خوزنا : ثبت سفارش خودرو باز مي‌شود
شنبه، 26 بهمن 1398 - 08:16 کد خبر:87004

معاون فني گمرك ايران ضمن اعلام وضعيت ترخيص تمامي خودروهاي دپو شده گفت كه در راستاي اجراي مصوبه هيات دولت بايد ثبت سفارش براي ترخيص برخي از خودروهايي كه فاقد ثبت سفارش هستند از سر گرفته شود.

 ايسنا: بعد از مصوبه نيمه دي‌ماه 1397 كه با مجموع مهلت شش ماهه موجب تعيين تكليف و ترخيص بخشي از خودروهاي مانده در گمرك، بنادر و مناطق‌آزاد شد، مصوبه نيمه بهمن ماه سال جاري هيات دولت نيز امكان تعيين تكليف و ترخيص مانده خودروها را بعد از مدت ها فراهم مي‌كند.

اين در حالي است كه از چند سال پيش حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو به تدريج وارد شده بوده كه به دلايلي از جمله تغيير شرايط ارزي و همچنين ممنوعيت ثبت سفارش و واردات، ترخيص آنها متوقف و در گمرك‌ها، بنادر و مناطق دپو شد، اما در نيمه دوم سال گذشته و با مصوبه هيات دولت، ۷۱۵۳ دستگاه از آنها ترخيص  و ۵۱۰۸ دستگاه ديگر به دليل پايان مهلت تعيين شده و عدم حل و فصل مشكلات مربوطه در گمرك‌ها باقي ماند ، در بين آنها خودروهايي بودند كه  فاقد ثبت سفارش ، آمريكايي، داراي پرونده قضائي و يا حتي بدون اين مسايل بودند.

به هر صورت بعد از طي حواشي و رايزني‌هاي بسياري كه در رابطه با تعيين تكليف باقي خودروها وجود داشت در نهايت در روزهاي اخير هيات دولت به پيشنهادات مطرح شده از سوي وزير اقتصاد راي مثبت داد.


جزئيات تعيين تكليف خودروها و شرايط آن موضوعي است كه مهرداد جمال ارونقي-معاون فني وامور گمركي گمرك ايران- در گفت و گو با ايسنا به تشريح آن پرداخته است.

بايد ثبت سفارش براي بعضي از خودروهاي فاقد آن انجام شود

يكي از مسايل مهمي كه در رابطه با ترخيص خودروهاي مانده، از سوي اين مقام مسئول در گمرك ايران اعلام شده به باز شدن ثبت سفارش خودرو البته فقط براي آن دسته از خودروهاي مانده در گمرك كه فاقد ثبت سفارش هستند بر مي‌گردد، آنهم در شرايطي كه در حال حاضر ثبت سفارش خودرو ممنوع است.

ارونقي گفت: با توجه به اينكه مفاد مصوبه 16 دي ماه 1397 هيأت وزيران -به جز بند(3) آن كه مهلت چهارماهه‌اي را جهت ترخيص خودروها تعيين كرد و در ادامه دوماه تمديد شد – هنوز قابل اجرا است، بنابراين در راستاي اجرائي كردن مصوبه اخير  و در تكميل اجراي مصوبه قبلي براي تعيين تكليف خودروهاي سواري ، وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد نسبت به صدور ثبت سفارش (افتتاحيه) ، تمديد و ويرايش براي خودروهاي حائز شرايط مصوبه قبلي اقدام تا اين خودروها قابليت اظهار و انجام تشريفات گمركي و ترخيص از گمرك را داشته باشند.

به گفته وي حدود ۱۱۰۰ دستگاه از خودروهاي باقي مانده بدون ثبت‌سفارش هستند كه امكان ترخيص آنها وجود نداشت و به گمرك نيز اظهار نشده اند كه با ابلاغ مصوبه، بخشي از اين خودروها تعيين تكليف شده و با صدور ثبت سفارش قابليت اظهار و ترخيص از گمرك پيدا مي كنند.

ترخيص خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي
معاون فني و امور گمركي گمرك ايران در ادامه به جريان تعيين تكليف خودروهاي 2500 سي‌سي و بالاتر اشاره كرد و توضيح داد: در حال حاضر واردات خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي و ساخت  آمريكا ممنون است، اما اين در شرايطي است كه در بين خودروهاي دپو شده تعداي داراي اين شرايط هستند كه در مورد آنها نيز تصميم‌گيري شده است.
وي ادامه داد: با ابلاغ و اجراي مصوبه اخير هيات دولت در مورد تعيين تكليف خودروهاي دپو شده، خودروهاي متعلق به جانبازان تعيين تكليف مي شود، اين در حالي است كه حدود ۱۰۴ دستگاه خودرو از قبل از سال ۱۳۹۳ در گمرك باقي مانده كه از جمله خوردوهاي وارد شده از محل تسهيلات مربوط به جانبازان است كه اكثريت اين ۱۰۴ دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي سي هستند.

ارونقي همچنين با اشاره به تعيين تكليف خودروهاي اروندي توضيح داد: با مصوبه هيات دولت خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي موجود در گمرك خرمشهر جهت تردد در محدوه  منطقه آزاد اروند كه تا تاريخ 31 مرداد 1397 براي آنها قبض انبار منطقه صادر شده است نيز تعيين تكليف و ترخيص مي‌شوند.


به گفته وي ۲۲۷ خودرو در گمرك خرمشهر (منطقه آزاد اروند) قرار دارد كه ۱۵۴ دستگاه  بالاي ۲۵۰۰ سي سي هستند.


خودروهاي ساخت و سفارش آمريكا ترخيص مي شوند؟
اين مقام مسئول در گمرك تاكيد كرد كه در مورد خودروهاي ساخت و سفارش آمريكا به نظر مي رسد ملاك تعيين تكليف ، اعلام نظر حوزه معاونت حقوقي رياست جمهوري باشد.


خودروهاي داراي پرونده قضايي چه مي‌شوند؟
بخشي از خودروهاي وارداتي دپو شده داراي پرونده‌هاي قضايي بوند كه تعداد آنها بيش از 2000 دستگاه اعلام شده بود.
اين در حالي است كه ارونقي در مورد تعيين تكليف اين خودروها گفت: خودروهايي كه در محاكم قضايي مطرح و در حال رسيدگي هستند نيز  در صورت صدور حكم قطعي برائت ، بدون درنظر گرفتن مهلت اعطائي توسط مصوبه اخير هيات دولت، قابل ترخيص خواهند بود.


 خودروهايي كه تشريفات را طي كرده بودند بدون مجوز جديدي ترخيص مي‌شوند
اما حدود 1048 دستگاه از 5100 خودروي باقي مانده در گمرك آن دسته بودند كه در مدت شش ماهه اول تعيين شده براي ترخيص، عمده فرايند و تشريفات گمركي را طي كرده بودند و در آستانه ترخيص زمان به پايان رسيد و ديگر امكان خروج پيدا نكردند.


معاون فني و امور گمركي ايران در رابطه با اين قبيل خودروها اعلام كرد كه  خودروهايي كه به مرحله صدور پروانه رسيده و تشريفات گمركي آنها قبلا انجام شده بود با ابلاغ مصوبه قابل ترخيص خواهند بود و نياز به مجوز ديگري ندارند.


ارونقي يادآور شد: با ابلاغ مصوبه هيات دولت جزئيات آن در دستور كار دستگاه‌هاي مربوطه جهت ترخيص خودروهاي باقي مانده قرار خواهد گرفت.