خوزنا : الزام اپراتورها به اطلاعرساني كاركرد خدمات ارزش افزوده
دوشنبه، 7 بهمن 1398 - 19:34 کد خبر:86656
مديركل حفاظت از حقوق مصرفكننده رگولاتوري اعلام كرد: با الزام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، اپراتورهاي تلفن همراه مكلف شدهاند اطلاعات كاركرد سرويسهاي ارزش افزوده مشتركان را بهصورت دورهاي در قالب پيامك براي آنها ارسال كنند.
ايسنا: خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS ناميده ميشوند، شامل مواردي غير از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتي و پيامك معمول است و مهمترين موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأيگيري، تبليغات موبايلي و اطلاعرساني ميشود. خدمات ارزش افزوده ميتواند توسط خود اپراتورها يا توسط شركاي ثالثي كه بهعنوان تامينكننده محتوا (Content Provider) شناخته ميشوند، انجام شود.
اگرچه استفاده از اين خدمات ارزش افزوده بايد اختياري و توسط كاربر انتخاب شود، اما برخي از شركتهاي ارزش افزوده، كاربران را بدون آگاهي خودشان، به عضويت اين سرويسها درآوردهاند. از آنجايي كه اين خدمات معمولاً هزينههاي بالايي دارند، براي مثال ارسال يك پيامك ارزش افزوده به كاربر ميتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزينه داشته باشد، هزينههاي زيادي كه در قبوض كاربران سيمكارتهاي دائمي آمده و يا سرويسهايي كه موجب تمام شدن اعتبار سيمكارتهاي اعتباري شده، اعتراض بسياري از كاربران را در پي داشته است.
در مواردي مشاهده شده پيامكهاي تبليغاتي يا متن فريبنده از طريق پيامرسانهاي اجتماعي يا سرشمارههاي شخصي ارسال ميشود كه كاربران را تشويق ميكند با ارسال كد، شارژ يا سرويس رايگان دريافت كنند و برخي از كاربران با اعتماد به اين پيامها، موارد درخواستي در پيامك را انجام ميدهند كه در برخي موارد به ثبت و فعال شدن سرويس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر ميشود.
با افزايش كلاهبرداريها و اعتراض مشتركان نسبت به خدمات ارزش افزوده كه بدون آگاهي افراد، موجب عضو شدن و دريافت هزينه از آنها ميشدند، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد قصد ساماندهي اين موضوع را دارد و درصورتي كه اقدام براي ساماندهي منجر به پايان كلاهبرداريها نشود، خدمات ارزش افزوده را بهكلي تعطيل خواهد كرد.
اطلاعرساني اپراتورها، حداقل دو هفته يك بار
به همين دليل اخيرا اقداماتي كه در راستاي ساماندهي خدمات ارزش افزوده انجام ميشود، بيشتر شده است. در اين راستا طبق اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي پيمان قرهداغي - مديركل حفاظت از حقوق مصرفكننده رگولاتوري - اظهار كرد: در راستاي شفافسازي، اطلاعرساني به مشتركين و حمايت از كسبوكارهاي سالم در حوزه سرويسهاي ارزش افزوده، اپراتورها مكلف شدهاند حداقل دو هفته يك بار اطلاعات كاركرد سرويسهاي ارزش افزودهاي كه مشتركين فعال كردهاند را بهصورت پيامكي براي آنها ارسال كنند. در حال حاضر اپراتورهاي ايرانسل و رايتل به صورت هفتگي و اپراتور همراه اول نيز بهصورت دو هفته يكبار اين اطلاعرساني را براي مشتركانشان انجام ميدهند.
وي درباره ساير كانالهاي اطلاعرساني سرويسهاي خدمات ارزش افزوده كه پيش از اين فعال شدهاند، افزود: علاوه بر اين مشتركين اپراتورها ميتوانند در بخش خدمات اپليكيشنهاي ايرانسل من، همراه من و رايتل من سرويسهاي مختلف خدمات ارزش افزوده را مشاهده كنند و از سرويسهايي كه عضو آن هستند اطلاع پيدا كرده و درصورت تمايل عضويت خود را لغو كنند.
مديركل حفاظت از حقوق مصرفكننده رگولاتوري، با اشاره به روش كد دستوري براي اطلاع از سرويسهاي فعال ارزشافزوده، تصريح كرد: كاربران با شمارهگيري كد دستوري #۸۰۰* ميتوانند به راحتي كاركرد و سرويسهاي خدمات ارزش افزودهاي كه عضو آن هستند را استعلام كنند و درصورت عدم تمايل، از سرويسي كه عضو آن هستند خارج شوند.
مراكز تماس اپراتورها پاسخگوي درخواستهاي مشتركان هستند
قرهداغي درباره روش جايگزين براي برخي مشتركين كه نميتوانند از طريق كد دستوري #۸۰۰* درباره سرويسهاي ارزش افزوده فعال خود اطلاعات كسب كنند، افزود: يكي ديگر از روشهاي اطلاعرساني درخصوص سرويسهاي ارزش افزوده، مراكز تماس اپراتورهاست. رگولاتوري اپراتورها را مكلف كرده است كه از طريق مراكز تماسشان، پاسخگوي سوالات و درخواستهاي مشتركين درباره خدمات ارزش افزوده باشند. بر همين اساس شماره ۹۹۹۰ در همراه اول، شماره ۷۰۰ در ايرانسل و شماره ۲۰۰ در رايتل بهعنوان شمارههاي مركز تماس پيشبيني شده است.
وي ايجاد كانالهاي مختلف براي كسب اطلاع از كاركرد و تعرفه سرويسهاي ارزش افزوده را در راستاي حمايت از كسبوكارهاي حوزه خدمات ارزش افزوده دانست و گفت: وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي قصد ندارند مانع فعاليت كسبوكارهاي سالم سرويسهاي خدمات ارزش افزوده شوند. چرا كه تعداد قابل توجهي از شركتها خدمات باكيفيت و مطلوبي را به مشتركين خود ارايه ميدهند.
قرهداغي تصريح كرد: رگولاتوري بهدنبال شناسايي و حذف سرويسهايي است كه با استفاده از روشهاي نامطلوب و اغواكننده افراد را به عضويت خود درآوردهاند؛ تا از اين طريق، از شركتهايي كه كسبوكار درست و سالمي را در زمينه خدمات ارزش افزوده راهاندازي كردهاند، حمايت كند؛ چرا كه معتقديم مردم به اين خدمات نياز دارند.
وي با اشاره به كاهش شكايات مربوط به حوزه خدمات ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ درباره علت آن گفت: از يك سو با نظارت و پيگيريهاي اخير رگولاتوري مشكل عدم شفافيت در سرويسهاي خدمات ارزش افزوده و تعرفه آنها برطرف شده و اين شفافسازي از جانب اپراتورها اجرايي شده است. از سوي ديگر مشتركين نيز اطلاعات خوبي در زمينه سرويسهاي ارزش افزوده و نحوه عضويت يا فعال و غيرفعالسازي آن كسب كردهاند.