خوزنا : نفت سنگين ايران ارزانتر شد
جمعه، 23 اسفند 1398 - 01:49 کد خبر:87425

طبق جديدترين گزارش ماهانه اوپك، توليد نفت ايران در ماه فوريه به ۲.۰۸۰ ميليون بشكه در روز رسيد و نفت سنگين ايران حدود ۱۰ دلار در هر بشكه ارزان شد.
به گزارش ايسنا، گزارش اوپك برمبناي آمار منابع ثانويه نشان مي‌دهد كه توليد نفت ايران در ماه ميلادي گذشته به ۲.۰۸۰ ميليون بشكه در روز رسيد كه در مقايسه با توليد ۲.۰۸۲ ميليون بشكه در روز در ژانويه، تنها ۲۰۰۰ بشكه در روز كاهش داشت.

طبق آمار منابع ثانويه، اوپك كه متشكل از ۱۳ كشور است، در فوريه ۲۷.۷۷ ميليون بشكه در روز نفت توليد كرد كه ۵۴۶ هزار بشكه در روز در مقايسه با ژانويه كاهش داشت. توليد نفت خام در عراق، نيجريه، آنگولا، كنگو و امارات متحده عربي افزايش يافت و در ليبي و عربستان سعودي كاهش پيدا كرد.

قيمت نفت سنگين ايران در فوريه به ۵۲ دلار و ۸۷ سنت رسيد كه در مقايسه با ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در هر بشكه در ژانويه، ۹ دلار و ۷۴ سنت معادل ۱۵.۶ درصد كاهش نشان داد. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال ميلادي جاري تاكنون ۵۷ دلار و ۹۷ سنت در مقايسه با ۵۸ دلار و ۷۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

ارزش سبد نفتي اوپك در فوريه حدود ۱۰ دلار معادل ۱۵ درصد نسبت به ژانويه كاهش پيدا كرد و به ۵۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشكه رسيد كه پايينترين حد از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بود زيرا ارزش تمامي گريدهاي نفتي اين سبد به همراه قيمتهاي پايه نفت مربوط به آنها به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كردند. اين كاهش در بحبوحه ضعيف شدن تقاضا، حاشيه سود ضعيفتر و كاهش نرخ فعاليت پالايشگاهي به دليل شيوع ويروس كرونا در چين و چندين كشور ديگر روي داد. ارزش سبد نفتي اوپك از ابتداي سال ميلادي جاري تاكنون ۶۰ دلار و ۵۲ سنت در هر بشكه در مقايسه با ۶۱ دلار و ۱۶ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود.