خوزنا : از فردا محدوديت‌هاي بيشتر اعمال خواهد شد
چهارشنبه، 6 فروردین 1399 - 21:49 کد خبر:87533
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه ويدئو كنفرانس با مديران استان گيلان با اشاره به نگراني كادر پزشكي از افزايش تعداد مبتلايان بعد از پايان تعطيلات نوروز اظهار داشت: ستاد مقابله با كرونا به همين منظور مصوبه‌اي را از فردا عملياتي خواهد كرد تا با اعمال محدوديت‌هاي بيشتر زنجيره انتقال ويروس كرونا قطع شود.

وي ادامه داد: تا به امروز تصميمات مهم و تاريخي و منحصر به فردي نظير بسته شدن حرم‌هاي مقدس امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) اتخاذ شده و همچنان نيازمند تصميمات جديدتري هستيم تا اين ويروس از كشور ريشه كن شود.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه ماندن مردم در خانه يك ضرورت جدي است، گفت: ضرورت ديگر حضور جدي و پاي كار مديران كشور و بخش پزشكي و درماني است تا با كمك يكديگر در زمان كوتاهي بتوانيم بر مشكل غلبه كنيم.

جهانگيري با اشاره به كاهش سفر‌ها در ايام نوروز سال جاري تصريح كرد: وقتي گفته مي‌شود سفر بايد فقط به دلايل ضروري انجام شود معنايش عمل به سنت قديمي، ديني و ايراني ديد و بازديد نيست، بلكه اين رفت و آمد‌ها حتماً بايد براي تهيه ضرورت‌هاي مهمي نظير مسائل پزشكي و يا تهيه مايحتاج باشد.

وي ادامه داد: راهبرد در خانه ماندن مردم از دهم اسفند و در جلسه‌اي كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برگزار شد به مردم اعلام گرديد و تصميماتي نظير كاهش ساعت كار ادارات و يا دوركاري اتخاذ شد.
معاون اول رييس جمهور با اعلام تقدير و تشكر دولت از كادر پزشكي و درماني استان گيلان گفت: كاركنان بيمارستان‌ها و پرستاران و پزشكان نقشي بسياري كليدي، محوري و پيشتاز در مقابله با ويروس كرونا داشتند كه جا دارد دست تك تك آن‌ها را بوسيد.

وي با اشاره به اينكه به دليل شدت شيوع ويروس در استان گيلان در روز‌هاي ابتداي شيوع بيماري در كشور گفت: كادر پزشكي اين استان از دل و جان خود مايه گذاشتند و به اين دليل تعداد شهداي كادر پزشكي و درماني اين استان بيشتر از استان‌هاي ديگر است و من به خانواده اين شهدا تسليت مي‌گويم و از صبوري آن‌ها قدرداني مي‌كنم و اميدوارم كه با شهداي كربلا محشور شوند.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به يكي از دستورالعمل‌هاي مصوبه شوراي عالي امنيت ملي براي پرداخت فوق العاده ويژه كادر پزشكي و درماني گفت: اين مصوبه را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ كردم. البته زحمات كادر پزشكي و درماني كشور به شكل مادي قابل جبران نيست و اجر آن با خداوند است، اما وظيفه ماست كه در حد توان زحمات آن‌ها را جبران كنيم.

جهانگيري از استاندار، رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان و رييس بيمارستان رازي رشت و همه مديراني كه به صورت جدي و جهادي با تمام توان پاي كار ايستادند قدرداني كرد و گفت: بايد از مردم عزيز و صبور گيلان كه نهايت همراهي را با دستورالعمل‌هاي ستاد ملي مقابله با كرونا داشتند تشكر كرد و همچنين نقش نيرو‌هاي نظامي و علما را در كمك به مديريت استان ارج نهاد.

معاون اول رييس جمهور در پايان با اشاره به اينكه رئيس سازمان برنامه و بودجه به عنوان معين استان در مقابله با بيماري كرونا معرفي شده است، گفت: وي تمام مسائل و موضوعات و مطالبات مطرح شده در اين جلسه را پيگيري خواهد كرد.

استاندار گيلان نيز با ارايه گزارشي از تعداد مبتلايان، بهبود يافتگان و جانباختگان ناشي از ويروس كرونا، به تمهيدات انديشيده شده در استان نظير ايجاد آزمايشگاه تشخيص تست كرونا، افزايش ده برابري ظرفيت تخت بيمارستاني، توليد ماسك، محلول ضدعفوني كننده و اطلاع رساني و جلب مشاركت مردم براي شكستن زنجيره انتقال ويروس اشاره و از حمايت‌ها و پيگيري‌هاي دولت و معاون اول رئيس جمهور براي جبران كمبود‌ها قدرداني كرد.

وي با ابراز خرسندي از سير نزولي مراجعه كنندگان به مراكز بهداشتي و درماني از غربالگري بيش از دو ميليون شهروند گيلاني خبر داد و گفت: خوشبختانه با توجه به اطلاع رساني‌هاي انجام شده ميزان مسافرت به گيلان در ايام نوروز بيش از ۸۰ درصد كاهش داشته و ۷۰ درصد مردم نيز به پويش "در خانه بمانيم" پاسخ مثبت دادند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان نيز با اشاره به عملكرد مراكز بهداشتي و درماني استان و درگير شدن تعدادي از كادر پزشكي و پرستاري با بيماري كرونا؛ مطالبات و نياز‌هاي استان را يادآور شد و گفت: با كمك دولت و همه دستگاه‌هاي نظامي و خصوصي هيچ كمبودي در زمينه تخت بيمارستاني وجود ندارد.

رييس بيمارستان رازي رشت نيز با تشكر از ستاد مقابله با كرونا و مردم فهيم استان گيلان گفت: تصميمات درست و هماهنگي ميان مردم و مسئولان باعث شد تا شاهد سير نزولي بيماري در استان باشيم.

در اين جلسه معاونان وزير راه و شهرسازي، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان برنامه و بودجه به طور جداگانه گزارش‌هايي در خصوص كاهش مسافرت به گيلان، تعداد مبتلايان كادر پزشكي در استان، افزايش ظرفيت واحد‌هاي توليدكننده مواد ضدعفوني و اختصاص ۲۵۸ ميليارد تومان اعتبار به دانشگاه علوم پزشكي گيلان ارايه كردند.