدمات ديجيتال در كشور افزود: يكي از چالش هاي داخلي اين حوزه بحث صيانت از داده است. در واقع در اين فضا توليد داده انبوه در حين ارايه خدمت شكل مي گيرد و از خصوصيات آن، اين است كه داده از بين نمي رود و قابل ثبت، ذخيره، پردازش، توزيع و بازنشر مجدد است. همچنين حريم خصوصي و حفاظت از داده از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه هنوز در كشور از منظر اقتصادي و حتي از نگاه امنيت اجتماعي براساس كالاسازي مبتني بر داده (datafication)تعيين تكليف نشده است.

زيربناي كلاهبرداري در فضاي مجازي ابهام در نظام هويت است

رئيس مركز ملي فضاي مجازي كشور درباره بحث كلاهبرداري‌هاي اينترنتي تاكيد كرد: متاسفانه شاهد فيشينگ به صورت انبوه در فضاي مجازي هستيم كه بايد براي آن تدبير شود كه البته تدابير فوري مانند استفاده از رمز دوم (dynamic) براي بانك‌ها در نظر گرفته شده است اما در واقع آن چيزي كه زيربناي توسعه فيشينگ است بحث ابهام در نظام هويت در فضاي مجازي كشور است كه ما در سال هاي اخير در مركز ملي فضاي مجازي كشور به بحث احراز هويت توجه ويژه داشته و سعي كرديم نظام ثبت احوال كشور را به مراكز بزرگ خدمت حداقل در دولت متصل كنيم و همچنين سندي در رابطه با نظام هويت تهيه شده كه به تثبيت و تقويت نظام احراز اصالت هويت در فضاي مجازي كشور كمك خواهد كرد و تاكيد بر برقراري و تقويت پايگاه هايي مانند شاهكار هم در احراز هويت كساني كه وارد فضاي مجازي مي شود، داشتيم.

فيروزآبادي اظهار كرد: برقراري نظام اعتماد يكي از مسائل مهم ديگر است كه به حوزه صيانت از داده و كاهش كلاهبرداري در اين حوزه كمك مي كند. در واقع اگر به حوزه هاي امنيت، پايداري شبكه و خدمت، يكپارچگي خدمت در سكوها و محيط هاي مختلف بپردازيم كاربر مي تواند به اين فضا اعتماد داشته باشد.

وي افزود: مسئوليت پذيري در اين فضا به اين دليل پايين است كه هنوز به نظام هويت به عنوان زير ساخت آن به خوبي پرداخته نشده است كه البته در اسناد شوراي عالي فضاي مجازي و تاكيدات قبلي در صحبت ها به اين نظام پرداختيم اما معتقديم سازمان نظام صنفي هم بايد كمك كند كه بتوانيم نظام هويت در فضاي مجازي را در سطح قابل قبولي در كشور پياده سازي كنيم تا كسب وكارها توسعه يافته و همه ذي نفعان كسب وكارها اعم از ارايه دهنده‌ها و بهره برداران خدمت از رضايت بيشتري برخورار باشند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي كشور در خصوص چالش مهم خارجي اين حوزه گفت: رقابت با سكوهاي خارجي يكي از مهمترين چالش هاي حوزه خارجي است چرا كه فضاي مجازي يك فضاي جهاني، فرامرزي و اشراف‌گريز است كه به راحتي كه در رابطه با اقتصاد فيزيكي در زمينه هاي گمرك و تعرفه گذاري سياست گذاري مي‌شود، نمي توان در حوزه اقتصاد ديجيتال وارد شد و در بسياري از حوزه‌ها با سكوها و ارايه دهنده خدمات پر قدرت در سطح و بازار جهاني با مزيت‌هاي بازار جهاني در توليد كالا، توليد خدمت، كيفيت خدمت و بهاي تمام شده آن مواجهيم.

