خوزنا : اجراي طرح سلامت الكترونيك در مراكز درماني بسيج
چهارشنبه، 18 دی 1398 - 20:58 کد خبر:86266

مديرعامل مؤسسه خدمات درماني بسيجيان با اعلام جزئيات چگونگي استفاده بسيجيان از خدمات بيمه‌اي، از ارائه خدمات درماني به بسيجيان در 49 مركز درماني در كشور و تهيه پرونده الكترونيك سلامت براي بسيجيان عضو اين مؤسسه خبر داد.

 خبرگزاري فارس: ارائه خدمات درماني به اقشار مختلف مردم يكي از خواسته‌هاي به حق آنها بوده و برخي دستگاه‌ها نيز سعي مي‌كنند در كنار وزارت بهداشت خدمات بهداشتي و درماني را به مردم عرضه كنند.

يكي از همين دستگاه‌ها سازمان بسيج مستضعفان است كه با ورود به حوزه بهداشت و درمان به ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم به ويژه بسيجيان و مردم مناطق محروم كرده و در كنار ايجاد مراكز درماني در نقاط مختلف، گروه‌هاي جهادي و تيم‌هاي پزشكي را نيز سازماندهي و به مناطق كم برخوردار اعزام مي‌كند.

مؤسسه تأمين درمان بسيجيان يكي از مراكز فعال در حوزه درمان در مجموعه سازمان بسيج است و در سالهاي اخير اقدامات خوبي در اين مسير انجام داده است.

«عيسي مالمير» مديرعامل مؤسسه خدمات درماني بسيجيان به تشريح فعاليت‌ها و اقدامت بهداشتي و درماني اين مؤسسه در كشور پرداخت و از برنامه‌هاي آينده اين مؤسسه خبر داد.

وي از فعاليت 49 مركز درماني اين مؤسسه در كشور، پوشش بيمه‌اي 100 هزار بسيجي، ارائه خدمات درماني به مردم مناطق محروم در قالب تيم‌هاي پزشكي و گروه‌هاي جهادي، برنامه ريزي براي اجراي برنامه سلامت الكترونيك، تهيه پرونده سلامت براي بسيجيان مراجعه كننده به اين مؤسسه  و.... خبر داد. مشروح اين گفت‌وگو از نظرتان مي‌گذرد. 

*فعاليت 24 ساله مؤسسه خدمات درماني بسيجيان

 مؤسسه خدمات درماني بسيجيان از چه زماني فعاليت خود را آغاز كرده است؟

مالمير: مؤسسه خدمات درماني بسيجيان از سال 72 در راستاي بند «ب» اساسنامه بنياد تعاون بسيج به منظور ارائه خدمات بهداشتي و درماني بسيجيان معسر و ديگر نيازمندان در كشور تأسيس شده است.

از سال 72 تا 74 مسائل حقوقي آن پيگيري شد و در نهايت در سال 74 كار خود را شروع كرده و اكنون فعاليت ‌هاي خوبي را در نظر دارد. مباحثي مانند احداث درمانگاه، خدمات ناباروري، خدمات جامعه بيمه‌اي و صندوق‌هاي مددكاري از جمله خدمات در نظر گرفته شده است.

 درباره تعداد مراكز درماني اين مؤسسه در كشور توضيح دهيد.

مالمير: در تمام استان‌ها سرپرستي و نمايندگي داريم. اين سرپرستي به صورت حقوقي و قانوني با ما ارتباط دارد اما از نظر تشكيلات و تعاملات با فرمانده سپاه استان نيز در تعامل هستيم. البته در بيش از 50 درصد استان‌هاي ما اين نمايندگي‌ها نيمه فعال هستند؛ چراكه سياست جديد بنياد تعاون بسيج اين است كه ما به حوزه سخت‌افزاري كمتر ورود كنيم و بيشتر فعاليت ما در حوزه نرم‌افزار باشد و از ظرفيت موجود نهايت استفاده را كنيم.

با توجه به سياست‌هاي ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و سياست‌هاي بنياد تعاون بسيج تأكيد ما بر حوزه بهداشت و پيشگيري است؛ چرا كه ما متولي درمان كشور نيستيم؛ متولي درماني كشور مشخص بوده و داراي منابع و امكانات لازم است.

