خوزنا : بهره‌برداري از پالايشگاه بيدبلند باحضور رييس‌جمهوري در اسفند
دوشنبه، 7 بهمن 1398 - 13:53 کد خبر:86643

استاندار خوزستان گفت: حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري اواخر اسفند امسال براي بهره‌برداري از پالايشگاه گاز بيدبلند خليج‌فارس و پروژه جمع‌آوري فلرهاي نفتي به خوزستان سفر مي‌كند.

 ايرنا:  غلامرضا شريعتي روز يكشنبه در نشست شوراي سلامت و امنيت غذايي خوزستان در سرسراي شهيد رجايي استانداري بيان كرد: ميزان سرمايه‌گذاري براي احداث پالايشگاه گاز بيدبلند ۳.۲ ميليارد دلار ، معادل ۲ فاز پالاشگاه پارس جنوبي است.

وي با بيان اينكه پروژه جمع‌آوري فلرهاي نفتي در خوزستان از ديگر برنامه‌هاي سفر رييس جمهوري به اين استان است گفت: براي جمع‌آوري  اين فلرها  به ۳.۲ ميليارد دلار اعتبار نياز است كه هم اكنون يك ميليارد دلار اختصاص يافته است.

پالايشگاه بيدبلند در بهبهان با تاميـن سرمايه از سوي شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس، صندوق توسعه ملي و كنسرسيوم بانك ‌هاي ايراني به عامليت بانك سپه در دست احداث است. آذر سال ۱۳۹۵، مجـوز مبلغ ۲.۲ ميليارد دلار از تسـهيلات ارزي صنـدوق توسـعه ملي اخذ شد. همچنيـن اعتبار اسناد بخـش پالايشـگاه بـه مبلغ ۹۴۳ ميليـون يورو گشايش يافت و اعتبـار مذكور از دي همان سال فعال شد. اين پروژه در جنوب شرقي خوزستان آماده بهره‌برداري شده است.

همچنين براساس اعلام مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان، ۵۰ تا ۵۵ درصد آلودگي هواي اهواز ناشي از سوختن فلرهاي نفتي است.

۱۵ مشعل (فلر) در نزديكي محدوده شهر اهواز، ۲۹ مشعل در حريم شهر اهواز و ۸۲ مشعل در محدوده شهرستان اهواز وجود دارد كه ۶۵ مشعل مربوط به شركت نفت و گاز كارون و ۲۲ مشعل مربوط به شركت نفت و گاز مارون است.

استاندار خوزستان در ادامه با بيان اينكه تعداد جلسات برگزار شده شوراي سلامت خوزستان كم است ادامه داد: تا پايان امسال بايد چهار جلسه ديگر برگزار شود تا تعداد جلسات به ۱۲ نشست برسد.

شريعتي افزود: مديران صنايع زماني كه در اين شورا دعوت مي‌شوند بايد حضور يابند و در خصوص حضور نيافتن آنها در اين جلسه به آنها تذكر داده مي‌شود.

وي گفت: مديران كل دستگاه‌هاي اجرايي به عنوان متوليان سلامت در خوزستان بايد در نشست اين شورا حضور يابند و وضعيت سلامت و بهداشت استان بايد براي آنها اهميت داشته باشد.

استاندار خوزستان در ادامه با تاكيد بر لايروبي هرچه زودتر مناطق مختلف شهرستان كارون بيان كرد:شهرداري‌ها بايد براي انجام عمليات لايروبي در اين منطقه ورود كنند.

وي با اشاره به مشكل تخليه فاضلاب منطقه درويشيه شهرستان كارون بيان كرد: طرح توسعه و مناسب سازي ايستگاه پمپاژ و تخليه فاضلاب اين منطقه بايد تا سه ماه آينده به بهره‌برداري برسد تا مشكل دفع فاضلاب در اين منطقه برطرف شود.

 

خوزستان جزو هشت استان ناامن غذايي است

مديركل امور اجتماعي استانداري خوزستان نيز بيان كرد: خوزستان جزو هشت استان كشور با ناامني غذايي است كه ارتباطي با نوع محصولات كشاورزي توليدي و يا فقر معيشتي ندارد.

محمدصادق كريمي كيا ادامه داد: نوع مصرف مواد غذايي در خوزستان به مباحث فرهنگي، اجتماعي و سبك زندگي مردم مربوط است.

وي ادامه داد: براي بهبود شرايط مصرف مواد غذايي در خوزستان بايد فرهنگ‌سازي لازم انجام شود تا مردم از مواد غذايي مضر كمتر استفاده كنند.

 

نانواها از آرد سبوس‌دار استفاده نمي‌كنند

مديركل امور اجتماعي استانداري خوزستان افزود: نانواها در خوزستان حتي براي پخت نان‌هاي سنتي از آرد سبوس‌دار  استفاده نمي‌كنند.

وي گفت: نان از موادغذايي پر مصرف است و براي استفاده از آرد سبوس‌دار در نانوايي‌ها بايد مصوبه‌اي در اين شورا تصويب شود تا اين مهم در سطح نانوايي‌ها اجرايي شود.

كريمي كيا ادامه داد: در شوراي سلامت كمتر به امنيت غذايي پرداخته مي‌شود و بيشتر به موضوعات محيط زيستي و بهداشتي پرداخته مي‌شود.

 

بيشترين آمار مرگ‌هاي زودرس در شهرهاي كنار تاسيسات شركت نفت است

نماينده سازمان هاي مردم نهاد خوزستان نيز در اين نشست بيان كرد: آماري كه مركز بهداشت از ميزان مرگ‌هاي زودرس در خوزستان ارايه كرده بيشتر در شهرهايي است كه شركت نفت در مجاورت اين مناطق فعاليت دارد.

سيروس داوودي در ادامه با اشاره به بحث برداشت سبز از مزارع نيشكر خوزستان بيان كرد: در سال ۹۰ مصوب شده بود كه از آتش زدن مزارع نيشكر جلوگيري شود و لازم است كه شركت توسعه نيشكر خوزستان آماري ارايه دهد كه از سال ۹۰ تاكنون چه ميزان از مزارع خود را برداشت سبز انجام داده است.

وي گفت: براي امنيت غذايي هرچه بيشتر مردم نياز است كه بازارچه‌هايي از محصولات كشاورزي سالم و ارگانيك برپا شود تا فرهنگ استفاده از اين محصولات نيز ترويج يابد.