وي با اشاره به اين كه وظيفه بخش دولتي، خصوصي و حتي عمومي است كه يكپارچه براي حفظ منافع ملي با حفظ سطح كيفيت ارايه خدمت به مردم و صرفه اقتصادي تلاش كنند، افزود: يك مشكل جهاني وجود دارد كه فراتر از كشور ماست و آن بحث انحصار است. در حال حاضر در دنيا در حوزه حمل و نقل، موتور جست‌وجو، سيستم عامل و ... با انحصار مواجهيم كه علاوه بر آن، فضاي مجازي خود تشديد كننده انحصار در اين فضاست بنابراين اگر تنظيم مقررات دقيقي صورت نگيرد، خطر انحصار جهاني وجود دارد كه به دنبال آن مفسده‌هاي بعدي نظام هاي مبتني بر انحصار را در كشور شاهد خواهيم بود.

سياست مركز ملي فضاي مجازي هم انديشي با فعالان حوزه است

فيروزآبادي با بيان اين كه بر همين اساس نياز است تا در اين حوزه سندي تهيه شود، گفت: سياست مركز ملي فضاي مجازي هم انديشي و بهره مندي از نقطه نظرات بخش خصوصي و فعالان حوزه فضاي مجازي است و بر همين اساس پيش نويس سند توسعه خدمات ديجيتال در فضاي مجازي كشور كه در اين مركز تهيه شده است به دليل نقش برجسته و غالب بخش خصوصي در آن امروز براي بررسي و كارشناسي تشريح خواهد شد. در واقع اين سند بايد هم جنبه حمايتي از خدمات داخلي داشته باشد و هم خدمات داخلي را نظام مند كند اما نبايد مانعي براي خدمات داخلي باشد در صورتي كه خدمات خارجي آزادانه در كشور فعاليت مي كنند.

وي تصريح كرد: خواهشمنديم در اين مسير تمامي ذي نفعان فضاي مجازي همكاري كنند كه اين معضل كه چالش بسياري از كشورهاي در حال توسعه است، حل شود تا انحصارهاي خارجي و سكوهاي آن‌ها بازار كشور را تصاحب نكرده و اقتصاد سالم مبتني بر رقابت آزاد در كشور شكل گيرد.

او درخصوص قدرت نرم در فضاي مجازي گفت: امروز در كنار پارامترهايي كه درگذشته به عنوان پارامترهاي اصلي قدرت ملي همچون قدرت نظامي، جمعيت، قدرت اقتصادي مطرح مي شد، ظهور و حضور بخش خصوصي هوشمند و قدرتمند از پارامترهاي اصلي قدرت ملي هستند و در تنظيم روابط بين الملل، بخش خصوصي قدرتمند كه در حوزه اقتصاد ديجيتال سكوهاي پرقدرت داشته باشد، پروژه هاي چند رشته اي انجام داده، تعداد كاربران آن بالا بوده، خدمت و ايده نويي ارايه كرده و حالت تهاجمي به بازارهاي جهاني داشته باشد، تعيين كننده قدرت ملي است.

وي افزود: كشوري كه در يك لحظه مي توانند بخش بزرگي از برنامه هاي كاربردي نرم افزاري آن را از كار بيندازند و در هنجارسازي، مقررات گذاري و نوع خدماتي كه در فضاي مجازي مي دهد، نقشي ندارد و نمي تواند صاحب بازيگري در حوزه پيام رسان و موتور جستجو و خدمات نويي كه در اين فضا ارايه مي شود، باشد و همچنين سيستم عامل و نرم افزارهاي امنيتي براي دفاع خود نداشته و وابسته به ساير كشورهاست، طبيعي است كه كشور بي دفاعي در حوزه فضاي مجازي خواهد بود.

رئيس مركز ملي فضاي مجازي كشور با بيان اين كه سطح دارايي هايي فكري كه در دنيا قيمت گذاري مي شود، نسبت به داراي هايي مادي در سال هاي گذشته بيانگر اين موضوع است، اظهار كرد: بايد بخش خصوصي قدرتمند داشته باشيم كه كنسرسيوم تشكيل دهند و همانند دنيا تكنولوژي هاي روز دنيا را همچون ۵G طراحي كرده و دانش خود را به فروش بگذارد تا صاحب قدرت ملي باشيم. آنچه كه مسلم است دعواي امروز چين و آمريكا دعواي مرزي و جغرافيايي و يا توليد تلفن همراه و اقلام سخت افزار نيست بلكه بحث ميزان سهم بازار و امتيازات دارايي هاي معنوي دراين فضاست.