بنابراين بايد يك مزيت نسبي نسبت به ساختارهاي ديگر درماني كشور داشته باشيم و كاري را كه وزارت بهداشت نمي‌تواند انجام دهد، مؤسسه تأمين درمان و بسيج جامعه پزشكي آن را انجام دهد؛ در نتيجه با توجه به اسناد بالادستي بايد تغيير شكلي را در مؤسسه ايجاد كنيم.

به دليل اينكه فناوري‌هاي نويني در حوزه سلامت ورود پيدا كرده‌اندو بحث سلامت الكترونيك مطرح است؛ مثلاً گفته مي‌شود بنياد اجتماعي احسان به مناطق محروم رفته و در روند امور درماني بيماران براي نمونه تصاوير پزشكي مانند راديولوژي را به تهران ارسال مي‌كند كه اينها فناوري‌هاي نويني است كه از آن استفاده خواهيم كرد. 

*ارائه خدمات بيمه‌اي و درمان ناباروري 

مركز شفاي مهر شما چه كارهايي انجام مي‌دهد؟

مالمير: اين مركز در حوزه بيمه‌اي است؛البته اكنون فعاليت‌هاي آن مقداري محدود شده است. كل فعاليت مركز مهر در راستاي ارائه خدمات بيمه‌اي به بسيجيان است؛ ضمن اينكه در دو حوزه ناباروري و مددكاري نيز ورود پيدا كرده است اما فعاليت اصلي آن ارائه خدمات جامع بيمه‌اي است.

 چه تفاوتي بين  فردي كه خود  شخصاً اقدام به  بيمه شدن مي‌كند با  شما كه به عنوان بيمه‌كننده بسيجيان اين كار را انجام دهيد وجود دارد؟ با توجه به اينكه برخي از بسيجيان در استان‌‌‌‌هاي كم‌برخوردار قرار دارند و شاغل نيستند.

مالمير: ما افرادي را بيمه مي‌كنيم كه در هيچ جا بيمه نباشند؛ در نتيجه هركس شاغل و بيمه باشد را بيمه نمي‌كنيم. در حالت عادي بايد رابطه بين كارفرما و كارگر براي تحقق بيمه  وجود داشته باشد تا فرد مشمول بيمه باشد؛ در نتيجه جامعه مخاطب ما بسيجياني هستند كه در جايي مشغول به كار نيستند.

*بيمه شدن 11 هزار و 300 خانوار بسيجي در سال

اكنون 11 هزار و 300 خانوار بسيجي در سال بيمه مي‌شوند. براي نمونه بسيجي كه شغل آزاد دارد اما به دنبال بيمه شدن است به ما مراجعه مي‌كند و ما به عنوان كارفرما عمل مي‌كنيم و با تأمين اجتماعي تفاهم كرده‌ايم تا ما كارفرما شويم و حق بيمه را از فرد گرفته و به تأمين اجتماعي پرداخت مي‌كنيم؛ البته اكنون به صورت غيرحضوري روند بيمه شدن انجام مي‌شود.

*بيمه كردن بسيجيان با كمتر از هزينه پرداختي به تأمين اجتماعي

 آيا بسيجي عادي يا فعال بودن امتيازي براي استفاده از خدمات مؤسسه دارد؟

مالمير: اكنون فرد چه بسيجي عادي باشد و چه فعال، در صورت درخواست بيمه شدن، بيمه مي‌شود. در كل، بايد گفت شرايط حاكم بر بيمه تأمين اجتماعي در بيمه كردن اين مؤسسه نيز حاكم است. ما از هر بسيجي براي بيمه شدن ماهانه 473 هزار تومان دريافت مي‌كنيم؛ در صورتي كه اگر فرد بخواهد به صورت خويش‌فرما بيمه شود بايد حدود 150 هزار تومان بيشتر پرداخت كند؛ يعني شرايطي ايجاد مي‌كنيم كه يك بسيجي با مبلغ بين 150 تا 200 هزار تومان كمتر بيمه شود؛ ضمن اينكه بيمه ما همه مزاياي بيمه تأمين اجتماعي را  به جز بيمه بيكاري و بارداري دارد.

 آيا در بيمه كردن بسيجيان سنوات و بازنشستگي براي فرد لحاظ مي‌شود؟

مالمير: بله، سنوات براي فرد محاسبه شده و فرد بازنشست مي‌شود اما بيمه ما بيمه بيكاري و دوران بارداري ندارد.

