خوزنا : سيلاب‌هاي ورودي به خوزستان تا نيمه فروردين قابل كنترل است
یکشنبه، 3 فروردین 1399 - 19:25 کد خبر:87519

مدير دفتر برنامه‌ريزي منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به كاهش خروجي سد كرخه از امروز، گفت: جريانات سيلابي در سدها بر اساس برآوردها تا نيمه فروردين قابل كنترل است و نگراني از اين بابت وجود ندارد.

ايرنا: داريوش بهارلويي يكشنبه با بيان اينكه خروجي سدها بر اساس تاب آوري رودخانه‌ها تنظيم شده، اظهار داشت: تا نيمه فروردين ماه طبق پيش بيني‌ها به نظر مي‌رسد كه جريانات ورودي به استان توسط سدها قابل كنترل باشد؛ بنابراين ميزان خروجي سدها تا نيمه فروردين ماه ثابت مي‌ماند و براي برنامه ريزي خروجي سدها در نيمه دوم فروردين نيز بايد منتظر پيش بيني‌هاي هواشناسي و بارش‌هاي آينده باشيم.

وي تاكيد كرد: شرايط سيلابي سدهاي دز و كرخه بسيار وابسته به سامانه‌هاي بارشي خواهد بود كه از نيمه دوم فروردين‌ماه  وارد اين حوضه ها مي‌شود.

بهارلويي افزود: بارش‌ها ممكن است موجب رواناب و آبگرفتگي در شهرها و روستاها شود اما سيلاب و آبگرفتگي كه حاصل از رودخانه و سد باشد نخواهيم داشت.

وي اضافه كرد: سازمان هواشناسي پنج سامانه بارشي را پيش بيني كرده بود كه تاكنون سه سامانه را در تاريخ هاي ۲۵ و ۲۸ اسفند و سوم فروردين پشت سر گذاشتيم و براي ۱۰ فروردين نيز سامانه ديگري در راه است.

بهارلويي ظرفيت خالي سدهاي استان براي كنترل سيلاب را ۶.۱ ميليارد مترمكعب عنوان كرد و گفت: از اين ميزان سهم سد كرخه ۱.۲ ميليارد مترمكعب، سد دز ۸۰۰ ميليون مترمكعب، سدهاي زنجيره اي حوضه كارون ۳.۳ ميليارد مترمكعب و سد مارون ۶۸۷ ميليون مترمكعب و سد جره ۸۰ ميليون مترمكعب است.

به گفته وي حجم كلي آب ذخيره شده در سدهاي خوزستان نيز در حال حاضر ۱۵.۳ ميليارد مترمكعب است.

اين مقام مسئول اظهار داشت: براي كمك و كاهش فشار به پايين دست رودخانه كرخه، دبي خروجي سد كرخه از ۴۵۰ مترمكعب درثانيه، از امروز به ۴۰۰ مترمكعب درثانيه كاهش مي‌يابد، همچنين خروجي سد دز حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمكعب درثانيه، سد گتوند (كارون) ۲۲۰ تا ۲۵۰ مترمكعب درثانيه و سد مارون ۱۰ مترمكعب درثانيه است.

وي افزود: امروز ورودي به سدهاي كرخه ۵۵۰ مترمكعب درثانيه، سد دز ۵۷۵ مترمكعب در ثانيه، كارون ۴۶۰ مترمكعب درثانيه و مارون ۸۰ مترمكعب درثانيه بوده است.

بهارلويي با بيان اينكه باران اخير تاثير چنداني بر ورودي آب به استان نداشته، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۴ ميليون مترمكعب آب وارد سدهاي استان شده و ورودي‌ها نسبت به ديروز روند كاهشي داشته، البته تاثير بارش‌ها در روزهاي آينده بيشتر مشخص مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به ظرفيت خالي موجود در سدهاي حوضه رودخانه كارون، در اين حوضه فعلا جاي نگراني نيست و جريان‌هاي ورودي قابل كنترل است.

بهارلويي افزود: دبي رودخانه كارون در اهواز در حال حاضر ۸۰۰ مترمكعب درثانيه است اين در حاليست كه در اين مقطع تا ۲ هزار مترمكعب درثانيه ظرفيت آبگذري دارد، بدون اينكه به مناطق پايين دست خسارتي وارد شود.

