خوزنا : راه‌اندازي كريدور كابل-تهران-استانبول در انتظار تصويب سران
چهارشنبه، 18 دی 1398 - 20:36 کد خبر:86252

مديركل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي اعلام كرد: تاسيس كريدور كابل-تهران-استانبول كه در هفتمين اجلاس كميته مشترك همكاري‌هاي حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي ايران و افغانستان مطرح شده بود از سوي مشاور پروژه اصلاح شده و در انتظار تصويب سران اين كشورها براي رسيدن به مرحله نهايي و اجرايي شدن است.

 ايسنا: نيمه شهريور ماه امسال در هفتمين اجلاس كميته مشترك همكاري‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي جاده‌اي ايران و افغانستان مسائل مختلفي از جمله مشكلات و نگراني‌هاي كاميون‌داران، تسهيل حمل‌و نقل جاده‌اي و... مورد بررسي قرار گرفت. همچنين براي راه‌اندازي كريدور سه جانبه كابل-تهران-استانبول تفاهم‌نامه‌اي بين اين كشورها به امضا رسيد.

منوچهر سلمان‌زاده -مدير كل ترانزيت و حمل‌و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و  حمل‌و نقل جاده‌اي- درباره آخرين وضعيت اين كريدور و نتايج جلسات و مذاكرات سه جانبه افغانستان-ايران-تركيه به ايسنا گفت: اين پيشنهاد و  توافق در قالب موافقت‌نامه‌اي همكاري اكو دنبال شد كه تحت عنوان كريدور"I.T.I" در حال پيگيري بود و قصد آن برقراري ارتباط جاده‌اي بين سه كشور افغانستان-ايران و تركيه است تا بتوان كالاهاي اروپايي و تركيه‌اي را به افغانستان و از سوي ديگر كالاهاي افغانستان به تركيه و نهايتا اروپا صادر كرد.

وي افزود: راه اندازي اين كريدور تاثير به سزايي بر افزايش ترانزيت جاده‌اي خواهد گذاشت و مي‌تواند اشتغال و درآمد مناسبي براي ايران نيز به همراه داشته باشد. بنابراين اين مسئله را با جديت دنبال كرديم و پس از شكست خوردن كريدور راه لاجورد كه از ايران عبور نمي‌كرد و از طريق خاك تركمنستان و به وسليه حمل و نقل تركيبي كالاها به كشورهاي عضو اين كريدور ارسال مي‌شد، توانستيم كريدور سه جانبه كابل-تهران-استانبول را به نتيجه مطلوبي برسانيم.

سلمان‌زاده با بيان اين كه كريدور "I.T.I" از مرز دوغارون (مرز افغانستان- ايران) به مرز بازرگان (مرز تركيه-ايران) مي‌رسد، گفت: در مسير بررسي و ارزيابي اين طرح، مشاوري از طريق اكو در نظر گرفته شد و اين مشاور موارد مهمي را به صورت پيشنهادي براي اصلاح به كشورهاي مذكور ارائه كرد كه در صورت تصويب اصلاحات مذكور از سوي سران افغانستان-ايران و تركيه، كشورهاي طرف مذاكره، موظف به راه اندازي و اجراي توافقات فيمابين هستند.

مدير كل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌و نقل جاده‌اي با تاكيد بر اين كه مسير اين كريدور بهترين مسير براي تركيه و افغانستان در زمينه تبادلات بين‌ آنهاست، گفت: ممكن است سران كشورهاي مذكور براي تصويب موضوع اين تفاهم‌نامه رئيس‌جمهوري، وزير يا هر مقام ديگري باشد كه در صورت تصويب آن را اعلام مي‌كنيم اما اگر اين اصلاحات توسط سران افغانستان، ايران و تركيه تصويب شود، كريدور در واقع راه افتاده است.