 هر بسيجي براي بيمه شدن بايد ماهانه 473 هزار تومان پرداخت كند؛ در صورتي كه اگر فرد بخواهد به صورت خويش‌فرما بيمه شود، بايد حدود 150 هزار تومان بيشتر پرداخت كند

*100 هزار بسيجي تحت پوشش بيمه 

 اكنون چه تعداد بسيجي تحت پوشش بيمه مؤسسه درمان بسيجيان قرار دارد؟

مالمير: اكنون حدود 100 هزار نفر بسيجي بيمه هستند و ما از طريق نواحي و پايگاه‌ها اطلاع‌رساني در اين خصوص را انجام مي‌دهيم. 

*فعاليت 49 مركز درماني بسيجيان در كشور

 آيا مراكز درماني تحت پوشش مؤسسه قرار دارد؟

مالمير: تاكنون ما 49 مركز درماني را طراحي و راه‌اندازي كرديم كه برخي سودده و برخي نيز زيان‌ده هستند. از اين تعداد به طور متوسط بيش از 80 درصد استان‌ها اين مراكز را در مركز استان خود دارند و در بقيه استان‌ها نيز در حال ايجاد مراكز هستيم.

در برخي استان‌ها مانند ايلام، خراسان رضوي و كرمانشاه در برخي از شهرستان‌هاي آن نيز مركز درماني داريم.

اگر فرد بسيجي پس از مراجعه به مراكز درماني بسيجيان نياز به خدمات سطح بالاتري داشته باشد، چگونه از آن حمايت مي‌شود؟

مالمير: قبلاً كارتي با عنوان «بشير سلامت» داشتيم كه افراد را با بيمارستان‌هاي نيروي مسلح ارتباط مي‌داديم و هر كس اين كارت را به همراه داشت، 30 درصد تخفيف دريافت مي‌كرد؛ براي نمونه اگر فرد بسيجي به بيمارستان بقيه‌الله (عج) مراجعه مي‌كرد به آن 30 درصد تخفيف مي‌داديم اما متأسفانه نيروهاي مسلح همكاري لازم را نكرده و اعلام كردند هزينه‌هاي ما بالا رفته و امكان ارائه خدمات نداريم.

اكنون كاري كه ما در حال پيگيري آن هستيم موضوع درمان صد درصد رايگان بسيجيان است؛ البته اين به صورت موردي انجام مي‌شود اما اينكه به صورت قانونمند باشد اكنون به اين شكل نيست، اما بسيجياني كه به مراكز وابسته خودمان يعني به همان 49 مركز درماني مراجعه مي‌كنند، 30 تا 40 درصد تخفيف دريافت مي‌كنند اما در مراكز درماني غيروابسته تخفيفي داده نمي‌شود.

 درباره بيمه تكميلي بسيجيان و اينكه چگونه آنها مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند، توضيح دهيد؟

مالمير: نيروي انساني سازمان بسيج تا سال گذشته موضوع بيمه تكميلي را به مؤسسه خدمات درمان بسيجيان واگذار كرده بود و سالانه 7 تا 8 ميليارد تومان به مؤسسه ما پرداخت مي‌كرد تا بسيجيان را بيمه تكميلي كنيم.

اما سال قبل نيروي انساني سازمان بسيج اعلام كرد كه بودجه نداريم؛ در نتيجه اين بخش را از ما گرفته و به صندوق ذخيره بسيجيان داده است اما باز اين كار ابتر ماند؛ البته ما تا پايان سال جاري هزينه‌هاي لازم را بهكساني كه آنها را بيمه تكميلي كرده‌ايم پرداخت مي‌كنيم.

*تسهيلات 2 ميليون توماني براي درمان ناباروري

 درباره برنامه‌هاي مؤسسه در جهت توجه به سياست افزايش جمعيت و اجراي طرح رويش اميد براي درمان ناباروري توضيح دهيد؟

مالمير: مركز مهر شفاي مؤسسه تأمين درمان بسيجيان طرحي با عنوان «رويش اميد» را از دو سال پيش شروع كرده است كه هدف آن در راستاي تعالي جمعيت در سياست‌هاي جمعيتي است. در اولين اقدام با مركز علمي و درماني شهيد صدوقي يزد قراردادي منعقد كرديم كه در نتيجه تا سقف 2 ميليون تومان از ناباروران حمايت مي‌شود.

