خوزنا : كشف مسيرهاي سلولي كه عمر انسان را افزايش مي‌دهند
شنبه، 21 دی 1398 - 08:22 کد خبر:86308

پژوهشگران آمريكايي در بررسي جديد خود توانستند مسيرهاي سلولي را كشف كنند كه در افزايش طول عمر انسان موثر هستند.

 ايسنا : به نقل از فيز، دانشمندان آمريكايي در بررسي جديدي موفق شدند مسيرهاي سلولي جديدي را كشف كنند كه مي‌توانند در افزايش طول عمر موثر باشند.

به گفته يكي از دانشمندان اين گروه پژوهشي، شايد بتوان با كمك اين مسيرهاي سلولي، طول عمر انسان را بين 400 تا 500 سال افزايش داد.

پژوهشگران در اين پروژه توانستند دو مسير اصلي را براي مديريت سن در كِرْم الگانس كشف كنند كه مدلي متداول براي پژوهش در مورد روند افزايش سن است زيرا ژن‌هاي مشابهي با انسان دارد و عمر كوتاه آن نيز به سه تا چهار هفته مي‌رسد. اين ويژگي‌هاي كرم الگانس، به دانشمندان امكان مي‌دهد تا به سرعت به اثر مداخلات ژنتيكي و محيطي براي افزايش عمر سالم پي ببرند.

از آنجا كه اين مسيرهاي سلولي، به واسطه تكامل انسان شكل گرفته‌اند، موضوع پژوهش‌هاي بسياري بوده‌اند. بسياري از پژوهش‌ها در حال حاضر، بر كشف داروهايي متمركز شده‌اند كه مي‌توانند اين مسيرهاي مولكولي را تغيير دهند. كشف اثر اين داروها مي‌تواند راه را براي يافتن درمان‌هاي موثرتر هموار كند.

دانشمندان دريافتند كه جهش در دو مسير سلولي موسوم به "IIS" و "TOR" مي‌تواند به تغييرات ژنتيكي بدن كمك كند. از آنجا كه تغيير مسير IIS، افزايش صد در صدي و تغيير در مسير TOR، افزايش 30 درصدي را به همراه دارد، جهش ژنتيكي مضاعفي نيز در پي اين تغييرات انتظار مي‌رفت اما دانشمندان دريافتند كه ميزان جهش، بسيار بيشتر از حد انتظار است.

"هرمان هالر" (Hermann Haller)، از پژوهشگران اين پروژه گفت: به رغم كشف مسيرهاي سلولي مرتبط با افزايش سن در كِرْم الگانس، نحوه تعامل اين مسيرها هرگز كشف نشده است. ما سعي داريم با مشخص كردن اين تعامل، راه را براي يافتن روش‌هاي درمان و افزايش طول عمر هموار كنيم.

كشف تعامل ميان اين مسيرها، به استفاده از درمان‌هاي تركيبي منجر خواهد شد كه مي‌توانند طول عمر انسان را افزايش دهند و حتي به درمان بيماري‌هاي جدي از جمله سرطان منجر شوند.

اين پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسيد.