خوزنا : جشنواره موسيقي فجر فردا آغاز مي‌شود
چهارشنبه، 23 بهمن 1398 - 19:49 کد خبر:86984

سي و پنجمين جشنواره موسيقي فجر در حالي از فردا ـ پنجشنبه ـ به مدت يك هفته كار خود را آغاز مي‌كند كه اين جشنواره همانند دو ديگر جشنواره فجر (تئاتر و سينما) افتتاحيه‌اي ندارد و مراسم اختتاميه هم اول اسفند ماه در برج ميلاد برگزار خواهد شد.

 ايسنا: امسال ۱۶۰۴ هنرمند در جشنواره موسيقي فجر حضور پيدا كرده‌اند كه آقايان ۶۴ درصد و بانوان ۳۷ درصد از اين آمار را تشكيل مي‌دهند. به طور كلي ۹۰ اجرا در شش سالن تهران به روي صحنه خواهد رفت.

از مرداد سال ۹۸ برنامه‌ريزي‌ها براي سي و پنجمين دوره از جشنواره موسيقي فجر بر اساس آيين‌نامه‌اي كه دوره گذشته تنظيم شده بود، به دبيري شاهين فرهت آغاز شد.

در ابتدا علي ثابت‌نيا به عنوان مدير اجرايي اين جشنواره برگزيده شد كه در آذر ماه انصراف داد؛ به همين دليل مسووليت‌هاي اين سِمت توسط انجمن موسيقي و فرد ديگري به نام مرداني انجام شد.

در اين دوره از جشنواره برخي از گروه‌ها دعوت و برخي نيز بر اساس فراخوان در جشنواره حضور پيدا كردند.

امسال بخش بانوان با پنج گروه برخلاف سال گذشته باري ديگر به جدول برنامه‌ها بازگشت. همچنين قرار بود هشت گروه خارجي در جشنواره حضور پيدا كنند كه پلوان حميداف انصراف داد و تعداد اين گروه‌ها به هفت رسيد. هفت گروه خارجي شامل تريو جاز ايتاليا، ضابط نبي‌زاده، جاز بنفش، دوئت زهي آونر، فلوريا نواك، دوئت آكاردئون و ساكسيفون از فرانسه و ظافر يوسف خواهد بود.

گروه‌هاي بانوان امسال شامل نوشه، كوك ماه، چريكه سنه، تيدا و ستاره قطبي است.

بيش از ۹۰ اجرا در هفت استان‌ آذربايجان شرقي، بوشهر، زنجان، خوزستان، گلستان، مازندران و منطقه آزاد اروند برگزار مي‌شود كه برخي از آنها در تهران نيز به روي صحنه مي‌روند.

بخش‌هاي جانبي جشنواره نيز شامل مسابقه «ترانه و رسانه» و جايزه «موسيقي و رسانه» است.

مجموعا ۸۲ گروه در جشنواره حضور دارند كه ۳۴ گروه با فراخوان، ۲۳ گروه از طريق دعوت، ۷ گروه بين‌الملل و ۸ گروه هم پاپ هستند. به طور كلي در تهران ۹۰ اجرا در سالن‌هاي تالار وحدت در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، تالار رودكي در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، سالن نياوران ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، سالن سوره ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، برج آزادي يك سانس ۲۱:۳۰ و ميلاد نمايشگاه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ برگزار مي‌شود. ۲۳ گروه نيز براي نخستين بار در جشنواره حضور پيدا كرده‌اند.

پيشتر اعلام شد كه با توجه به اتفاقات اخير در كشور دو قطعه موسيقي براي سردار سليماني و جان‌باختگان هواپيماي اوكرايني توسط بهزاد عبدي ساخته شده است كه اركستر سمفونيك در جشنواره آن را اجرا خواهد كرد.

قرار است كه در روز اختتاميه جشنواره از چهار شخصيت موسيقي از جمله نادر مشايخي، حسن اسكندري، افليا پرتوي و هوشنگ ظريف تقدير شود.

در اين دوره از جشنواره سالن سوره با ۱۹ اجرا در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ بيشترين تعداد اجرا را به خود اختصاص داده است؛ برخي از اجراهاي اين سالن به صورت نيمه وقت به روي صحنه خواهند رفت. همچنين سالن برج آزادي با هفت اجرا در يك سانس كمترين تعداد كنسرت را دارد. سالن فرهنگسراي نياوران نيز در دو روز پاياني جشنواره به صورت فشرده پنج اجراي بانوان را ميزباني خواهد كرد.

اجراهاي جشنواره از چهارشنبه ۲۳ بهمن با دو اجراي برادران آرش و مسيح عدل‌پرور در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن ميلاد نمايشگاه افتتاح خواهد شد و تا پنجشنبه هفته ديگر با دو اجراي بهنام باني در همين دو سانس و سالن ميلاد نمايشگاه پايان خواهد يافت.