در سال 95 اولين قرارداد با اين مركز جامع ناباروري منعقد شد. در سال 96 و 97 با مراكز رويان، جهاد دانشگاهي كرمانشاه و مركز ناباروري ميلاد مشهد قرارداد بسته‌ايم؛ در نتيجه اگر به صورت منطقه‌اي موضوع را بررسي كنيم، اكنون يك مركز در غرب، يكي در شرق، مركز ديگري در جنوب و يك مركز در تهران فعاليت مي‌كند.

افرادي كه نياز به استفاده از اين خدمات دارند به سرپرستي‌هاي ما در استان‌ها مراجعه مي‌كنند و اين سرپرستي‌ها نيز افراد را به 4 مركز ناباروري كه ما در كشور با آنها همكاري مي‌كنيم معرفي كرده و اين افراد تا سقف 2 ميليون تومان مورد حمايت قرار مي‌گيرند.

تلاش مي‌كنيم تا سال آينده اين مبلغ را به 3 ميليون تومان افزايش دهيم؛ چرا كه هزينه انجام يك عمل IVF حدود 17 ميليون تومان هزينه دارد. در سال 99 در بحث تعداد بيماران تحت پوشش و سقف ريالي پرداختي به آنها تجديدنظر مي‌كنيم.

جامعه هدف ما بسيجيان معسر و مردم بي‌بضاعت هستند و اگر كسي حتي به صورت موردي به ما مراجعه كند و بسيجي نيز نباشد، ما به آن خدمات ارائه مي‌‌دهيم.

 صحبت از اجراي  طرح پزشكي از راه دور و سلامت الكترونيك در اين مؤسسه شده، توضيح دهيد چه كارهايي در اين خصوص انجام داده‌ايد؟

مالمير: تجربه‌اي كه در بسيج جامعه پزشكي داشتيم اين بود كه به مناطق محروم مي‌رفتيم و به اين نتيجه رسيديم كه برخي از مردم نياز به خدمات تخصصي دارند؛ مانند انجام سونوگرافي.

البته ايجاد و ارائه اين موارد از جهت اقتصاد سلامت مقرون به صرفه نيست؛ در نتيجه بحث سلامت الكترونيك مدت زيادي است كه در دنيا مطرح شده اما در كشور ما كمتر از 10 سال است كه ورود پيدا كرده و هنوز نيز نهادينه نشده است. يكي از علت‌‌هاي آن ضعف زيرساخت IT است؛ ضمن اينكه بيگانه بودن پزشكان نيز با اين موضوع علت ديگر عدم نهادينه شدن آن است.

ما با ستاد اجرايي فرمان امام (ره) همكاري داريم و با همكاري اين ستاد در مناطق محروم مانند كليبر، زهك و پاوه به صورت پايلوت اين طرح را اجرا كرديم؛ به اين شكل كه مركز بهداشت آنها را تكميل كرده‌ايم.

*اجراي طرح سلامت الكترونيك در مراكز درماني بسيج

ما در بسيج جامعه پزشكي صرفاً در تأمين نيروي انساني با آنها همكاري مي‌كنيم و قول داده‌ايم در سال آينده اين طرح را در سه استان به صورت پايلوت اجرا كنيم تا بسيجيان براي استفاده از آن مراجعه كنند و اگر اين طرح در سال آينده در اين سه استان موفقيت‌آميز بود، اين طرح را در سال 1400 در تمام مراكز درماني خود در كشور اجرا مي‌كنيم و سعي مي‌كنيم در سال 99 سه استان را به زيرساخت الكترونيكي تجهيز كنيم كه در اين خصوص با ستاد اجرايي فرمان امام (ره) تفاهم‌هايي انجام مي‌شود.

طرح سلامت الكترونيك در سال 1400 در تمام مراكز درماني بسيج اجرا خواهد شد

 در خصوص ترويج سبك زندگي ايراني - اسلامي چه كارهايي را براي خانواده‌ها انجام داده‌ايد؟

مالمير: موضوع سبك زندگي در سياست‌هاي جمعيتي مورد اشاره قرار گرفته؛ ضمن اينكه در ابلاغيه سياست‌هاي كلي سلامت نيز به آن اشاره شده است. بسياري از مواردي كه در حوزه سلامت با مشكل روبرو هستيم و بار مالي زيادي را به خانواده‌ها تحميل مي‌كند را مي‌توان با كارهاي ابتدايي جبران كرد.

