خوزنا : وزير نيرو: براي مهار سيلاب‌هاي بهاره آماده هستيم
یکشنبه، 25 اسفند 1398 - 22:20 کد خبر:87457

 ايسنا: رضا اردكانيان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در مقايسه با پارسال هم كه سال بسيار پربارشي در پنج دهه اخير بود، بارش‌هاي امسال هفت درصد كمتر بود.

وي ياد آوري كرد: سال آبي ۹۹-۹۸ را در مهر ماه ۹۸ به اتكاي پيش‌بيني‌هايي كه همكاران ما در سازمان هواشناسي انجام داده بودند، آغاز كرديم؛ به اين معنا كه پاييز در شرايط نرمال و كمي بيش از نرمال و زمستان در شرايط نرمال و كمي كمتر از نرمال از حيث بارش‌ها خواهد بود.

اردكانيان افزود: با گذشت نيمي از سال آبي جاري، مجموع بارش‌هاي كشور افزون بر ۱۹۰ ميليمتر بوده كه در مقايسه با متوسط بلندمدت حدود ۱۳درصد بيشتر است.

وزير نيرو با بيان اينكه طبق پيش‌بيني سازمان هواشناسي در دو، سه هفته پيش رو، بارش‌هاي قابل ملاحظه‌اي در نقاط مختلف خواهيم داشت، گفت: البته همكاران من در ستاد فرماندهي مديريت سيلاب از چند هفته پيش تدارك لازم را ديده‌اند، وضعيت همه رودخانه‌ها و مخازن به‌طور دقيق پايش و دستورالعمل‌ها به شركت‌هاي استاني ابلاغ شده و استانداران در جريان قرار دارند.

وي تصريح كرد: با مراقبتي كه به عمل خواهد آمد و همكاري مردم بويژه در حاشيه رودخانه‌ها سعي مي‌شود حداكثر استفاده مثبت را از بارش‌ها ببريم و با خسارات مواجه نشويم.

اردكانيان گفت: اين مستلزم شتاب بيشتر در پاكسازي‌ها و ايمن سازي‌ها در برخي رودخانه‌هاست؛ به عنوان نمونه، پيش‌بيني مي‌شود در صورت تشديد سيلاب‌ها، در پايين‌دست رودخانه‌هاي دز و كرخه خروجي را بايد افزايش دهيم كه شايد تا دو برابر حجم خروجي فعلي بشود.

وزير نيرو گفت: اين به معناي در معرض سيلاب قرار گرفتن پهنه بيشتري است كه در اين ارتباط اطلاع‌رساني لازم انجام شده و با هوشياري و آمادگي سعي مي‌شود در مجموع به گونه‌اي باشد كه با خسارت مواجه نشويم.

اردكانيان در پاسخ به سوالي در مورد پيش‌بيني بارش ۹۰ ميلي‌متري در حوضه آبريز دز گفت: عدد بارش به تنهايي مشخص كننده شدت و ضعف سيلاب نيست كه با لحاظ كردن تمام پارامتر‌ها مي‌توان روان يا جريان آب سطحي ناشي از بارش را محاسبه كرد.

وي افزود: طبق پيش‌بيني‌ها، در اثر بارش‌هاي پيش رو ورودي به مخازن كرخه و دز افزايش مي‌يابد كه در اثر آن، براي داشتن حجم مناسبي از آب در اين مخازن با هدف مديريت يا تسكين سيل، ممكن است به‌ناچار خروجي مخازن افزايش يابد.

اردكانيان گفت: اين، يك كار دقيق مطابق برنامه است و اطلاعات لازم، به‌موقع به پايين‌دست داده شده است.

وزير نيرو اظهار داشت: در استان لرستان موفق شديم حجم قابل توجهي از روان‌آب‌ها و سيلاب‌ها را بدون مواجه شدن با خسارتي، در رودخانه كشكان عبور دهيم.

وي با اشاره به نقش دو عامل سرعت در مهندسي رودخانه و ساخت كناره بندي‌ها و همراهي و همكاري مردم از فاصله گرفتن‌هاي ضروري در اين موفقيت گفت: اميد است در حوضه‌هاي كرخه و دز هم اين همكاري باشد و دستگاه‌هاي مسئول در استان بتوانند وظايف خود را به موقع و به خوبي انجام دهند.

وي درباره فرونشست دشت‌ها هم گفت: بارش‌ها و سيلاب‌ها به تنهايي در اين مسئله دخيل نبودند، هر چند موجب نفوذ مناسب جريان آب به لايه‌هاي زيرين شده‌اند كه موجب كاهش فرونشست مي‌شود، اما اجراي طرح‌هايي كه مانع از برداشت آب از سفره‌هاي آب زيرزميني مي‌شود هم نقش تعيين كننده‌اي دارد كه از جمله اين طرح‌ها وارد مدار شدن تصفيه‌خانه هفتم جنوب شرق تهران بود.

وزير نيرو افزود: با بهره‌برداري اين تصفيه‌خانه، تامين آب شرب حدود دو ميليون نفر در مناطق مختلف تهران و برخي شهرستان‌هاي استان تهران از اين پس از سد ماملو صورت مي‌گيرد.

اردكانيان گفت: علاوه بر اين كه آب با كيفيت‌تري در اختيار مردم براي شرب قرار مي‌گيرد مانع از برداشت آب از چاه‌ها مي‌شود و اين به كاهش فرونشست كمك مي‌كند.

وي درباره تداوم اجراي طرح باروري ابر‌ها هم اظهار داشت: اين طرح در كشور با توجه به مقياس جهاني براي رسيدن به درصد اثربخشي آن در مرحله مطالعاتي قرار دارد. شايد لازم است ۱۵ تا ۲۰ سال آمار داشته باشيم تا به استناد آن بتوانيم با دقت و اطمينان در خصوص تاثير اين طرح صحبت كنيم.

اردكانيان افزود: وقتي طرح در اين مرحله است انجام آن ارتباط مستقيمي با ترسالي و خشكسالي پيدا نمي‌كند و مانند هر طرح مطالعاتي ديگري بايد تداوم داشته باشد.

وي با بيان اين كه طرح باروري ابر‌ها به صورت محدود امسال اجرا شده گفت: اميد است روند آن متوقف نشود تا بتوان به عنوان يك شيوه در كشور با آمار و اطلاعات دقيق و قابل اتكا اجرايي شود.