خوزنا : بانك‌ها نبايد بابت رمز يكبارمصرف هزينه بگيرند
چهارشنبه، 22 آبان 1398 - 13:52 کد خبر:85858

رئيس‌كل بانك مركزي با بيان اينكه از اول دي رمز دوم يك‌بار مصرف را برقرار خواهيم كرد، گفت: درباره هزينه هم از ابتدا گفتيم هيچ‌كس نبايد از مردم در اين باره هزينه‌اي بگيرد.

 خبرگزاري فارس:عبدالناصر همتي امروز در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما توضيح داديم، اطلاع‌رساني هم كرديم و ۱۹.۳ ميليارد دلار تامين ارز شده بود و در مقابل ۱۷.۸ ميليارد دلار كالا وارد شده و بقيه آن هم اگر وارد نشده به تعزيرات ارجاع داديم كه بررسي مي‌كند كه حدود ۱.۲ ميليارد دلار است.

رئيس كل بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه آيا منظور تزريق ارزي است كه در سال ۹۶ و ۹۷ شده است، گفت: آن كه هميشه بوده است يعني در سال‌هاي ۹۴، ۹۵، ۹۶. بالاخره بانك مركزي هميشه در بازار مداخله مي‌كرده كه و امري طبيعي بوده كه بر اساس سياست‌هايي كه براي كنترل نرخ ارز داشتند، انجام مي‌دادند.

وي درباره گام بعدي نيز بيان داشت: ما دنبال اين هستيم تا راهكار‌هايي براي تامين مالي واحد‌هاي توليدي پيدا كنيم كه غير از استفاده از نقدينگي و افزايش نقدينگي در كشور باشد. اين گام در واقع گواهي‌هاي اعتباري است كه بانك‌ها براي تامين زنجيره توليد صادر خواهند كرد. يعني واحد‌هاي توليدي كه مواد اوليه نياز دارند و در زنجيره تامين قرار مي‌گيرند، بتوانند از اين اوراق بدون اينكه نقدينگي اضافه شود استفاده كنند.

همتي افزود: خوشبختانه شب گذشته در جلسه شوراي پول و اعتبار كليات آن تصويب شد. انشالله دو هفته ديگر جزئيات آن هم در اين شورا تصويب شود، عملياتي مي‌كنيم تا بتوانند از طريق اوراقي كه بانك‌ها تضمين خواهند كرد (فعاليت كنند). (براي) توليد كننده چيزي شبيه ال سي داخلي است كه تضمين دارد و در عين حال در بازار بورس هم قابل خريد و فروش خواهد بود.

وي درباره هزينه‌هاي رمز دوم يك‌بار مصرف نيز گفت: رمز دوم كه بايد استفاده شود يكي از كار‌هاي ضروري است. الان تعداد زيادي از شكايت‌هايي كه به پليس فتا مي‌شود در ارتباط با سو‌ءاستفاده‌هايي است كه از تراكنش‌هاي بانكي است كه افراد بدون كارت انجام مي‌دهند صورت مي‌گيرد.

رئيس‌كل بانك مركزي ادامه داد: آنچه ما تصميم گرفتيم اين است كه از اول دي ماه اين را برقرار خواهيم كرد. درباره هزينه هم از ابتدا گفتيم هيچ‌كس نبايد از مردم در اين رابطه هزينه‌اي بگيرند. نه بانك‌ها هزينه‌اي خواهند گرفت و نه بانك مركزي. اين‌ها را خود بانك‌ها تامين خواهند كرد. (اين كار) بخشي از اقدامات بانك‌ها براي تامين مشتري‌هايشان است، بنابراين هيچ هزينه‌اي از اين بابت به مشتري‌ها نبايد تحميل شود.

وي درباره بازار متشكل ارزي نيز گفت: در حال طي مراحل است و ان‌شالله كارش شروع خواهد شد.

همتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه از آنجايي كه رئيس‌جمهور ماموريتي براي ارائه گزارش به بانك مركزي دادند آيا اين گزارش به افكار عمومي مي‌رسد؟ گفت: بله الان توضيح دادم.