۸۰ درصد شبكه ارتباطي و نه شبكه ملي اطلاعات پياده سازي شده است

وي با اشاره به اين كه در تنظيم اين سند اصل فراگيري در نظر گرفته شده است، افزود: مركز ملي فضاي مجازي چند نوع خدمت در اسناد خود تعريف كرده كه يكي خدمت پايه كاربردي است كه مربوط به شبكه ملي اطلاعات است؛ بنابراين اگر شبكه ملي اطلاعات اين خدمات پايه را نداشته باشد، نمي توان به آن شبكه ملي اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبكه ارتباطي است كه وزارت ارتباطات هم بر همين اساس ۸۰ درصد شبكه ارتباطي را پياده سازي كرده است، نه شبكه ملي اطلاعات و بخش ملي بودن هنوز طبق سند الزامات شبكه ملي اطلاعات كه به شفافي خدمات كاربردي پايه همچون موتور جستجو، پيام رسان، خدمات ابري و ايميل را اعلام كرده، پياده سازي نشده است.

فيروزآبادي با بيان اين كه وقتي تقريبا بيش از ۸۰ درصد از پيام رسان هاي مورد استفاده كشور خارجي است بنابراين هنوز ما شبكه ملي اطلاعات نداريم، اعلام كرد: نوع ديگر خدمت، خدمات عمومي همچون سلامت، تجارت و آموزش است كه بايد شكل اقتصادي و فني آن سكويي باشد يعني هم اقتصادي و هم تكنيكال باشد بنابراين معتقديم دولت به مثابه سكو كه شعار همه كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته است، بايد در كشور پياده سازي شود. البته بعضي از اين خدمات شكل گرفته اما هنوز شكل سكويي پيدا نكرده و بيشتر شكل برنامه اي دارد.

وي در خصوص خدمات ضروري و همگاني براي مناطق روستايي، زنان سرپرست خانوار و يا افراد كم توان جسمي و ذهني و ... كه نوع ديگر خدمات است، گفت: ما معتقديم براي كم توانان جامعه برخلاف دو حوزه قبلي كه بايد در يك نظام اقتصادي رقابتي پيش روند، دولت يارانه دهد.

او با اشاره به اين كه از ديگر مباحث مورد توجه در مركز ملي فضاي مجازي كشور تطابق فرهنگي با ارزش هاي اسلامي - ايراني، نظارت و قدرتمند بودن نظام صنفي و بخش خصوصي كشور در حوزه فضاي مجازي است، افزود: اين سند الهام بخش قوانين بعدي كشور در اين حوزه خواهد بود بنابراين سند مهمي است.

در اين نشست، عباس آسوشه - معاون فني وراهبري مركز ملي فضاي مجازي - سند توسعه خدمات ديجيتال را تشريح و فعالان اين حوزه از سراسر كشور نقطه نظرات و پيشنهادات خود را جهت بهبود آن ارايه كردند.

ابوالحسن فيروزآبادي همچنين در جمع خبرنگاران در حاشيه جلسه‌اي در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، با اشاره به پيشنهاد وزير ارتباطات براي ايجاد سطوح مختلف دسترسي براي كابران اينترنتي گفت: ما موافقيم كه سطوح مختلف دسترسي تعريف شود و در اين رابطه پيشنهادي به كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه داديم كه اكنون در كارگروه در حال تهيه آئين‌نامه و دستورالعملي براي اين كار هستند.

وي درباره زمان انجام اين طرح اظهار كرد: ما مي‌خواستيم اين آئين‌نامه حدود سه ماه گذشته آماده شود اما متأسفانه جلسات اين كارگروه دير به دير تشكيل مي‌شود و مقداري كندي در تصميم‌گيري‌ها وجود دارد. در نهايت اميدواريم در اسرع وقت اين اقدام صورت بگيرد.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به طرح موضوع وي‌پي‌ان قانوني و كاربردهاي آن بيان كرد: اين موضوع از قديم در شوراي عالي فضاي مجازي مطرح بود، شكست نخورده اما اجرا هم نشد. با توجه به اين‌كه اقتصاد وي‌ پي‌ ان، اقتصاد بزرگي شده و سازمان‌ها و افراد زيادي از آن بهره‌برداري مي‌كنند، اميدواريم با مسئوليت‌پذيري دادستاني و وزارت ارتباطات، شاهد اپراتورهاي وي‌پي‌ان رسمي در كشور باشيم و وي‌پي‌ان طبق يك مقررات و با نظم مشخصي از طريق اپراتورهاي رسمي واگذار و با توجه به مواردي كه در كشور نياز است، از آن استفاده شود.

