خوزنا : امسال تغييري در آزمون ورودي پايه هفتم سمپاد نداريم
شنبه، 21 دی 1398 - 13:48 کد خبر:86320
رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش درباره تغييرات آزمون ورودي مدارس سمپاد در سال تحصيلي جاري گفت: امسال همانند سال گذشته تغيير خاصي در آزمون نداريم، هيچ ماده درسي را سنجش نميكنيم بلكه هوش و استعداد تحصيلي سنجش ميشود.
ايسنا: فاطمه مهاجراني درباره تغييرات آزمون ورودي مدارس سمپاد گفت: تلاش مي كنيم به سمتي برويم كه انتخاب دانش آموزان را به سمت يك فرايند سوق دهيم و گزينش صرفا از طريق يك آزمون نباشد. تاكيد ما بر اين است همانند سال قبل كه آزمون از جنس پيشرفت تحصيلي نبود و سنجش هوش بود، برهمان مدار حركت كنيم.
وي افزود : بايدبه سمتي برويم كه آزمون ها چندلايه باشد. به صرف يك آزمون نميتوان گفت برخي دانش آموزان برتري معناداري دارند. امسال تغيير خاصي در آزمون نداريم و آزمون ورودي مثل سال قبل و از جنس پيشرفت تحصيلي نيست. در آزمون پايه هفتم تغييري نداريم و هيچ ماده درسي را سنجش نميكنيم بلكه هوش و استعداد تحصيلي سنجش ميشود.
وي درباره اينكه شركت در كلاس آمادگي آزمون ورودي تيزهوشان كمك كننده و لازم است گفت: شركت در اين كلاس ها را ابدا توصيه نميكنم و از والدين تقاضا دارم فرزندانشان را تحت فشار نگذارند. ما بايد دانش آموزان با توان پردازش و تحليل بالا بكار بگيريم و اگر آنها اين توان را نداشته باشند در مدرسه اذيت ميشوند.
رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه سمپاد مساوي موفقيت نيست و برعكس. گفت: بسيار تلاش ميكنيم به سمت آزمون هاي چندمرحله اي برويم اگر سال بعد نشود در سنوات آتي اين اتفاق رخ خواهد داد.
استقرار نظام سنجش صلاحيت حرفه اي، كامل كننده نظام رتبه بندي
علي زرافشان، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش نيز با بيان اينكه خوشبختانه دولت يك گامي مهم را در اين حوزه برداشته است گفت: در چندسال اخير يكي از دغدغه هاي مورد درخواست همين بود و در سندتحول بنيادين دو نظام رتبه بندي و سنجش صلاحيت هاي حرفه اي مورد انتظار است. كامل كننده نظام رتبه بندي، استقرار نظام سنجش صلاحيت حرفه اي است.
وي افزود: در آيين نامه بايد صلاحيت ها گسترده تر و دقيق تر تبيين شود. گام دوم براي تكميل اين موضوع كه به تقسيم پول هم منتهي نشود توجه به نظام سنجش صلاحيت حرفه اي در دوران خدمت است.
معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: در راهكار 10_2 سندتحول دو نظام تعريف شده و ما هنوز استقرار نظام سنجش صلاحيت حرفه اي را نداريم. در سال هاي اخير اقدامات خوبي انجام شده و براي سنجش صلاحيت مديران مدارس كانون هايي تعريف شده كه ميتوان از آن الگو بهره گرفت.
زرافشان درباره مطالعه تطبيقي آموزش و پرورش با كشورهاي ديگر دنيا در اين زمينه گفت: در مراحل تدوين، توليدكنندگان سند بررسي هايي را انجام داده اند اما در ادامه كار و به ويژه در سنجش صلاحيت، اخيرا كاري آغاز شد و هنوز به نتيجه نرسيده. تجربه يك ارزيابي بين المللي معلمان وجود دارد و پژوهشگاه موظف شد آن را مورد بررسي قرار دهد. از اين تجربيات ميتوان استفاده كرد و منطبق با سندتحول، نظام خودمان را تدوين كنيم.
وي در پاسخ به اينكه انگيزه دانشجومعلمان براي ورود به دانشگاه فرهنگيان و همچنين علت كسر درصدهايي از حقوق از دانشجومعلمان چيست ، گفت: معلمان با معلمان ساير كشورها مقايسه ميشوند تا انگيزه و امكانات براي آنها فراهم نشود نميتوان انتظار زيادي براي حضورشان داشت. كسر اين مبالغ از حقوق، براي تامين بخشي از هزينه دانشجويان در طول تحصيل است. اگر آنها را مانند ديگر دانشجويان دانشگاهها قلمداد كنيم بايد گفت كه هزينه اين خدمات چون تغذيه و... كمتر است و بايد اينها به طريق اولي فراهم شود.
زرافشان در برنامه تلويزيوني پرسشگر ادامه داد: قانون متعهدين خدمت قابل تجديدنظر است. همانطور كه ديگر دانشگاهها رديف سرانه دانشجويي دارند براي دانشجومعلمان هم قابل پيش بيني است و ميتواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگيان پيشنهاد شود. براي دانشجومعلمان نيز بايد سرانه مانند ساير دانشگاهها تصويب شود. در برنامه پنجم توسعه هم دانشگاه هاي فني به وزارت علوم رفت در حالي كه مختص آموزش و پرورش بودند.