خوزنا : جشنواره جهاني فجر و جشنواره كن در تابستان نود و نه برپا مي‌شود؟
جمعه، 23 اسفند 1398 - 01:39 کد خبر:87423

بايد در نظر داشت تنها زماني مي‌توان موافق برگزاري اين رويدادها بود يا در آنها شركت كرد كه شيوع ويروس كرونا به صفر نزديك شده باشد، چرا كه در غير اين صورت هر رويدادي كه با حضور گسترده اشخاص همراه باشد، مي‌تواند بستر مساعد براي گسترش كرونا باشد.
جشنواره جهاني فيلم فجر در شرايطي ار انتهاي فروردين نود و نه به نيمه خرداد سال آينده تغيير زمان داد كه جشنواره كن كمي زودتر برپا خواهد شد اما آيا اساساً امكان برگزاري اين رويدادها وجود دارد يا هر دو جشنواره در اين دوره يا برگزار نخواهد شد يا به تابستان منتقل مي‌شوند و آيا اساساً انتقال جشنواره‌ها به تابستان منجر خواهد شد تا اتفاقي كه براي جشنواره برلين رخ داد، تكرار نشود؟

به گزارش «تابناك»؛ شيوع ويروس كرونا باعث شده قريب به اتفاق رويدادهاي مهم در مسير لغو قرار گيرد و سرنوشت بسياري از رويدادهاي مهم هنري نيز در سايه‌اي از ابهام ميان تغيير زمان و لغو براي سال پيش‌رو قرار گرفته است. جشنواره برلين كه در دهه نخست اسفند نود و هشت و همزمان با اوج‌گيري‌ نگراني‌ها نسبت به كرونا برگزار شد، وضعيت عجيبي داشت و اگرچه عموم نسبت به شدت خطر كرونا آگاهي نداشتند اما بسياري از سينماگران به جشنواره هفتادم برلين نيامدند و كاخ اين جشنواره نسبت به دوره‌هاي پيشين به مراتب خلوت‌تر بود.

از سويي ديگر مديران جشنواره فيلم كن هنوز زير بار لغو اين جشنواره نرفته‌اند و تيري فرمو مدير جشنواره كن به لوموند گفته است: «كساني كه نگران هستند با ديد، «امروز 12 ماه مارس»، به مسايل نگاه مي‌كنند، اما جشنواره دو ماه ديگر برپا خواهد شد. فكر مي‌كنم از حالا تا آن موقع وضعيت فرق خواهد كرد و اميدواريم اپيدمي كرونا مهارشود. هر وضعيت جديدي پيش آيد بررسي و خودمان را با آن هماهنگ خواهيم كرد. فيلم‌ها همچنان درحال بازبيني هستند.»

جشنواره جهاني فجر و جشنواره كن در تابستان نود و نه برپا مي‌شود؟

با اين حال پير لسكيور رئيس جشنواره فيلم كن موضع محتاطانه‌تري در پيش گرفت و درباره هفتاد و سومين جشنواره فيلم كن كه همچنان قرار است از 23 ارديبهشت تا 3 خرداد در كن فرانسه برپا شود، اعلام كرد: «نسبت به برگزاري جشنواره در تاريخ مقرر خوشبين هستيم و اميدواريم دوره اوج شيوع ويروس كرونا تا پايان ماه مارس به پايان برسد، اما غيرمسئولانه نيز تصميم نخواهيم گرفت و در غير اين صورت جشنواره را لغو ميكنيم.»؛ اتفاقي كه اگر رخ دهد، براي نخستين بار از سال 1968 است. البته در همين مقطع نيز اطراف جشنواره كن خالي شده و  MipTV كه بازار محصولات تلويزيوني كن است و همچنين سومين دوره جشنواره سريال‌هاي تلويزيوني در شهر كن فرانسه (CannesSeries) لغو شده است.

سي و هشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر به عنوان مهم‌ترين رويداد بين المللي سينماي ايران كه قرار بود به روال سال‌هاي پيشين 28 فروردين تا 5 ارديبهشت نود و نه برگزار شود، وضعيت پيچيده‌تري دارد؛ به ويژه آنكه اكنون مشخص شده اوج كرونا در ايران، 20 فروردين يعني هشت روز پيش از آغاز كرونا است و ممكن است تا زمان جشنواره اساساً پروازي براي حضور مهمانان خارجي در جشنواره فجر نباشد و در عين حال اگر پروازي نيز باشد، با توجه به وسعت شيوع كرنا در ايران و انعكاس بين‌المللي‌اش، بعيد است بتوان سينماگران مطرحي را در چنين شرايطي به ايران كشاند؛ كما اينكه بسياري از سينماگران به جشنواره برلين نرفتند، همانگونه كه احتمالاً گروهي از سينماگران به جشنواره كن نخواهند رفت.

مديران جشنواره جهاني فجر تصميم گرفتند جشنواره فيلم فجر را در نيمه دوم خرداد ماه برگزار كنند، هرچند هنوز تاريخ دقيق اعلام نشده اما اين مقطع پس از جشنواره فيلم كن مي‌شود و شايد تا آن زمان خطر كرونا كاهش يافته باشد اما هنوز هيچ چيز قطعي نيست و بايد ديد در هفته‌هاي پيش‌رو چه شرايطي در ايران رقم مي‌خورد. در شرايطي كه سايه كرونا روي سر مهم‌ترين رويدادهاي سينما ايران و جهان است، بايد در نظر داشت تنها زماني مي‌توان موافق برگزاري اين رويدادها بود يا در آنها شركت كرد كه شيوع ويروس كرونا به صفر نزديك شده باشد، چرا كه در غير اين صورت هر رويدادي كه با حضور گسترده اشخاص همراه باشد، مي‌تواند بستر مساعد براي گسترش كرونا باشد. از اين زاويه تنها مي‌توان اميدوار بود كرونا تا تابستان مهار شود و تابستان نود و نه، فصل داغ جشنواره‌ها باشد.