خوزنا : برداشت ۱۰۱ ميليون شاخه گل نرگس از مزارع بهبهان
چهارشنبه، 25 دی 1398 - 18:52 کد خبر:86396

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: امسال سطح زير كشت گل نرگس در بهبهان با ۲۰ درصد افزايش، به ۳۶۰ هكتار رسيد كه از اين سطح ۱۰۱ ميليون شاخه گل برداشت شد.

ايسنا:محمد قاسمي‌نژاد در خصوص پيشينه كشت گل نرگس در بهبهان اظهار كرد: با توجه به اشاره‌هايي در كتب تاريخي در خصوص كشت گل نرگس در شهرستان بهبهان، پيشينه كشت اين گل به قبل از ميلاد حضرت مسيح (ع) بازمي‌گردد كه جايگاه مهمي در فرهنگ و تمدن‌هاي گذشته داشته، به گونه‌اي كه در سفرنامه‌ها، كتيبه‌ها، نقوش و آثار باستاني كشف‌شده منطقه ديده شده است.

وي، در خصوص سطح زير كشت هر ساله اين گل در بهبهان افزود: سطح زير كشت گل نرگس در بهبهان در سال گذشته ۳۰۰ هكتار بوده است كه امسال با ۲۰ درصد افزايش، به ۳۶۰ هكتار رسيد كه از اين ميزان سطح، ۱۰۱ ميليون شاخه گل برداشت شد.

قاسمي‌نژاد با بيان اينكه نرگس بهبهان در سال ۱۹۹۲ در جشنواره گل هلند رتبه اول را به خود اختصاص داده است، تصريح كرد: مجموع برداشت گل نرگس در كل كشور ۳۹۴ ميليون شاخه است و استان خوزستان بعد از استان فارس در توليد گل نرگس در مقام دوم قرار دارد.

وي در خصوص تاثيرگذاري توليد اين گل در اشتغالزايي و ارزش اقتصادي كه ايجاد مي‌كند، گفت: سطوح زير كشت گل نرگس در استان خوزستان باعث ايجاد اشتغال براي ۱۸۰۰ نفر به صورت ثابت، ۷۲۰۰ نفر به صورت فصلي در مزارع و چندين هزار نفر به صورت غير مستقيم در چرخه مصرف و فرآوري مي‌شود و ارزش اقتصادي نرگس‌زارهاي استان ۷۲ ميليارد تومان است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به موارد استفاده و كاربرد گل نرگس، بيان كرد: از اين گل در صنعت گل و گياهان زينتي، عطرسازي، طب سنتي و عطاري، آرايشي و بهداشتي، دارويي و پزشكي استفاده مي‌شود.

قاسمي‌نژاد درباره برنامه‌هاي حمايتي سازمان جهاد كشاورزي استان از نرگس‌كاران و توسعه گل نرگس گفت: پرداخت تسهيلات در سنوات گذشته از صندوق‌هاي مختلف، پرداخت تسهيلات توسعه گياهان دارويي از محل تبصره ۱۸ به نرگس‌كاران با تدابير انجام شده در سازمان جهاد كشاوري استان خوزستان بدون هيچ محدوديتي در سطح و انتقال دانش فني به نرگس‌كاران و ارتقاء عملكرد در واحد سطح از ۱۵ شاخه به ۳۰ شاخه در متر مربع از جمله برنامه‌هاي سازمان در اين راستا بوده است.

وي پرداخت تسهيلات احداث سايه‌بان و تشويق نرگس‌كاران جهت احداث اين سازه براي جلوگيري از ضرر و زيان به نرگس‌زارها ناشي از شرايط محيطي و اقليمي، تشكيل انجمن ملي نرگس ايران با محوريت نرگس‌كاران استان، پيگيري رفع مشكل نرگس‌زارها و اجرايي شدن بيمه باغات نرگس، انجام تفاهم‌نامه با پژوهشكده خرما و ميوه‌هاي گرمسيري در خصوص ميان‌كاري نرگس در باغات و ساير كارهاي پژوهشي مورد نياز را از ديگر اقدامات حمايتي صورت گرفته توسط سازمان جهاد كشاورزي خوزستان عنوان كرد.

قاسمي‌نژاد در خصوص جشنواره‌اي كه هرساله به مناسبت گل نرگس در بهبهان برگزار مي‌شود، افزود: هر ساله در اين شهرستان در فصل برداشت گل نرگس جشنواره‌اي با هدف گردشگري، شناسايي ابعاد گردشگري نرگس‌زارها، شناساندن گل نرگس، ارزش و اهميت و جايگاه آن در بخش‌هاي كشاورزي، اقتصادي و اجتماعي و به طور همزمان برگزاري سمينارهاي علمي براي رفع مسائل و مشكلات فني و اجرايي برگزار مي‌شود كه اين جشنواره امسال به عنوان هشتمين جشنواره در ۱۲ دي ماه به ميزباني شهرستان بهبهان برگزار شد.