خوزنا : خريدوفروش قانوني فيش حج درسامانه «تشرف»
چهارشنبه، 2 بهمن 1398 - 21:18 کد خبر:86549

مديركل حج و زيارت خوزستان گفت: خريد و فروش فيش حج تمتع و عمره مفرده در سامانه «تشرف» سازمان حج و زيارت امكان‌پذير شد.

ايرنا:ناصر حويزاوي روز چهارشنبه افزود: متقاضي خريد و فروش فيش حج تمتع و عمره مفرده با ورود به سامانه تشرف مي‌توانند فيش موردنظر را بدون واسطه خريداري كنند.
وي گفت: سازمان متبوع بر نحوه خريد و فروش فيش از طريق سامانه تشرف نظارت مي‌كند.  
مدير عمليات مدينه سازمان حج و زيارت هدف از راه‌اندازي سامانه تشرف را كوتاه كردن دست واسطه‌ها و دلالان بيان كرد و افزود: با اين حال هنوز دلالان درخريد و فروش فيش حج تمتع و عمره حضوري پررنگ دارند و اينان به نوعي از ناآگاهي مردم سوءاستفاده مي‌كنند.      
به گفته حويزاوي هنوز ۱.۲ميليون متقاضي ثبت نام شده حج تمتع در انتظار تشرف به خانه خدا هستند بنابراين تعدادي از متقاضيان به دلايل مختلف مايل به فروش فيش ثبت نام هستند.
در خوزستان فيش حج تمتع براي سال ۱۳۹۹ بين ۴۰۰ تا ۴۵۰ ميليون ريال خريد و فروش مي‌شود.

پيش ثبت نام هفت هزار خوزستاني متقاضي حج تمتع ۱۳۹۹
مديركل حج و زيارت خوزستان گفت: تا پايان دي ماه امسال حدود هفت هزار خوزستاني براي تشرف به حرم امن الهي مرحله پيش ثبت نام را انجام داده‌اند.
حويزاوي در ادامه افزود: از اين تعداد حدود چهارهزار زائر به خانه وحي در تيرماه سال آينده مشرف مي‌شوند.
وي گفت: سهميه حجاج خوزستاني بر اساس تاريخ فيش و پيش ثبت نام در سامانه حج و زيارت است.
مديركل حج و زيارت خوزستان با بيان اينكه كارهاي مقدماتي عمليات حج سال آينده از اسفندماه امسال با ثبت نام حجاج دركاروان‌ها، آموزش و معاينات پزشكي شروع مي‌شود افزود: هزينه‌هاي حج تمتع سال آينده احتمالا" تا ۱۰ روز آينده مشخص مي‌شود.   

عمره مفرده تعيين تكليف نشده است
مديركل حج و زيارت خوزستان گفت: با وجود پيگيري‌هاي انجام شده حدود براي سفر عمره مفرده تصميم قطعي از سوي سازمان حج و زيارت گرفته نشده‌ است.
حويزاوي هرگونه تصميم براي عزيمت عمره گزاران كشور به خانه وحي منوط به توافق مسوولان حج ۲ كشور جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي است.
حدود۶ ميليون نفر از هموطنان فيش سفرعمره مفرده در دست دارند. سفر عمره مفرده از سال ۱۳۹۴ پس از انتشار خبر تعرض نيروهاي سعودي به ۲ نوجوان كشورمان در فرودگاه جده متوقف شد و همان سال با فاجعه منا و بي‌توجهي سعودي‌ها به پيگيري دلايل آن فاجعه و حقوق شهداي منا، با قطع روابط سياسي ايران و عربستان سعودي ديگر اميدي به انجام سفرعمره مفرده نبود.