خوزنا : دستور براي تسريع در بررسي فرضيه‌هاي سانحه هوايي
پنجشنبه، 26 دی 1398 - 20:05 کد خبر:86424

 آيت الله سيدابراهيم رئيسي در گفت‌وگو با صدا و سيما درباره نتايج بررسي‌هاي مرتبط با سقوط هواپيماي اوكرايني گفت: چند ساعت پس از اعلام ستاد كل نيروهاي مسلح، سازمان قضايي نيروهاي مسلح را مأمور كرديم كه اين مسئله را پيگيري كنند رويدادي كه ابعاد گسترده‌اي دارد و پرسش‌هاي جدي درباره آن در ميان مردم مطرح است.

وي همه فرضيه‌هاي مطرح در خصوص علل سقوط اين هواپيما را قابل بحث و بررسي دانست و افزود: اين موضوعي كارشناسي است و نمونه چنين حادثه‌اي در هر جاي دنيا اتفاق بيفتد، بررسي آن ماه‌ها طول مي‌كشد.

رئيسي گفت: همكاران ما از همان ابتدا با همكاري ستاد كل نيروهاي مسلح و حتي برخي دانشگاه‌ها كه براي كمك به ما اعلام آمادگي كرده بودند، مشغول بررسي اين پرونده شدند.

برخي سلبريتي‌ها با توهم بهره‌مندي از حاشيه امن، تحريك به ناامني مي‌كنند؛ هر كسي و در هر جايگاهي، كاري خلاف امنيت كشور كند يقين بداند كه حاشيه امنيت ندارد، زيرا همه بايد در مقابل قانون پاسخگو باشند و هيچ كس نمي‌تواند امنيت جامعه را مخدوش كند.رئيس قوه قضاييه تاكيد كرد: ما حتماً از اين پيشنهاد همكاري‌ها استقبال مي‌كنيم تا به ما كمك كنند به ويژه كارشناسان حوزه سايبري كه حتماً مي‌توانند در اين حوزه حرف داشته باشند.

وي تشكيل كارگروه‌هاي كارشناسي را از ديگر اقدامات دستگاه قضا براي بررسي پرونده سقوط هواپيماي اوكرايني دانست و افزود: اعضاي اين كارگروه‌ها در خصوص مسائل مطرح بحث و بررسي مي‌كنند و ديدگاه هايشان ثبت و ضبط مي‌شود.

رئيسي با بيان اينكه اين مسئله، مسئله‌اي عادي نيست، گفت: اين مسئله‌اي نيست كه يك قاضي بتواند به همه ابعاد آن رسيدگي كند بلكه ابعاد كارشناسي آن، ابعاد وسيعي است.

رئيس دستگاه قضا از آمادگي سازمان قضايي نيروهاي مسلح براي همكاري با كارشناسان بخش‌هاي مختلف اعم از نظامي، هوافضا و سازمان هواپيمايي براي همكاري در بررسي اين پرونده و دريافت و بررسي ديدگاه هايشان خبر داد.

وي با تصريح اينكه فرضيه‌هاي مختلفي در حادثه سقوط هواپيماي اوكرايني مطرح است، بار ديگر تاكيد كرد: هر فرضيه را بايد كاملاً تا آخر بررسي كنيم تا ببينيم چگونه مي‌تواند به حل مسائل كمك كند.

رئيسي درباره زمان اعلام نتايج بررسي اين پرونده نيز اظهار داشت: گفته‌ايم كه تسريع كنند و دوستان من خبر دادند كه گاهي تا ساعت ۱۱ شب در حال بررسي مسائل و ديدگاه‌هاي مختلف در اين باره هستند.
وي گفت: اگر ديدگاه‌هاي ديگري نيز در اين خصوص مطرح است به سازمان قضايي نيروهاي مسلح اعلام كنند.

رئيسي با بيان اينكه رسيدگي به اين پرونده عادي نيست، تاكيد كرد: اين پرونده را حتماً به عنوان پرونده‌اي خاص پيگيري خواهيم كرد و همكارانم بررسي كارشناسي اين قضيه را از مهمترين مسائلي مي‌دانند كه پيگيري خواهد شد تا آنچه به اقتضاي حق و عدل است عمل شود.

وي درباره اقدام برخي چهره‌هاي مشهور «سلبريتي» در فراخوان تجمعات غير قانوني و تحريك مردم به ايجاد نا امني، گفت: مسئله امنيت در هيچ كشور و جامعه اي، مسئله‌اي نيست كه بشود با آن شوخي كرد.

رييسي تاكيد كرد: امروز آحاد جامعه ما و بيش از ۸۰ ميليون جمعيت كشور از مسئولان، امنيت مي‌خواهند و ما تحت هيچ شرايطي اجازه نخواهيم داد امنيت كشور مخدوش شود.