 

شكستگي سيل‌بندهاي پايين دست كرخه

مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نيز در گفت وگو با ايرنا با اشاره به شكستگي سيل‌بندها در برخي روستاهاي پايين دست رودخانه كرخه در يك هفته گذشته، اظهار داشت: امروز سيل بند روستاي «بيت كوار» در شهرستان هويزه (حاشيه رودخانه نيسان) دچار شكستگي شده كه عمليات ترميم آن در حال انجام است.

سيد ابراهيم حسيني افزود: در روزهاي گذشته نيز شكستگي در سيل بند روستاي دفار و روستاي كسر در دشت آزادگان و منطقه گبان در هويزه رخ داده بود كه اكنون ترميم شده‌اند.

وي اضافه كرد: شكستگي اين سيل‌بندها تاكنون خسارتي نداشته و باعث آبگرفتگي مزارع و روستاها نشده و زمين‌هايي كه زير آب رفته‌اند به دليل تعرض و كشاورزي در بستر رودخانه بوده است.

حسيني با تاكيد بر ترميم و استحكام بخشي سيل‌بندها براي افزايش تاب آوري رودخانه‌هاي دز و كرخه، گفت: متاسفانه سيل‌بندها در منطقه بامدژ از توابع شهرستان اهواز (پايين دست دز) و شهرستان‌هاي دشت آزادگان و هويزه، استحكام بخشي نشده است كه در صورت افزايش آب خروجي از سدهاي دز و كرخه، با مشكل مواجه مي‌شوند.

به گفته وي تاب آوري رودخانه كرخه در حال حاضر عبوردهي دبي ۴۵۰ مترمكعب درثانيه است كه مقرر شده اين ميزان از امروز كاهش يابد.

وي اظهار داشت: بازسازي و تحكيم سيل‌بندها بر عهده استانداري و فرمانداري‌ها بوده اما ماشين آلات و نيروهاي سازمان آب و برق براي كمك در عمليات در دشت آزادگان مستقر هستند.

بر اساس اين گزارش، با افزايش دبي خروجي از سد كرخه به ۴۵۰ مترمكعب درثانيه از ۲۱ اسفند ماه، برخي سيل بندهاي پايين دست اين رودخانه در شهرستان هاي دشت آزادگان و هويزه دچار شكستگي شده است.

به گفته حسيني مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان حداقل تاب‌آوري در رودخانه دز بايد به عبور دبي يك هزار تا يك هزار و ۱۰۰ مترمكعب در ثانيه و در كرخه بر اساس مطالعات به ۷۰۰ مترمكعب درثانيه افزايش يابد، اين در حاليست كه به دليل تخريب و عدم بازسازي سيل‌بندها، تاب آوري رودخانه كرخه به ۴۵۰ مترمكعب درثانيه و دز به ۷۰۰ مترمكعب درثانيه كاهش يافته است.

نگراني از تكرار دوباره سيل در پايين دست رودخانه‌هاي كرخه و دز از اوايل اسفند ماه امسال از سوي كارشناسان و مسئولان مطرح شد.

اگر چه مديران سازمان آب و برق خوزستان بر تثبيت خروجي سدها تا اوايل فروردين تاكيد كرده‌اند، اما اردكانيان وزير نيرو ۲۵ اسفند ماه اعلام كرده بود: طبق پيش‌بيني‌ها، در اثر بارش‌هاي پيش رو ورودي به مخازن كرخه و دز افزايش مي‌يابد كه در اثر آن، براي داشتن حجم مناسبي از آب در اين مخازن با هدف مديريت يا تسكين سيل، ممكن است به‌ناچار خروجي مخازن افزايش يابد.

روستاهاي ۶ شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هويزه از افزايش خروجي سدهاي دز و كرخه متاثر مي‌شوند.

در فروردين ماه پارسال خروجي سد كرخه به بيش از ۲ هزار مترمكعب برثانيه و خروجي سد دز به بيش از سه هزار مترمكعب بر ثانيه رسيد.

در پي طغيان رودخانه‌هاي كرخه، كارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سيلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زير آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزيي و كلي تخليه شدند. به گفته وزير كشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثير سيل بهار امسال بودند.