خوزنا : احتمال بازگشايي مدارس در روزهاي پنجشنبه و جمعه
سه شنبه، 27 اسفند 1398 - 13:08 کد خبر:87481

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه اكنون با اختياراتي كه ستاد ملي مديريت كرونا دارد، به ما اجازه داده كه تقويم آموزشي سال تحصيلي ۹۸- ۹۹ متغير باشد و بتوانيم متناسب با سناريوهاي مختلف زمان تحصيل را امتداد بدهيم گفت: هر زماني مدارس داير شوند تا شش هفته به دوره آموزشي اضافه خواهد شد. 

 ايسنا: محسن حاجي ميرزايي با حضور در گفتوگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما درباره تمهيدات آموزش و پرورش پيرامون آموزش در ايام تعطيلات ناشي از كرونا و زمان بازگشايي مدارس توضيحاتي ارائه داد و گفت‌: تدابير مختلفي انديشيده شده است، به عنوان مثال از طريق راهبران آموزشي در حال ارزيابي از كساني هستيم كه تحت آموزش نيستند. 

وي در پاسخ به اينكه اگر كرونا تا آخر ارديبهشت ادامه يابد چه سناريوهايي داريد؟ گفت: چند سناريو پيش بيني شده است. اگر مدارس از ۱۶ فروردين داير باشند ما يك ماه اسفند را از دست داده‌ايم، بنابراين تا يك ماه به دوره آموزشي اضافه مي شود تا كسري آموزش جبران شود. اختياراتي را به آموزش و پرورش استان‌ها داده‌ايم.

 

احتمال بازگشايي مدارس در روزهاي پنجشنبه و جمعه بعد تعطيلات كرونا

افزايش ساعات مدارس، گزينه روي ميز براي جبران زمان آموزش 

حاجي ميرزايي افزود: اكنون با اختياراتي كه ستاد ملي مديريت كرونا دارد به ما اجازه داده كه تقويم آموزشي سال تحصيلي ۹۸- ۹۹ متغير باشد و بتوانيم متناسب با سناريوهاي مختلف زمان تحصيل را امتداد بدهيم اما محدوديت‌هايي براي كنكور و امتحانات و داير شدن مدارس در مهر ۹۹ داريم و حتي ممكن است پنجشنبه و جمعه را به روزهاي آموزش اضافه كنيم. 

 

كنكور سه هفته بعد از امتحانات نهايي برگزار مي‌شود

وي با بيان اينكه هر زماني مدارس داير شوند تا شش هفته به دوره آموزشي اضافه خواهد شد گفت: ۷۰ درصد از محتواي آموزشي قبل تعطيلات ارائه شده و ۳۰ درصد باقي مانده كه بايد براي آن برنامه ريزي كنيم. حتي ممكن است به ساعات آموزشي در طول روز اضافه كنيم. هر زماني كه امتحانات نهايي برگزار شد پيشنهاد برگزاري كنكور سراسري را داشتيم كه در جلسه ستاد ملي مديريت كرونا تصويب شد. بنابراين هرزمان امتحانات نهايي برگزار شد سه هفته بعدش نيز كنكور برگزار خواهد شد. 

 

نيازي به معلم خصوصي نيست؛ والدين نگران نباشند

وزير آموزش و پرورش درباره اينكه ممكن است اولياء براي جبران آموزش به سمت كتب كمك درسي بروند، تدابيري شما چيست؟ اظهار كرد: به والدين اطمينان مي دهم كه نيازي به معلم خصوصي و كتب كمك آموزشي نيست. تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه دانش آموزان به لحاظ آموزشي آسيب نبينند. 

 

دانش‌آموزان و معلمان همين روزها اينترنت رايگان مي‌گيرند

وي همچنين افزود: مذاكراتي انجام داديم و همين روزها اينترنت رايگان در اختيار دانش آموزان و معلمان قرار خواهد گرفت و با وزارت ارتباطات گفت‌وگو كرديم تا اينترنت در اختيار معلمان قرار دهيم.

حاجي ميرزايي اضافه كرد: پيام رسانهاي متعددي اعلام آمادگي كرده‌اند و با هم گفت‌وگو كرديم و به مدارس اعلام كرديم كه مدارس فقط از يك پيام رسان استفاده كنند و مدارس دارند اطلاعات را براي ما مي‌فرستند. از اطلاعات دانش آموزان شامل نمرات و... مراقبت مي شود. 