رئيس دستگاه قضا گفت: دستگاه‌هاي انتظامي، امنيتي و اطلاعاتي، نيروهاي مسلح، مديران و مسئولان همه بخش‌ها و مسئولان حراست سازمان‌ها و ادارات دولتي بايد كاري كنند كه مردم در فضاي امن بتوانند زندگي كنند و كارشان را انجام دهند.

رئيسي در پاسخ به اين كه برخي سلبريتي‌ها با توهم بهره‌مندي از حاشيه امن، تحريك به ناامني مي‌كنند هشدار داد: هر كسي و در هر جايگاهي، كاري خلاف امنيت كشور كند يقين بداند كه حاشيه امنيت ندارد، زيرا همه بايد در مقابل قانون پاسخگو باشند و هيچ كس نمي‌تواند امنيت جامعه را مخدوش كند.

وي افزود: افراد هم صنف، همكار، همراه و هم سازمان اين گونه افراد مدعي‌تر از همه هستند كه بدانند ناامني به ضرر همه خواهد بود.

رئيسي همچنين درباره مباحث مطرح در نشست مشترك امروز هيئت رئيسه و كميسيون‌هاي تخصصي مجلس خبرگان با حضور طائب و علوي، گفت: آنچه در اين جلسه به جمع بندي رسيد اين بود كه اقتداري كه با حضور نيروهاي مسلح ما در منطقه ايجاد شده است و نيز اقدام مقتدرانه سپاه در هدف قرار دادن پايگاه محل استقرار نيروهاي امريكايي در عراق بايد حفظ شود.

رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به شهادت افتخارآميز سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني آن را قله‌اي از انسجام، يكپارچگي، حضور با بصيرت و رفراندوم مردمي در رأي به مقاومت دانست و تاكيد كرد: اين رفراندوم كه در پرتو خون مطهر حاج قاسم سليماني و انسان‌هاي زيادي در مسير مقاومت و ايستادگي انجام شد بايد حفظ شود.

وي ايجاد زمينه براي تسريع در ساختن كشور، رفع مشكلات و حركت در مسير باز كردن گره مشكلات را از ديگر بركات خون مطهر حاج قاسم سليماني برشمرد و افزود: اين خون پاك سبب باز شدن بسياري از گره‌ها در مسائل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و نيز تقويت انسجام ملي شده است.

رئيسي همچنين با ابراز تأسف از سقوط هواپيماي اوكرايني اظهار داشت: فقط خانواده‌هاي شهداي اين هواپيما نيستند كه از اين حادثه متأثرند بلكه همه مردم در جامعه، بازماندگان اين شهدا محسوب مي‌شوند و ملت از اين حادثه متأسف و داغدارند و آن شهيدان و خانواده هايشان همواره محترمند.

رئيس قوه قضاييه با بيان اين كه استيفاي حقوق مادي و معنوي اين عزيزان و خانواده‌هاي معززشان وظيفه ما و همه مسئولان كشور است تاكيد كرد: لكن بايد نقطه اقتداري كه شهيد سليماني براي كشورمان ايجاد كرد حفظ شود، زيرا دشمن مي‌خواهد اين اقتدار را تضعيف كند.

وي افزود: دشمنان انقلاب گفتند كه قاسم سليماني شهيد پر قدرت‌تر از سردار سليماني قبل از شهادت ايشان است به همين علت مي‌خواهند اين قدرت را بشكنند و ما نبايد اجازه چنين كاري را بدهيم.

رئيسي، قدرت فزاينده كشورمان را مرهون خون مطهر شهيد حاج قاسم سليماني و ديگر شهدا دانست و تاكيد كرد: نبايد به اين نقطه اقتدار كشورمان بي توجه باشيم و اين نقطه اقتدار همچنان بايد پا برجا بماند.

وي گفت: ملت بزرگ ايران با نگاه اميدبخشي كه اكنون وجود دارد گام‌هاي بلندي بر خواهند داشت و ما مسئولان، خود را خادم مردم مي‌دانيم و آن چه دغدغه مردم است بايد رفع شود.

رئيس قوه قضاييه افزود: به عنوان نمونه رسيدگي به پرونده‌ها و مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضا، مردم را شادمان مي‌كند به ويژه وقتي مي‌بينند اقدامي صورت مي‌گيرد نه آن كه صرفاً قولي داده شود و مردم حتماً شاد مي‌شوند وقتي دستگاه‌هاي اجرايي خدماتي را به آن‌ها ارائه مي‌كنند.

رئيسي با اشاره به جاري شدن سيل در سيستان و بلوچستان تاكيد كرد: ورود به صحنه كمك رساني به سيل زدگان بايد جلوه همبستگي و گره گشايي از مشكلات مردم باشد، زيرا مردم عزيز آن منطقه تحت فشارند.

وي افزود: خدمت دولتمردان و نيروهاي مسلح اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي و بسيج حتماً مي‌تواند لب‌هاي مردم را خندان كند و بخشي از آلام مردم را بكاهد.