*آموزش سبك زندگي ايراني اسلامي به خانواده‌ها

ما در حوزه سبك زندگي ورود پيدا كرده‌ايم و در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران كلاس‌هايي را در حوزه‌هاي مختلف مانند روانشناسي برگزار كرده‌ايم. با نواحي 23‌گانه بسيج تهران در خصوص آموزش سبك زندگي به خانم‌هاي خانه‌دار همكاري داريم.

معتقديم درمان كار پزشكان است و ما فعلاً در بحث آموزش ورود كرده‌ايم؛ ضمن اينكه در حوزه رفتارهاي اجتماعي و سبك زندگي نيز ورود كرده‌ايم و بنا داريم يكي از طبقات ساختمان مؤسسه را براي آموزش سبك زندگي مورد استفاده قرار دهيم كه اين كار از خرداد ماه سال آينده شروع مي‌شود.

*شناسايي 459 نقطه آسيب پذير و محروم در كشور

 درباره محروميت‌زدايي و اعزام تيم‌هاي درماني به اين مناطق چه فعاليت‌هايي انجام داده‌ايد؟

مالمير: در بسيج جامعه پزشكي طرح تيم‌هاي شهيد رهنمون شامل پزشك، پرستار و ... را انجام مي‌دهيم؛ضمن اينكه موضوع ديگر فعاليت گروه‌هاي جهادي است. اين مؤسسه از دو سال پيش به حوزه گروه‌هاي جهادي ورود كرده و اين گروه‌ها در مناطق محروم حضور پيدا مي‌كنند و بر اساس طرح «كرامت» توسط معاونت اجتماعي سازمان بسيج، 459 منطقه محروم در كشور را كه  بر آسيب‌هاي اجتماعي متمركز بودند، شناسايي شده‌اند و معتقد هستيم اكنون بايد اين مناطق دستخوش تغيير شود. 

بر اين اساس اعلام كرديم تا معاونت‌هاي سرپرستي ما در استان‌ها با معاونت اجتماعي سپاه ناحيه به تفاهم برسند و ناحيه سپاه مناطق محروم را تعيين كرده، فرمانده استان آن را تأييد و در نهايت آن را به معاونت اجتماعي سازمان بسيج اعلام كند. همچنين قرار است جلسه ديگري را برگزار كنيم تا ببينيم چند منطقه آسيب‌زا در مناطق محروم وجود دارد.

اكنون طرح «ياسر» با نام «ياوران سلامتي رهبر» اجرا مي‌شود؛ اين طرح در راستاي بحث استفاده از نرم‌افزار است؛ يعني وقتي گروه‌هاي جهادي ما در مناطق محروم حضور پيدا كرده و خدمات پزشكي لازم را ارائه مي‌دهند اين خدمات ثبت مي‌شود و بيماران نياز به خدمات سطح يك را به درمانگاه‌هاي خودمان ارجاع مي‌دهيم و اگر به خدمات سطح 2 مانند جراحي نياز داشت، آن را به بيمارستان ارجاع مي‌دهيم؛ ضمن اينكه خدمات سطح 3 ما مربوط به توانبخشي است؛ مانند جانبازاني كه نياز به اين خدمات دارند.

طرح ياسر در قالب فعاليت گروه‌هاي جهادي در مناطق محروم اجرا و خدمات درماني ارائه شده به بيماران در سامانه‌اي ثبت مي‌شود

ما شروع به احداث مركز جامع توانبخشي در يزد كرده‌ايم و دومين مركز جامع توانبخشي را نيز در دماوند ايجاد مي‌كنيم و بسياري از بازنشستگان مي‌توانند خدمات لازم را در اين مراكز دريافت كنند. 

اكنون چالش ما در سطح 2 است؛ يعني اينكه بيمارستان‌ها اعلام كنند به بيماران ما هنگام ارائه خدمات درماني 50 درصد تخفيف مي‌دهند كه ما در قالب طرح ياسر كه پايه آن استفاده از گروه‌هاي جهادي است، آن را اجرا مي‌كنيم.

