خوزنا : چرا كشف ميدان‌هاي نفتي مردم خوزستان را شاد نمي‌كند؟
دوشنبه، 20 آبان 1398 - 23:40 کد خبر:85826

طي سال‌هاي متوالي وعده‌هاي زيادي به مردم خوزستان داده‌شده كه اكثراً محقق نشده است، مشكلات زيست‌محيطي، وضعيت آب و فاضلاب اكثر شهرها، وضعيت نامناسب اكثر راه‌هاي شرياني ، حجم بالاي بيكاري، معيشت ضعيف اكثر توده‌ها، وضعيت نامناسب زيرساخت‌هاي آموزشي از عمده مسائل حل‌نشده و روي زمين‌مانده است كه سبب شده ديوار اعتماد بين مردم و مسئولان اجرايي فرو بريزد.
به گزارش خوزنا ؛ اكثر مردم خوزستان احساس مي‌كنند عليرغم وجود منابع سرشار نفت و گاز كه عمده منبع درآمد دولت‌هاي  , نتوانسته تغييري در وضعيت معيشت و رفاه و آسايش آنان فراهم كند، و با اعمال‌نفوذ و سياست بازي‌هاي عده‌اي تهراني نشين به سوي استان‌هايي هدايت‌شده كه لابي هاي بيشتري داشته‌اند، لذا به‌غيراز كساني كه به‌طور مستقيم و غير مستقيم از اين مجموعه كسب درآمد دارند، بقيه مردم خوزستان ديدي مخدوش به نفت و مجموعه‌هاي آن دارند، دامنه اين حس به‌گونه‌اي است كه حتي بسياري از افراد وجود منابع و صنايع نفتي را دليل بسياري از مشكلات و معضلات مي‌دانند كه نفع و سود آن را ديگران و بدبختي آن را مردم خوزستان متحمل مي‌شوند.
عليرغم اشغال سطح زيادي از سرزمين دشت خوزستان توسط صنايع نفتي, استفاده از امكانات و راه‌هاي استان و مصرف ديگر منابع در بخش‌هاي مرتبط، اما نفت و صنايع نفتي و اخيراً هم پتروشيمي‌ها نتوانسته‌اند حجم بالاي بيكاري را كاهش و به دلايل چندي حتي مردم وجود نفت را موجب تبعيض سطح و سبك زندگي بين اقشار مي‌دانند كه سبب ايجاد اختلاف طبقاتي و بروز مشكلات اجتماعي شده است،از عوارض آن رشد بعضي از نقاط شهري و حاشيه نشيني و ضعف محله هاي ديگر تا حدودي دليل اين عارضه است.
وقتي مردم خوزستان در قياس با بسياري از نقاط كشور، استان خود را توسعه‌يافته نمي‌بينند و بسياري از كارشناسان منشأ و دليل عمده آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و تخريب چرخه‌هاي اكولوژيكي را صنايع نفتي مي‌دانند و به اين باور رسيده‌اند كه نفت حتي در شهرهاي نفتي نتوانسته اين شهرها را آباد و ارتقا دهد مانند مسجدسليمان, هفت كل, اهواز و... چرا بايد از كشف منابع نفتي جديد خوشحال باشند.
گرچه كشف و وجود نفت در طول ادوار و سير تاريخي خود در سرزمين خوزستان سبب تغييراتي مثبت در قياسي كم و مقطعي شده است، اما مهم وضعيت حال و شرايط فعلي مردم در چشم‌انداز جغرافياي خوزستان، خصوصاً شهرهاي نفت‌خيز است كه بسيار نامطلوب و غيرقابل‌قبول پذيرش است.
هميشه به اين سال فكر مي‌كنم كه اگر در ا سطح بزرگي از سرزمين خوزستان كه در اشغال منابع, خطوط و صنايع نفتي است، كشاورزي و دامپروري برقرار بود, آيا وضعيت معيشت وزندگي مردم همين‌گونه باقي مي ماند, به‌طور مثال در شهرستان دزفول كه صنايع نفتي كمتر حضور دارند و بيشتر محور توسعه بر پايه كشاورزي استوار است،آيا رشد و تا حدودي توسعه بهتر از ديگر نقاط استان اتفاق نيفتاده است؟ آيا كشف ميدان هاي نفتي آزادگان و ياران و ... در منطقه دشت آزادگان توانسته وضعيت و چشم انداز منطقه را مطلوب نمايد يا بلعكس موجب بروز مشكلات بزرگ زيست محيطي و تغييرات اكولوژيكي _در منطقه و تالاب هور العظيم شده است.

 نويد قائدي