شرايط دريافت وي‌پي‌ان‌هاي قانوني

فيروزآبادي درباره شرايط دريافت وي‌پي‌ان‌هاي قانوني توضيح داد: به هر حال سازمان‌هاي خاصي با توجه به فعاليتشان و نياز به امنيت و انتها به انتها بودن، نياز دارند كه از وي‌پي‌ان استفاده كنند، از جمله سازمان‌هاي دولتي، بانك‌ها و سفارتخانه‌ها؛ از طرفي در بعضي حوزه‌ها شاهد تحريم وسيع سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي آمريكايي هستيم و لازم است براي كسب‌وكارهايي كه از اين اپليكيشن‌ها استفاده مي‌كنند، وي‌پي‌ان صادر كنيم.

وي ادامه داد: به‌ همين دليل آئين‌نامه‌اي در كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه كه ما هم در آن عضويت داريم، در حال تدوين است و اميدواريم موضوع استفاده از وي‌پي‌ان در كشور ساماندهي شود.

رييس مركز ملي فضاي مجازي درباره جرايم استفاده از وي‌پي‌ان در كشور اظهار كرد: طرحي توسط مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي تهيه شده كه مراحل نهايي آن در حال طي شدن است و از مركز ملي فضاي مجازي نيز نظراتي را گرفتند و طرح نهايي شده تا به زودي در صحن مجلس مطرح و به صورت قانوني در بيايد.

فيروزآبادي درباره اظهاراتش مبني بر معماي حريم خصوصي در دسترسي آزاد به اطلاعات بيان كرد: ما سند صيانت از داده را تشكيل داديم كه با بالا بردن مسووليت‌پذيري‌ها و يك سري مشخصاتي كه پيش‌بيني شده، اميدواريم در جلسات بعدي شو اي عالي فضاي مجازي اين سند تصويب شود و در آن مشخص شده كه چه اطلاعاتي قابل عرضه در بازار است و مسووليت‌ها هم مشخص شده است.

وي درباره اقدامات انجام‌شده براي سيستم عامل ملي بيان كرد: ما يك توافق و تقسيم كار سه‌جانبه توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، معاونت علمي فناوري رياست جمهوري و مركز ملي فضاي مجازي تهيه كرديم كه قرار است به زودي سندي امضا شود تا مشخص شود كار طراحي و توليد سيستم عامل ملي براي تلفن همراه و دسكتاپ به چه صورت جلو مي‌رود. طرح اندرويد بومي هم‌ مي‌تواند بخشي از اين طرح باشد، اما حركت ما به سمت ملي شدن است.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره سند تعامل‌پذيري و تعيين وظايف شبكه ملي اطلاعات براي سازمان‌ها اظهار كرد: اين سند در جلساتي كه با حضور سازمان‌ها تشكيل شد، تدوين شده است، درباره تصميم‌گيري‌هايي كه در حوزه تعامل‌پذيري مي‌شود، كارگروهي با عضويت سازمان‌ها وجود دارد، اما بايد توجه داشت كه مجري دولت الكترونيك در حوزه فناوري اطلاعات، وزارت ارتباطات است و به همين دليل كار دبيرخانه‌اي و پيگيري توسط وزارت ارتباطات است.

فيروزآبادي با بيان اينكه تنظيم روابط سازمان‌هاي دولتي در سطح فناوري در سند تعامل‌پذيري ملاحظه شده، افزود: وظيفه سازمان‌ها مشخص است، اما هماهنگي‌هاي اين كار چون در سطح فناوري است و شبكه و NIX (مركز تبادل اطلاعات)در اختيار وزارت ارتباطات است، قاعدتا مجري بايد آنها باشند.