خوزنا : دارندگان گوشي‌هاي سامسونگ و ال‌جي نگران نباشند
دوشنبه، 28 بهمن 1398 - 07:49 کد خبر:87031

در پي انتشار اخبار مربوط به تغيير تابلوي شركت‌هاي سامسونگ و ال‌جي در ايران، دبير انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي گفت كه اين مسئله مربوط به لوازم خانگي است و در ارائه خدمات و گارانتي گوشي‌هاي موبايل تغييري ايجاد نخواهد شد.

 ايسنا: در روزهاي گذشته تغيير تابلوهاي سامسونگ و ال‌جي از سطح شهر و فروشگاه‌ها خبر ساز شد و در پي آن رئيس هيأت مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران اعلام كرد كه اين برندها با نام‌هاي سام و جي‌پلاس جايگزين مي‌شود. علت اين تغيير نيز از سوي رئيس هيئت مديره اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي،‌ حضور ناو كره‌اي در خليج فارس و افزايش قاچاق عنوان شده است.

در اين ميان هم مقامات صنفي و هم شركت سامسونگ درباره ارائه خدمات پس از فروش و گارانتي به خريداران قبلي خود اطمينان خاطر دادند. اما براي برخي از مخاطبان درباره احتمال تغيير در بخش خدمات مربوط به گوشي‌هاي همراه اين برندها ايجاد شده بود كه به گفته دبير انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي از حدود دو سال پيش خدمات پس از فروش تلفن‌هاي همراه از سوي شركت‌هاي واردكننده ارائه مي‌شود؛ بنابراين تغييري در اين زمينه رخ نمي‌دهد.

امير اسحاقي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: سازمان حمايت ضابطه مشخصي درباره ارائه خدمات پس از فروش دارد كه طبق آن شركت‌هاي واردكننده به دولت تعهد محضري مي‌دهند كه كليه موارد مرتبط با خدمات كالايي كه مي‌خواهند وارد كنند مربوط به شركت است.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي واردكننده طبق تعهدشان موظف به ارائه خدمات هستند، گفت: نحوه ارائه خدمات و سرويس به شركت‌ها مربوط مي‌شود، اما با توجه به نظارت شديد سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

دبير انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي با اشاره به لزوم ارائه گزارش‌هاي سالانه به شركت‌هاي بازرسي،‌ تصريح كرد: در حال حاضر سه شركت بازرسي وضعيت سرويس دهي به مردم را بررسي مي‌كنند و شركت‌ها را بر اساس ارائه خدمات رتبه‌بندي مي‌كنند.

اسحاقي همچنين با اشاره به راه‌اندازي سامانه جامع گارانتي كه اخيرا رونمايي شد،‌ اظهار كرد: اين سامانه براي همه بخش‌ها طراحي شده، اما فعلا به صورت پايلوت در بخش موبايل فعاليت مي‌كند كه به سامانه همتا نيز وصل شده است.

به گفته وي در حال حاضر خريداران مي‌توانند كد آي ام اي آي محصول خريداري شده را به *۷۷۷۷# پيامك ‌كنند و اطلاعات مربوط به وضعيت و مدت گارانتي،  شركت واردكننده و شركت گارانتي را دريافت كنند.

اسحاقي با بيان اينكه همه فرآيندهاي مربوط به خدمات پس از فروش گوشي‌هاي همراه  در سامانه جامع گارانتي اتفاق مي‌افتد كه تحت نظر سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد،‌ گفت: بنابراين مشكلي در زمينه خدمات پس از فروش گوشي‌هاي سامسونگ و ال‌جي ندارد و تغييري در اين زمينه رخ نمي‌دهد.

به گفته دبير انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي، دو سال است كه خدمات پس از فروش تلفن‌هاي همراه از سوي شركت‌هاي واردكننده ارائه مي‌شود و تقريبا نمايندگي شركت‌هاي كره‌اي در بخش موبايل فعاليتي در اين زمينه ندارد و تقريبا همه خدمات دهندگان در اين بخش ايراني هستند.

دبير انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي با اشاره به تغيير رويه دولت در بخش واردات موبايل از سال ۱۳۹۷، تصريح كرد: از اوايل سال گذشته اجازه داد تعداد شركت‌هاي واردكننده از ۳۹ به ۲۴۰ برسد. اين شركت‌ها مي‌توانند هر برندي كه توان واردات آن را دارند وارد كنند و خدمات لازم را ارائه دهند.

وي افزود: برخي از شركت‌هاي واردكننده خودشان مستقيما براي كالايي كه وارد مي‌كنند خدمات مي‌دهند و برخي با شركت‌هاي خدمات دهنده مشهور قرارداد مي‌بندند و آن‌ها متعهد خدمات مي‌شوند،‌ اما در هر دو حالت تعهد نامه محضري امضا مي‌شود.

اسحاقي با بيان اينكه بازار موبايل رويه خود را پيدا كرده هيچ مشكلي در اين زمينه ايجاد نمي‌شود، تصريح كرد: با توجه به اينكه همه مسائل مربوط به ارائه خدمات تلفن‌هاي همراه در سامانه جامع گارانتي مكانيزه شده، همچنين تعداد زياد واردكنندگان و رقابت آن‌ها شد و نظارت سازمان حمايت بر اين بخش مصرف‌كننده ايراني به خدمات مورد نياز خود مي‌رسد و نگراني در اين زمينه وجود ندارد.

 هفته گذشته هم قطع ارائه سرويس‌هاي نرم‌افزاري پولي سامسونگ به كاربران ايراني خبرساز شد كه علت آن از سوي اين شركت "محدوديت‌هاي موجود در زمينه انتقال پول" عنوان شد.