 براي اين كار نيز يك پايه نرم‌افزاري تهيه مي‌شود تا خدمات ارائه‌شده به افراد در مناطق محروم مستندسازي شود و دستور طراحي اين سامانه صادر شده تا گروه‌هاي جهادي كه خدمات درماني به افراد اين مناطق مي‌دهند، اين اطلاعات را در اين سامانه ثبت كنند.

 درباره فعاليت‌هاي بسيج جامعه پزشكي تهران بزرگ توضيح دهيد؟

مالمير: در بسيج جامعه پزشكي تهران بزرگ 22 هزار پزشك عضو هستند كه از اين تعداد 4780 نفر پزشك و بقيه پيراپزشك هستند اما بايد اذعان كنيم كه متأسفانه نتوانسته‌ايم از اين ظرفيت به خوبي استفاده كنيم و استفاده از آنها محدود است.

22 هزار پزشك و پيراپزشك در بسيج جامعه پزشكي تهران بزرگ عضويت دارند و يكصد تيم پزشكي در مناطق كم برخوردار تهران خدمات مي‌دهند

يكصد تيم پزشكي ما در مناطق 10 تا 19 تهران خدمات لازم را ارائه مي‌دهند و ما اين تيم‌هاي پزشكي را به كيف امداد و احيا و دستگاه‌هاي فشارسنج و قند خون تجهيز كرده‌ايم؛ ضمن اينكه به آنها اعلام كرديم تا داروهاي ابتدايي مورد نياز بيماران را نيز به آنها بدهند.

 درباره برنامه‌هاي آينده مؤسسه تأمين درمان بسيجيان توضيح دهيد؟

مالمير: علاوه بر بحث سلامت الكترونيك كه اعلام كرده‌ايم در سال آينده سه استان را به صورت پايلوت اجرايي مي‌كنيم، بحث طرح ياسر را كه با استفاده از نرم‌افزار از توان گروه‌هاي جهادي استفاده مي‌كنيم را اجرا خواهيم كرد.

برنامه‌هاي آموزشي در حوزه سبك زندگي را دنبال مي‌كنيم؛ ضمن اينكه به دنبال آن هستيم متخصصان مختلف مانند چشم‌پزشكي و دندان‌پزشكي را به صورت موردي به مناطق محروم بفرستيم و تفاهم‌نامه‌اي بين مؤسسه تأمين درمان بسيج، معاونت اجتماعي سازمان بسيج و بسيج جامعه پزشكي شكل گيرد تا اطلس سلامت در استان‌ها را طراحي كنيم و متناسب با شاخص‌هاي بهداشتي هر استان نيازهاي آن را پيگيري كنيم.

 مؤسسه تأمين درمان براي اينكه بتواند از حالت سنتي‌محور خود جهش داشته باشد، بحث سلامت الكترونيك را مورد توجه قرار داده است؛ ضمن اينكه ايجاد پرونده الكترونيك سلامت براي صد هزار نفر بسيجي كه عضو ما هستند از برنامه‌هاي آتي اين مؤسسه است؛ به اين شكل كه به صورت اختصاصي براي آنها پرونده الكترونيك سلامت ايجاد مي‌شود.

براي صد هزار نفر بسيجي عضو مؤسسه خدمات درماني بسيجيان پرونده الكترونيك سلامت تهيه مي‌شود

برنامه ديگر ما موضوع عدالت در سلامت است كه دو شاخص يكي در دسترس بودن و ديگري فراهم بودن بسيار مهم است و ما بر روي اين دو شاخص كار مي‌كنيم.

 آيا تعرفه درماني براي بسيجياني كه به مراكز درماني شما مراجعه مي‌كنند رايگان است؟

مالمير: اين تعرفه‌ها رايگان نيست، بلكه بسيجيان هنگام مراجعه به مراكز درماني ما از 40 درصد تخفيف استفاده مي‌كنند. 

تعاملات شما با وزارت بهداشت چگونه است؟

مالمير: ما تنها مؤسسه نظامي هستيم كه به صورت مستقل با وزارت بهداشت در تعامل هستيم. در حوزه بسيج جامعه پزشكي با وزارت بهداشت تعاملات زيادي داريم؛مانند اجراي طرح فشار خون اما در حوزه تأمين درمان فقط در مسائل حقوقي مانند پروانه بهره‌برداري همكاري داريم؛البته در بسيج جامعه پزشكي در حوزه عملياتي تعاملات زيادي با وزارت بهداشت داريم.