 

نحوه ارزشيابي دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌هاي مجازي
وي با اشاره به نتايج ارزشيابي از آموزش و بازخورد آموزش‌هاي تلويزيوني گفت: سامانه اي طراحي شده و به زودي اجرايي مي‌شود و از طريق آن به اطلاعات تمام كلاس‌ها دسترسي داريم كه گام مهمي است. معتقدم اين حادثه با تمام تلخي‌ها در توسعه آموزش الكترونيكي موثر بود و نظام آموزشي ما توانست با سرعت خود را تطبيق دهد. از همه معلمان قدرداني مي‌كنم.

حاجي ميرزايي ادامه داد: به جهت اينكه بزرگترين شبكه فراگير كشور را داريم از روزهاي اول دستورالعمل‌هاي مناسبي را با هماهنگي وزارت بهداشت براي دانش آموزان، معلمان و سرويس‌ها و ... طراحي كرديم و ۹۰۰ هزار نفر از شاغلان در آموزش و پرورش اين دوره‌ها را گذراندند و دستورالعمل ها در اختيارشان قرار گرفته است. سرانه بهداشتي تهيه تجهيزات و ملزومات نيز در اختيار مدارس قرار گرفته تا با بازگشايي مدارس آماده و پذيراي دانش آموزان باشيم. 

 

زماني اجازه مي‌دهيم دانش‌آموزان مدرسه بيايند كه خطر رفع شده باشد
وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه زماني اجازه مي‌دهيم دانش آموزان به مدارس بيايند كه خطر رفع شده باشد عنوان كرد: بايد به ازاي هر ۷۵۰ دانش آموز يك مربي بهداشت داشته باشيم اما اكنون ۱۰ هزار مربي بهداشت كم داريم و ممكن است هر مربي در چند مدرسه كار كند. ۱.۵ ميليون دانش‌آموز، سفير سلامت هستند و هر كدام بايد ۱۰ نفر را آموزش دهند كه اين هم كمكي خواهد بود. همچنين دانش آموزان مي‌توانند براي غلبه بر اضطراب با هسته‌هاي مشاوره در ارتباط باشند. 

 

چگونگي تعيين تكليف شهريه پرداختي به مدارس غيردولتي با تعطيلي مدارس
وزير آموزش و پرورش همچنين در پاسخ به اينكه تكليف دانش آموزان مدارس غيردولتي چه خواهد شد و آيا شهريه‌اي كه داده‌اند مسترد مي شود؟ اظهار كرد: در مدارس غيردولتي شورايي هست كه درباره خدمات و شهريه تصميم گيري و بررسي مي‌كنند تا اگر برخي خدمات اكنون ارائه نمي‌شود در مورد شهريه اينها تصميم بگيرند. 

حاجي ميرزايي درباره وضعيت پرداخت حقوق سرويس‌هاي مدارس گفت: طبق آيين نامه مصوب هيئت وزيران، كارگروهي در اين زمينه فعال است و اختيار دارد كه متناسب با شرايط در هر منطقه‌اي تصميم بگيرند. 

 

آغاز برنامه شبكه دوم سيما براي افزايش تحرك دانش‌آموزان از اول فروردين

وزير آموزش و پرورش در ادامه از همراهي و همكاري خوب رسانه ملي در زمينه آموزش‌هاي تلويزيوني قدرداني كرد و گفت: قرار است از اول فروردين شبكه دوم سيما نيز براي افزايش تحرك و ورزش، بازي‌هاي فكري و حركتي را در برنامه‌هاي خود بگنجاند. 

 

آخرين آمار از فرهنگيان مبتلا به كرونا 

وي درباره موارد ابتلا به كرونا در آموزش و پرورش گفت: همه روزه اطلاعات فرهنگيان بيمار را گزارشگيري مي‌كنيم. يك دانش آموز استثنايي و تعدادي از همكاران فرهنگي ما هم فوت كرده و برخي مبتلا و قرنطينه هستند. ۱۲۰ مركز درماني داريم كه اين ظرفيت و همچنين باشگاه‌هاي ورزشي ما در صورت لزوم در اختيار وزارت بهداشت قرار مي‌گيرد.
وي در ادامه گفت: فضاي ارائه آموزش‌ از بستر مجازي براي دانش آموزان استثنايي هم ارائه مي‌شود و سامانه آن فعال شده است.
حاجي ميرزايي درباره حق بيمه تكميلي نيز عنوان كرد : در قراداد بيمه امسال، تعداد مراكز، نوع خدمات و سرعت پرداخت هزينه‌ها را افزايش داديم و آتيه سازان حافظ در اين باره متعهد شده است. اگر تخلفي باشد رسيدگي مي‌شود.