خوزنا : روحاني به جانسون: اقدام ايران، دفاع مشروع بود
پنجشنبه، 19 دی 1398 - 17:04 کد خبر:86276
رئيس جمهور با انتقاد از اظهارات برخي مقامات دولت انگلستان در خصوص ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني خواستار تجديد نظر آنها در مواضع خود شد و گفت: بي ترديد اگر تلاش هاي شهيد سليماني نبود شما امروز در لندن آرامش نداشتيد


رئيس جمهور در تماس تلفني نخست وزير انگليس ، با تاكيد بر اينكه اگر تلاش هاي سپهبد شهيد قاسم سليماني نبود شما امروز در لندن امنيت نداشتيد ، از دولت انگليس خواست نسبت به مواضعي كه در خصوص ترور شهيد سليماني اتخاذ كرده است، به طور جدي تجديد نظر كند.

به گزارش  ايسنا،‌ حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني روز پنجشنبه در تماس تلفني "بوريس جانسون" نخست وزير انگيس با وي، پاسخ جمهوري اسلامي ايران به آمريكا و حمله به پايگاه نظامي اين كشور در عراق را طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، دفاع مشروع دانست و تاكيد كرد: اگر آمريكا مرتكب خطاي ديگري شود ،پاسخ بسيار خطرناكي را دريافت خواهد كرد.

رئيس جمهور سردار شهيد سليماني را دوست همه مردم منطقه و قهرمان مبارزه با تروريسم خواند و با بيان اينكه اقدامات تروريستي آمريكا امنيت منطقه را به طور جدي تهديد مي كند ، گفت: با حدود چهار دهه دوستي و همكاري با سردار سليماني مي گويم او پيوسته به دنبال تقويت امنيت و ثبات منطقه بود.

رئيس جمهور با انتقاد از اظهارات برخي مقامات دولت انگلستان در خصوص ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني خواستار تجديد نظر آنها در مواضع خود شد و گفت: بي ترديد اگر تلاش هاي شهيد سليماني نبود شما امروز در لندن آرامش نداشتيد.

روحاني با تاكيد بر تامين امنيت منطقه توسط كشورهاي منطقه ، گفت: آمريكايي ها و كاخ سفيد هيچ شناختي از منطقه نداشته و پس از اقدام تروريستي خود به دليل قيام ملتهاي منطقه و شور و وحدتي كه ايجاد شد ، دريافتند كه چه اشتباهي مرتكب شده اند.

وي ، ريشه همه ناامني هاي اخير را خروج آمريكا از برجام و اقدامات غيرقانوني آنها دانست و گفت: اين اقدام تروريستي آمريكا برخلاف همه مقررات بين المللي انجام شد . آنها دو سال است دارو و غذاي مردم را هم تحريم كرده اند و با ترور سردار سليماني دست به يك جنايت بزرگ زدند.

رئيس جمهور با بيان اينكه اگر اروپا به تعهدات خودش برگردد ايران هم به تعهدات برجامي خود باز خواهد خواهد گشت، گفت: تهران همچنان به همكاري هاي خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي متعهد است و آژانس همانند گذشته بر فعاليت هاي هسته اي ايران نظارت خواهد داشت.

نخست وزير انگليس نيز در اين تماس تلفني با ابراز همدردي و تسليت در خصوص حوادث متعدد يك هفته اخير در ايران، نسبت به تشديد ناامني در منطقه و امنيت سربازان انگليسي ابراز نگراني كرد و خواستار خويشتنداري همه طرف ها شد.

جانسون با تاكيد بر ضرورت بهبود روابط تهران – لندن ، حفظ برجام را در تقويت امنيت بين الملل بسيار مهم دانست و خواستار بكارگيري همه تلاش ها براي حفظ اين توافق مهم بين المللي شد.